Jump to content
Annons

NAS bra idé för bl.a. datasäkerhet?


suprapappa

Recommended Posts

tjena

då jag nyss har råkat ut för en hårddiskkrasch ligger datasäkerhet och gnager en hel del i mitt huvud....

jag stötte precis på en NAS-enhet jag tyckte verkade trevlig http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...d=5253976915B02

i den skulle jag kunna köra speglade diskar och ha en automatisk backupfunktion från flera datorer i nätverket samt naturligtvis åtkomst till filer. tänkte lägga musik, film o bilder samt köra backup på den (jag hoppas 500gb räcker en bit)

jag pratade precis med ett företag som räddar data ur kraschade hårddiskar ( http://ahlbergdata.se/ ) och dom sa att en del såna nätverks-hårddiskkabinett internt använder ett annat filsystem än windows (ntfs) och ligger o kör t.ex. linux och att detta har orsakat problem vid krascher......vet ngn hur det ligger till....har kollat specar o manual på linksys nas 200 men har inte hittat den infon (har dock mailat linksys)

är det någon som ser några nackdelar med denna pryl?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag fick svar från linksys:

"S-ATA-gränssnitten stödjer bara EXT3 (Linux-format), medan USB-portarna stödjer

FAT16/FAT32(read/write) och NTFS (read only)."

jag antar att det innebär att jag inte skulle kunna lyfta ut hårdiskarna ur lådan och stoppa dom i min dator? (varför jag nu skulle vilja det)

undrar oxå VARFÖR det innebär problem vid en krasch.....? är det så att det data som i så fall återställs (om man skulle lämna in den för återställning) inte är begripligt eftersom det är i en linux-variant?

är detta ett skäl att inte använda detta NAS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlorat material från Ext2/3 kan definitivt räddas, även om det är meckigare än fat/ntfs. Värre är det med ReiserFS som verkligen raderar materialet efter sig.

Som svar på din fråga om en hårddisk med ext3 kan anslutas till en vanlig Windows-dator: ja. Men inte rakt av. Du behöver antingen installera en drivrutin för ext3 (sådant ingår inte i Windows), eller köra ett virtuellt OS typ Linux i en VMware-installation. Däri ansluter du den fysiska hårddisken via ide/sata, usb eller firewire.

Ett varningens finger dock: Har själv råkat ut för en krash med liknande nas-enhet som påstod sig använda ext2. Saken var den att filsystemet var lite modifierat och inte gick att montera med ett system som hade officiellt ext2-stöd. Kan vara värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack olsberg!

var din disk bara 1 disk? om man kör raid 1 med 2 speglade diskar....kan man då köra på en disk om den andra går sönder tills man har stoppat in en ny?

jag fick ett reviderat svar av linksys "Jag måste först rätta mig själv; jag skrev att Linuxformatet var EXT3, men i själva verket är det XFS."

på NAS 200 kan man koppla på 2 externa USB diskar som då oxå blir åtkommliga i nätverket (sicket lull lull va 😊 )....men man måste köra FAT32 (eller 16) för att kunna skriva till dom...NTFS kan bara läsas....

jag frågade linksys om det vid en framtida krasch...om det skulle visa sig att man inte får tag i en sata-disk som motsvarar den man behöver byta ut (jag menar...försök få tag i EDO-minnen nu ; )....kan man då föra över datat från den interna kvarvarande disken till en extern med ett annat filsystem och konverteras datat då.....det kunde dom inte svara på men skulle återkomma....ngn som vågar sig på en gissning?

tack

p

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Sitter med en kraschad NAS-enhet (Netgear) så jag har en del erfarenhet...

Problemet som jag uppfattar det är att tekniken är omogen och när problem uppstår, så leder det till dataförlust. I mitt fall var det en switch i nätverket som började strula, och då blev det något fel på disken som enheten inte kan hantera (antagligen - jag har inte fått support att riktigt reda ut vad som gått snett). Resultatet är att de PC som försöker ansluta blir hängande (bokstavligt - jag kan inte startaa ett program efter att de har försökt ansluta).

