Jump to content
Annons

REAPER 2.0 ute nu! Intryck?


Serendipity

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Tracktion 2 : 800 spänn eller 29$ om man laddar hem det.

Tracktion3 : 1295:

Logic Express 8 : 1800:-

Cubase SE 3 : 1400:-

Reaper kostar tydligen 50 dollar för hemavändare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Glaskatten (oregistrerad)
Tracktion 2 : 800 spänn eller 29$ om man laddar hem det.

Tracktion3 : 1295:

Logic Express 8 : 1800:-

Cubase SE 3 : 1400:-

Reaper kostar tydligen 50 dollar för hemanvändare....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tracktion 2 : 800 spänn eller 29$ om man laddar hem det.

Tracktion3 : 1295:

Logic Express 8 : 1800:-

Cubase SE 3 : 1400:-

Reaper kostar tydligen 50 dollar för hemanvändare....

Det är billigt... bara Tracktion kan möte detta mao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om Reaper nu är bra och billigt så tycker jag det verkar vara rätt rörigt. Har inte testat det och kommer troligtvis inte göra det heller. Finns för mycket program nu som bara gör en förvirrad. Bättre tycker jag att hålla sig till branschstandarden. Det som är bra med alla uppstickare är ju att de stora bolagen får se upp och börjar pressa sin egna priser. Det är bra för en som är lycklig när man kan lägga undan 1000:- en månad! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Även om Reaper nu är bra och billigt så tycker jag det verkar vara rätt rörigt. Har inte testat det och kommer troligtvis inte göra det heller. Finns för mycket program nu som bara gör en förvirrad. Bättre tycker jag att hålla sig till branschstandarden. Det som är bra med alla uppstickare är ju att de stora bolagen får se upp och börjar pressa sin egna priser. Det är bra för en som är lycklig när man kan lägga undan 1000:- en månad! 🙂

Finns det en standard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skin: Reaperton Life

OMG! 🙂

Känns väldigt likt ett visst annat program...

Antar att du syftar på Live, och jag kan inte annat än att hålla med! 😄

Finns det Cubaseskins med? Ja, jag vet att jag kan söka själv men någon vänlig själ har kanske redan kollat upp det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper har växt till sej rejält den senaste tiden. Blev ju tvungen att testa nu igen iomed den här tråden.

Ser mycket bättre ut än tidigare, och fungerar riktigt riktigt bra!

Förut hade jag problem med att hela programmet låste sej när jag försökte köra Guitarrig - men nu funkar det kanon!

Har suttit en lång stund nu och editerat trumkomp, och det börjar gå riktigt bra! Känns mycket rappare än Cubase SL2 på det stora hela. Kanske beror på mindre ram-åtgång?

Fast jag saknar verkligen en in inbyggd ljudediterare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är lite sugen på att testa faktiskt. Men det får nog bli när jag fått bukt med lite andra störningsmoment (skall inte dra dem här) men reaper ser ju helt ok ut i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sopa banan" (med konkurrenterna, t.ex.) heter det väl? Och "sopa under mattan" när man vill dölja nåt. 🙂

/Dex.

Jag har en (för övrigt jätterolig) bok med titeln Gud som haver barnen kär, har du någon ull. En "titel" kan göra en del... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om Reaper nu är bra och billigt så tycker jag det verkar vara rätt rörigt. Har inte testat det och kommer troligtvis inte göra det heller. Finns för mycket program nu som bara gör en förvirrad. Bättre tycker jag att hålla sig till branschstandarden. Det som är bra med alla uppstickare är ju att de stora bolagen får se upp och börjar pressa sin egna priser. Det är bra för en som är lycklig när man kan lägga undan 1000:- en månad! 🙂

Finns det en standard?

Ja! Pro Tools!! 😛😉

For ovrigt tycker jag Reaper ser rorigt ut :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om Reaper nu är bra och billigt så tycker jag det verkar vara rätt rörigt. Har inte testat det och kommer troligtvis inte göra det heller. Finns för mycket program nu som bara gör en förvirrad. Bättre tycker jag att hålla sig till branschstandarden. Det som är bra med alla uppstickare är ju att de stora bolagen får se upp och börjar pressa sin egna priser. Det är bra för en som är lycklig när man kan lägga undan 1000:- en månad! 🙂

Finns det en standard?

Ja! Pro Tools!! 😛😉

For ovrigt tycker jag Reaper ser rorigt ut :rolleyes:

Pro Tools = branschstandard? Ja, då är det bara att gratulera! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Även om Reaper nu är bra och billigt så tycker jag det verkar vara rätt rörigt. Har inte testat det och kommer troligtvis inte göra det heller. Finns för mycket program nu som bara gör en förvirrad. Bättre tycker jag att hålla sig till branschstandarden. Det som är bra med alla uppstickare är ju att de stora bolagen får se upp och börjar pressa sin egna priser. Det är bra för en som är lycklig när man kan lägga undan 1000:- en månad! 🙂

Finns det en standard?

Ja! Pro Tools!! 😛😉

For ovrigt tycker jag Reaper ser rorigt ut 🙂

Pro Tools = branschstandard? Ja, då är det bara att gratulera! 😉

Dem jag känner som jobbar med musik (tjänar pengar på och jobbar med andra) kör faktiskt Pro Tools eller Logic oftast på Mac. Så det är nog lite standard...

Men så länge jag kan köra mina egna grejer och enkelt exportera ut till vilken DAW som helst så bryr jag mig faktiskt inte om någon standard, Reaper verkar ju fixa detta alldeles utmärkt så det skulle kunna vara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående branschstandard etc…

Egentligen är det skitlöjligt att idag diskutera branschstandard/praxis när det gäller programvaror för s.k. DAW. Det finns åtskilliga summering-tester etc som gjorts och som klargör att alla program — med produktionsmedvetna människor som kundmålgrupp — ”summerar” på samma sätt. För det är väl ”ljudet” (slutproduktionen) vi talar om här, eller hur?