Som TUR är, så har jag inte litat på enheten, så det fanns inga livsviktiga orginal på den, men lite annat smått och gott fanns det ju...

tjena

då jag nyss har råkat ut för en hårddiskkrasch ligger datasäkerhet och gnager en hel del i mitt huvud....

jag pratade precis med ett företag som räddar data ur kraschade hårddiskar ( http://ahlbergdata.se/ ) och dom sa att en del såna nätverks-hårddiskkabinett internt använder ett annat filsystem än windows (ntfs) och ligger o kör t.ex. linux och att detta har orsakat problem vid krascher......vet ngn hur det ligger till....har kollat specar o manual på linksys nas 200 men har inte hittat den infon (har dock mailat linksys)

är det någon som ser några nackdelar med denna pryl?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Först lite om FAT och FAT32. Har för mig att dessa två filformat är relativt begränsade vad gäller storlek på lagringsutrymmet. NTSF klarar större filformat och borde därför mer lämpat för backup rent utrymmemässigt?

Ett tips är att aldrig spara viktig data på C:\ hårddisken/partitionen utan använda en annan hårddisk/partition för att lagra allt. På så sätt kan man relativt smärtfritt formatera systemdisken utan att förlora viktig data vid behov. Nu hjälper det iofs inte mycket om man har en hårddisk med många partitioner som krashar 😊

Tycker att du krånglar till det lite för dig själv med NAS och olika filformat hit och dit. Köp en extern FireWire/USB2 hårddisk och använd den som backup! Enkelt och förmodligen billigare än en NAS 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Sitter med en kraschad NAS-enhet (Netgear) så jag har en del erfarenhet...

Problemet som jag uppfattar det är att tekniken är omogen och när problem uppstår, så leder det till dataförlust. I mitt fall var det en switch i nätverket som började strula, och då blev det något fel på disken som enheten inte kan hantera (antagligen - jag har inte fått support att riktigt reda ut vad som gått snett). Resultatet är att de PC som försöker ansluta blir hängande (bokstavligt - jag kan inte startaa ett program efter att de har försökt ansluta).

Missförstå mig inte, jag säger inte emot och jag förstår mycket väl att ny teknik kan lida av barsjukdomar MEN rent teoretiskt...varför skulle en hårddisk (eller 2 i raid i detta fall) som jag stoppar i ett externt kabinett med egen mjukvara vara mer benägen att krascha än om jag sätter samma hårddisk i datorn.

dessutom är det väl så att temperaturen är viktig för hårddiskens livslängd....läste precis en artikel om det där det stod att om det inte finns ngn fläkt bör man inte välja ett plastkabinett utan ett av aluminium (vilket inte NAS 200 är) men borde det inte vara lägre temperatur i en extern hårdisk än i min dator där det är så mkt annat som alstrar värme?

Först lite om FAT och FAT32. Har för mig att dessa två filformat är relativt begränsade vad gäller storlek på lagringsutrymmet. NTSF klarar större filformat och borde därför mer lämpat för backup rent utrymmemässigt?

Ett tips är att aldrig spara viktig data på C:\ hårddisken/partitionen utan använda en annan hårddisk/partition för att lagra allt. På så sätt kan man relativt smärtfritt formatera systemdisken utan att förlora viktig data vid behov. Nu hjälper det iofs inte mycket om man har en hårddisk med många partitioner som krashar 😳

Tycker att du krånglar till det lite för dig själv med NAS och olika filformat hit och dit. Köp en extern FireWire/USB2 hårddisk och använd den som backup! Enkelt och förmodligen billigare än en NAS :rolleyes:

Mkt bra synpunkt med begränsningen på filstorlekar.

Om allt funkar som det ska tycker jag inte att jag krånglar till det.....med nätverkdisken ska jag ha möjlighet att automatiskt ta backup på alla datorer i hushållet istället för att ha en exter kopplad till varje burk. Desutom vill jag ju använda den så att alla datorer kommer åt mediafiler......

men som sagt....det är bara om allt funkar lika bra i praktiken som i teorin vilket det sällan gör och om det är en alltför osäker och strulig lösning kan det ju vara bra att köra vanliga externa USB2 diskar istället men fyll på med synpunkter 😊 !

tack för svar

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det kanske så att man aldrig kan vara säker på att data inte försvinner, det man kan göra är att minska sannolikheten för haveri av hårddisk genom kylning samt att aldrig spara något viktigt på en system-disk (C:\ i Windowsmiljö) så att man "lätt" kan formatera systemdisken vid behov. Vill man ta säkerheten ett steg längre krävs två fysiska hårddiskar där en är systemdisk och den andra används för att spara data.

Om alla dina datorer (hur många har du föresten?) kör på samma operativsystem, är det inte väl krångligt att ta totalbackup på alla datorer? Räcker det inte att ta backup på data som för dig är viktigast? 😳

Att köra backup via nätverk på många enskilda datorer är inget jag hade använt eftersom nätverk är

1) Uppkopplade mot internet och därmed inte kan anses vidare säkert mot dataintrång, iallafall inte i Microsoftvärden.

2) Att överföra stora mängder data över ett nätverk är ofta långsamt (sålänge hårdvaran inte stöder 1GBit/s=1000MBit/s) jämfört med externa FireWire/USB2 lösningar. Dessutom måste man ha en router som klarar av dessa hastigheter som alla datorer är kopplade till.

För att bryta ner problemet och göra det så enkelt som möjligt kan du, beroende på vilket system du använder, lösa uppgiften på två olika sätt: (finns säkert fler som min okunnighet inte är medveten om) :rolleyes:

För Microsoft

A1) En server som alla datorer har tillgång till och som också används för att spara data på.

A2) En backup av servern.

A3) Se till att hålla backupen levande genom manuell backuptagning.

Detta kräver mycket hårdvara och kostar därför en hel del pengar samt tid och kunskap.

För OS X 10.5 (Leopard)

B1) Köp en extern (STOR) hårddisk och använd timemachine.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack igen

haha...det är nog bristen på kunskap som är det största problemet......jag har väl ett hyfsat handhavande med datorer jämfört med riskgenomsnittet men nätverk kan jag ytterst lite om så egentligen är det väl idén i dom färgglada brochyrerna från NAS-tillverkarna (nasarna? 😊 ) som lockar

jag använder främst två datorer....

1. min huvuddator som innehåller allt möjligt....från den vill jag ha backup på bilder, textdokumet mm

2. min musikdator. här vill jag ha en konternuelig backup på min cubaseprojekt....systemdisken har jag tagit en backup på senast jag installerade om jag skulle behöva göra om det.....min andra dator har jag behövt ominstallera ett antal gånger men den här drabbas inte av så mkt skit eftersom den inte är uppkopplad

3. min flickväns dator: backup främst av textdokument.

4. ibland bärbar men den behöver egentligen inte vara inblandad

5. jag kör en squeezebox som är en manick som streamar musik.....jag måste har min stationära huvuddator igång för att det ska funka och det skulle vara skönt om det istället gick att köra bara från NAS-disken (bra för elförbrukningen)---det är dock inte säkert att det går med just denna NAS

6. jag skulle vilja få in en mediastreamer för att kunna se divx film och foton på tvn (jag har iofs en o chippad xbox som jag har förstått att jag kan sätta ett mediacenter i om jag chippar den men den väsnas en hel del. vet dock att squeezeboxen på ngt sätt kan kommunicera däremellan)

det är således inte så mkt som behöver backas upp....jag driver ju inget företag eller så men det kräver naturligtvis disciplin och tanken på att konfigurera upp det en gång och sen sköter det sig själv (nu ljuger jag för mig själv va? 😉 ) för alla känns i det närmaste utopisk och väldigt pojkaktig....

tar naturligtvis väldigt gärna emot tips på hur man kan få ovanstående att funka med enklare medel 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tack igen

haha...det är nog bristen på kunskap som är det största problemet......jag har väl ett hyfsat handhavande med datorer jämfört med riskgenomsnittet men nätverk kan jag ytterst lite om så egentligen är det väl idén i dom färgglada brochyrerna från NAS-tillverkarna (nasarna? 😉 ) som lockar

jag använder främst två datorer....

1. min huvuddator som innehåller allt möjligt....från den vill jag ha backup på bilder, textdokumet mm

2. min musikdator. här vill jag ha en konternuelig backup på min cubaseprojekt....systemdisken har jag tagit en backup på senast jag installerade om jag skulle behöva göra om det.....min andra dator har jag behövt ominstallera ett antal gånger men den här drabbas inte av så mkt skit eftersom den inte är uppkopplad

3. min flickväns dator: backup främst av textdokument.