Eller — huga! — talar vi om gränssnittet? Inte är det väl för gränssnittet som t.ex. Pro Tools skulle vara en branschstandard?

Nä! Branschstandards-snicksnack inom DAW är ute!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Angående branschstandard etc…

Egentligen är det skitlöjligt att idag diskutera branschstandard/praxis när det gäller programvaror för s.k. DAW. Det finns åtskilliga summering-tester etc som gjorts och som klargör att alla program — med produktionsmedvetna människor som kundmålgrupp — ”summerar” på samma sätt. För det är väl ”ljudet” (slutproduktionen) vi talar om här, eller hur?

Eller — huga! — talar vi om gränssnittet? Inte är det väl för gränssnittet som t.ex. Pro Tools skulle vara en branschstandard?

Nä! Branschstandards-snicksnack inom DAW är ute!

Ett program är ingen standard men om de flesta använder samma program inom en grupp av människor tenderar detta att hålla i sig.

Jag har åtminstone två kompisar som föredrar att köra Cubase men de har också varit tvungna att köpa Pro Tools bara för att kunna få vissa jobb. Jag kan väl säga så mycket att att de inte starta PT med någon större glädje, men vad skall de göra?

Det handlar om arbetsätt inte om ljud. Jag tycker det är kanon om det blir fler som konkurrerar och gör det framgångsrikt.

Reaper är billigt men i mina ögon rörigt, inget riktigt nytänkande, billig men en i mängden.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är billigt men i mina ögon rörigt, inget riktigt nytänkande, billig men en i mängden.

Jag håller faktiskt med! Och kanske är Reaper inget för oss som redan har "jobbat in oss" (standard? 😄) på vår nuvarande DAW. Det är bara det där med $225 som känns lite... Jag menar, jag betalade nästan fyra gånger mer för samma verktyg.

Men, som vi ibland säger: "don't take my words for it". I juninumret 2007 av Sound On Sound skrev Martin Walker, (fritt översatt): "Såvida du inte är 100% nöjd med din nuvarande MIDI + Audio sequencer, så vore du korkad om du inte testade Reaper." (resten här: http://reaper.fm/press.php)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni andra (förutom jag då) som kör Reaper - vilken ljudeditor använder ni?

Finns det några lämpliga gratisalternativ där ute? Några favoriter?

Jag testade Audacity lite som hastigast igår, och den verkar ju vara rätt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni andra (förutom jag då) som kör Reaper - vilken ljudeditor använder ni?

Finns det några lämpliga gratisalternativ där ute? Några favoriter?

Jag testade Audacity lite som hastigast igår, och den verkar ju vara rätt ok.

Jag har aldrig riktigt förstått hysterin kring Audacity. Men ett gratisalternativ (som jag så här i all hast tycker verkar rätt så kompetent) är Wavosaur — verkar fungera alldeles utmärkt tillsammans med Reaper.

Mer: http://www.wavosaur.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade precis på Wavosaurs hemsida:

The program has no installer and doesn't write in the registry.

Borde ju göra den helt portabel, lika som Reaper är. Perfekt!

Och den har stöd för både ASIO och VST.

Ska testa den direkt! Tack för tipset!

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Är reggad användare sedan i våras och kan rekomendera reaper varmt. Väldigt flexibelt och lättanvänt. Har sina styrkor på Audio-sidan, men midi kommer fint. Den senaste tiden har vi bland annat fått ett lättarbetat swing och groove.

Förövrigt är det bara att provköra. Programmet kan köras för fullt även i demo. Du behöver bara dras med en nagscreen på 10 sekunder varje gång du startar upp det.

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni andra (förutom jag då) som kör Reaper - vilken ljudeditor använder ni?

Finns det några lämpliga gratisalternativ där ute? Några favoriter?

Jag testade Audacity lite som hastigast igår, och den verkar ju vara rätt ok.

Installerade Wavosaur för en tid sen, men har upptäckt att jag aldrig använder nån extern ljudeditor. Allt man vill göra med en wavfil går att göra direkt i Reaper, såsom; normalisera, kvantisera, ta bort missljud, fadea, lägga till effekter, mm mm mm...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sedan jag startade den här tråden har jag blivit riktigt insnöad i REAPER. Det har gått så långt att jag vansinnigt nog har designat ett eget s.k. Advanced Theme till programmet ("skin").

Och "skinnet" har faktiskt fått ganska fint mottagande 🙂 Se tråden från REAPER Forums.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
lebedjev (oregistrerad)

Åhej.

Är också registrerad användare sedan version 2.0 kom ut. Jag har dock problem med att få mitt USB-keybord (midistart-2) att funka.

Hela Reaper fryser då jag väljer det som input 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhej.

Är också registrerad användare sedan version 2.0 kom ut. Jag har dock problem med att få mitt USB-keybord (midistart-2) att funka.

Hela Reaper fryser då jag väljer det som input 😄

Exakt samma problem för mig. Har oxå midistart-2..... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis testat test den obegränsade shareware-versionen av reaper 2.0, då jag blev trött på att pro tools äter upp min hårdvara. Funkar strålande med t.ex Guitar rig, eazydrummer, samt med Reason (via rewire). Vid nästa seriösa inspelning/mix kommer jag att ge reaper en chans. Det enda jag hittils saknar ifrån pro tools är beat detective. Men det kanske finns något motsvarande i Reaper eller någon gratisplugg som jag har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...