4. ibland bärbar men den behöver egentligen inte vara inblandad

5. jag kör en squeezebox som är en manick som streamar musik.....jag måste har min stationära huvuddator igång för att det ska funka och det skulle vara skönt om det istället gick att köra bara från NAS-disken (bra för elförbrukningen)---det är dock inte säkert att det går med just denna NAS

6. jag skulle vilja få in en mediastreamer för att kunna se divx film och foton på tvn (jag har iofs en o chippad xbox som jag har förstått att jag kan sätta ett mediacenter i om jag chippar den men den väsnas en hel del. vet dock att squeezeboxen på ngt sätt kan kommunicera däremellan)

det är således inte så mkt som behöver backas upp....jag driver ju inget företag eller så men det kräver naturligtvis disciplin och tanken på att konfigurera upp det en gång och sen sköter det sig själv (nu ljuger jag för mig själv va? 😆 ) för alla känns i det närmaste utopisk och väldigt pojkaktig....

tar naturligtvis väldigt gärna emot tips på hur man kan få ovanstående att funka med enklare medel 😉

Nu kommer jag säkert att bli lynchad men men, håll till godo. Det absolut enklaste (inte billigaste) är om du byter från Windows till OS X 10.5 vilket innebär att du får köpa en Mac. Vidare kompletterar du med en AppleTV samt en extern FireWire disk så har du allt du efterfrågar funktionsmässigt som ersätter allt du radade upp ovan. Lite plåster på såren är att du förmodligen inte behöver köpa ny router 😉

Längre än såhär kan jag nog inte bidra med något mer men jag hoppas det finns någon därute som är mer insatt än mig. Inser att du förmodligen väljer att fortsätta med Windows och hoppas att du finner någon bra lösning som passar just dina behov för en billigare peng! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eftersom jag också varit med om diskar som slutat funka så så har jag livrem och hängslen.

På min PC så spelar jag in musik på en disk och OS på en annan.

Mina bilder, mp3 samt mina och familjens dokument ligger på en Linksys NSLU2

Den tar NTFS också med senaste firmware uppgraderingen.

För att backa projekt som jag sitter på direkt kopierar jag helt sonika över hela projektmappen till NAS enheten. Men detta gör jag bara tillfälligt för enskilda projekt.

Jag har också en separat disk för backup. En Maxtor OneTouch. (Ingen höjdare men som backupdisk funkar den) Till Maxtorn följde en backupprogramvara som kör incremental backup. Dvs även det du av misstag raderar på NASen finns kvar på backupdisken. Det har räddat mig två gånger, råkade rensa ut två sequenserfiler som jag lätt som en plätt kunde läsa tillbaka. Backup tar jag på musikdisken i datorn och på NASen.

Som grädde på moset tittar jag även på en katastrofbackup (I händelse av brand eller inbrott).

Ena lösningen är enkel, man ställer en disk hos en polare och så kör man backup på natten till honom över internet. Lite kruxigt att sätta upp, då är man säker på att ens data finns kvar.

Den andra så tar man en tjänst som tex http://www.storegate.se/. Dyrt men säkert.

Att lita på att ett raidset skall hålla data utan backup känns lite vanskligt, man kan skriva sönder saker och då står man där utan backup.

Ehh, hängslen, livrem och lim kanske är vad jag kör med 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och jag har hackat min Linksys med Linux så jag kör en mediaserver på denna för att streama till min Dlink DSM320RD. Kollar på att installera en Roku Soundbridge i köket och då finns en mediaserver för denna i Linksysen. Funkar kalas, dock så spinner inte disken ned längre när man hackat Linksysen och kör en mediaserver, men den drar så mycket mindre energi än att ha en PC som står på hela tiden så det kan jag leva med.

Dessutom skall jag nog köra en VPN tunnel och SSH så att man kan montera NASen från internet. Ett perfekt sätt att dela ut mappar för samarbete överinternet. Disken ser ut som en lokaldisk för användaren.

Här är info om hur man hackar sin NSLU2 och vilka paket man kan installera.

http://www.nslu2-linux.org/

En mycket nöjd NASägare med en god backupstrategi. 🙂:-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På tal om stora datamängder så funkar 100mbit nätverk alldeles utmärkt. Visst 1GB går fortare men 100MBit funkar tillräckligt bra.

Jag streamar video över 54GB wireless och det funkar bra. Har ett TV kort idatorn som jag använder som videobandspelare och jag spelar in direkt på NASen. Har hittils provat att spela in MPEG2 med 4000kps bandbredd och det har funkat fint att spela in och streama.

En kompis har en Dreambox 500 där han spelar in direkt på NASen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Biran funkar i alla lägen.

Jag jobbar mycket i Stockholm så jag kan ju alltid PMa dig när jag är uppe.

😄

dr loop!

va fan bor du i göteborg för (inte i bemärkelsen otrevlig stad då jag råkar vara en stockholmare som älskar göteborg utan långt).....du hade kunnat va en optimal konsult över ett gäng bira 😄

(återkommer mer seriöst....nu ska jag bada)

Link to comment
Dela på andra sajter

[

:PMissförstå mig inte, jag säger inte emot och jag förstår mycket väl att ny teknik kan lida av barsjukdomar MEN rent teoretiskt...varför skulle en hårddisk (eller 2 i raid i detta fall) som jag stoppar i ett externt kabinett med egen mjukvara vara mer benägen att krascha än om jag sätter samma hårddisk i datorn.

dessutom är det väl så att temperaturen är viktig för hårddiskens livslängd....läste precis en artikel om det där det stod att om det inte finns ngn fläkt bör man inte välja ett plastkabinett utan ett av aluminium (vilket inte NAS 200 är) men borde det inte vara lägre temperatur i en extern hårdisk än i min dator där det är så mkt annat som alstrar värme?

NJa, det är inte själva diskarna som kraschat, de mår hur bra som helst. Det är filsystemet/filallokeringen som på något sett ballat ur. OCh där är problem nr 1: Dét finns risk för att detta inträffar oftare över NAS, även om jag inte har vetenskapliga belägg för detta.

Problem nr 2 är värre: När detta händer i en Windowsmaskin så får du köra "Reparera Hårddisk" eller vad det nu heter. I värsta fall har du förlorat ett antal filer. I NAS-fallet FINNS inte denna option - inte med Netgear i alla fall. Så även om det bara är 2 ynka byte som bytt plats i filallokeringstabellen, så är i princip alla mina 500Gb borta...

Det går säkerligen att med hjälp och en veckas letande hitta ett sätt att komma åt datan, men jag har inte den tiden och datat var inte så viktigt.

Det är dessa faror jag menar med omogen teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte läsa var enda rad som står men jag skulle inte förlita mig på dessa nya överhypade NAS-enheter.

* Dyrt i inköp

* Trådlöst kan orsaka dataintrång/integriteten går förlorad

* Vad göra när central-enheten går sönder

* Alltid igång (Slöseri på drift-timmar)

Jag kör som tidigare nämnts USB/Firewire Extern HDD. Snormycket utrymme för småpengar. Själv har jag investerat i flera stycken så jag kan ha Foto/Video på en, Musik på en ja du förstår. Jag gick ifrån att ha 4st Interna HDDs till 2 interna och sedan köpa på mig Ext-HDDs vid behov mycket pga att hårddiskarna står o snurra helt i onödan säkert 95% av alla drift-timmar. Detta leder snarare förr än senare till krasch.

Kör Genie Backup som jag har skapat "Backup program" i så att jag bara trycker på valfritt program och så kör den en påfyllning på vad som är nytt sedan senaste backup.

Det viktigaste är att man analyserar vad man anser är värst att förlora. Tex Foto-arkivet skulle jag haft på 2 datorer + Ext HDD. Färdiga låtar på DVD-skiva + Ext HDD. Egentligen är det inte så mycket som inte går att återskapa som tar väldigt mycket plast (Läs Foto, Egna musik projekt, Texter) Utan Filmer och Mp3 som lätt går att fixa på ett eller annat sätt. Varför sitta med 300Gb backup av filmer?

Bara lite mundiare 😆

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Orkar inte läsa var enda rad som står men jag skulle inte förlita mig på dessa nya överhypade NAS-enheter.

* Dyrt i inköp

* Trådlöst kan orsaka dataintrång/integriteten går förlorad

* Vad göra när central-enheten går sönder

* Alltid igång (Slöseri på drift-timmar)

Jag kör som tidigare nämnts USB/Firewire Extern HDD. Snormycket utrymme för småpengar. Själv har jag investerat i flera stycken så jag kan ha Foto/Video på en, Musik på en ja du förstår. Jag gick ifrån att ha 4st Interna HDDs till 2 interna och sedan köpa på mig Ext-HDDs vid behov mycket pga att hårddiskarna står o snurra helt i onödan säkert 95% av alla drift-timmar. Detta leder snarare förr än senare till krasch.

Kör Genie Backup som jag har skapat "Backup program" i så att jag bara trycker på valfritt program och så kör den en påfyllning på vad som är nytt sedan senaste backup.

Det viktigaste är att man analyserar vad man anser är värst att förlora. Tex Foto-arkivet skulle jag haft på 2 datorer + Ext HDD. Färdiga låtar på DVD-skiva + Ext HDD. Egentligen är det inte så mycket som inte går att återskapa som tar väldigt mycket plast (Läs Foto, Egna musik projekt, Texter) Utan Filmer och Mp3 som lätt går att fixa på ett eller annat sätt. Varför sitta med 300Gb backup av filmer?

Bara lite mundiare 😉

Har faktiskt en Lacie d2 Ethernet Disk mini 500GB i studion, grymt bra att köra backuper på ....

Link to comment
Dela på andra sajter

karlblau: tack för att ha väckt tråden till liv 😉

vet ngn om det har skett förändringar beträffande filsystemen för NASar i allmänhet.....just att dom inte hanterar NTFS känns som det största osäkerhetsmomentet

igår köpte jag en mediastreamer http://www.popcornhour.com och den kan oxå fungera som NAS (skulle inte iofs inte använda den till ngt viktigt då den inte har ngt raid och nas-funktionen på denna mest känns som en liten bonus)

från början har denna oxå bara hanterart EXT3 som filsystem men med ny firmware kommer den (troligen) kunna läsa och skriva NTFS.....om den kan det borde inte andra tillverkare oxå ha den möjligheten?

eller hänger jag upp mig för mkt på detta......jag tänkter att om NAS enheten krashar p.g.a. barnsjukdomar så vill man kunna läsa diskarna i sin dator men om det är EXT3 och inte kan läsas av Windows...är det då inte "bara" att slänga på ett Ubuntu på datorn och komma åt filerna den vägen?

eller pratar jag goja om saker jag inte förstår mig på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vi är ett ganska stort gäng som kör på Linksys NSLU2, alla är jättenöjda.

De flesta i som jag känner har hackat den och kör den som mediaserver också.

800:- är ingen farlig peng.

Och som jag sagt tidigare i tråden. Backup är AO oavsett NAS eller inte.

Jag har två mediaspelare som använder NSLU2 för att spela upp mp3or med mera.

Och kommentaren att den alltid är på är ganska lustig, man kan stänga av den precis som en PC, den har on/off knapp.

NAS botar snabbare än en PC och drar betydligt mindre ström, dessutom har NSLU en funktion där man kan schema lägga vilka tider den skall vara igång på. Trevlig funktion.

Efter att ha använt denna NAS nu under en längre tid så kan jag inte tänka mig att vara utan NAS.

Det är helt enkelt så smutt.

Att enbart lita på spegling är inget jag skulle göra, backup är grejen.

Så därför har jag inte speglat...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bara vilja reda ut begreppet NAS,

NAS står för "Networked Attached Storage" och betyder att lagringsmediet accessas via nätverket.

Skall inte förväxlas med SAN (Storage Area Netork) 😐

Tekniken bakom själva lagringsmediat kan vara vad som helst egentligen allt från IDE, SATA, Fiber Channel, SCSI

och kan snurra på vilka OS som helst (Windows, Linux, ONTAP, MacOS X... osv osv..) och kan ha vilka filsystem som helst.

Det finns alltså ingen standard för själva begreppet SAN, utan man kan se det mer som en server som är optimerad för att dela

ut lagringsutrymme som man kan koppla upp sig mot via nätverket.

Vissa riktlinjer för datalagringsäkerhet på en NAS för konsumentnivå bör väll vara att man kör minst en RAID-1 "spegling" konfiguration

på hårddiskarna tycker jag iallafall. Crashar en disk så har man iallafall en kopia kvar. Att båda hårddiskarna skulle crasha samtidigt

är högst osannorlikt.

Har man en NAS produkt som har RAID-1(spegling) så kan man backa upp ALLA filer.

Hur hög kompressionsgrad filer har beror ju på vad du backar upp för typer av filer och vilken algoritm man använder.

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

men problemet....eller snarare handlar det om att jag försöker reda ut huruvida det ÄR ett problem....är ju att just på konsumentnivå tycks dessa NAS-enheter köra på EXT-3 som filformat och om man får en krasch som kanske inte beror på ngt fysiskt fel att hårddiskens lager säckar ihop utan datan blir oåtkomlig av ngn annan anledning (det har ju pratats om barnsjukdomar i dessa burkar) så är det inte helt självklart att kunna återskapa datat och läsa det i en windows-dator...

så skeptiskt som jag verkar vara så förstår jag om reaktionen är "men köp inte en då helt enkelt..FÖR HELVETE! "....MEN, på pappret känns en dylik sak verkligen som nånting jag vill ha men jag vill veta om det fungerar först 🙂 , tack för ert tålamod

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Diskkrasch innebär nästan alltid dataförlust oavsett filsystem.

Man kan återskapa delar av disken om man har tur.

Med backup så är man säkrare och efter en rejäl diskkrasch där disken inte ens gick igång så tar jag alltid backup.

Sluta fundera, behöver du funktionen som en NAS kan ge, köp!

Ta backup.

Klart!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

men problemet....eller snarare handlar det om att jag försöker reda ut huruvida det ÄR ett problem....är ju att just på konsumentnivå tycks dessa NAS-enheter köra på EXT-3 som filformat och om man får en krasch som kanske inte beror på ngt fysiskt fel att hårddiskens lager säckar ihop utan datan blir oåtkomlig av ngn annan anledning (det har ju pratats om barnsjukdomar i dessa burkar) så är det inte helt självklart att kunna återskapa datat och läsa det i en windows-dator...

så skeptiskt som jag verkar vara så förstår jag om reaktionen är "men köp inte en då helt enkelt..FÖR HELVETE! "....MEN, på pappret känns en dylik sak verkligen som nånting jag vill ha men jag vill veta om det fungerar först 🙂 , tack för ert tålamod

Kan inte tänka mig att alla NAS enheter kör extended-3 på konsumentnivå....

Hårddiskar som sitter i NAS enheterna har med högsta sannorlikhet ungefär samma MTBF som vilken "vanlig" hårddisk som helst

En hårddisk kan leva längre ju mindre defragmenterat filsystemet är, så visst har filsystem en direkt påverkan fysiskt på hårddiskar.

denna borde fungera utmärkt

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099690

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

tänkte försöka väcka liv i tråden igen....har faktiskt ännu inte kommit till skott med att köpa ngt NAS 🙂 men intresset kvarstår.

några nya synpunkter eller erfarenheter?

spontant känns det, i enlighet med vad som har nämnts ovan, att jag ska strunta i raid och skaffa en NAS med en 750gb hårddisk för lagring av alla mina mediafiler samt backup av övriga viktiga filer (jag tror att 750gb borde räcka ganska långt) och även skaffa ytterligare en 750gb hårddisk som i sin tur tar backup på NASen......låter detta vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har diverse olika backuplösningar...

En eSATA-låda från Revoltec, med 750GB-disk i som jag gör image-backuper till ungefär en gång i månaden. Den är bara inkopplad medan jag gör backupen.

En LAN-låda från D-Link, med två 500GB-diskar i Raid1 (spegling för säkerheten), som jag kör backup till av alla förändrade filer i kataloger som jag har valt själv. Den backupen kör jag manuellt varje dag när det är dags att avsluta för dagen. Den disken har dessutom en funktion för att automatiskt gå ut och hämta uppdateringar på Nätet utan att datorn är igång. Skitsmart! Den får också innehålla diverse tillfälliga prylar, så det är ganska skiftande innehåll på den i övrigt...

En NAS från Promise, med 3st 750GB-diskar i Raid5 (spegling och checksumma för ultrasäkerhet...), där jag håller på att överföra alla mina CD-skivor till - men eftersom det kommer att bli plats kvar, så kommer jag antagligen att använda den som backup för vissa saker också. Får se hur det blir i slutänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört denna 2x500 GB Netgear ReadyNAS NV+ på jobbet i ett halvår. X-RAID är riktigt tufft när man vill expandera. :rolleyes:

Hemma tänkte jag byta ut min 5-portars switch till en Airport Extreme (3 ethernet-portar + WLAN räcker för mig) och en USB-disk.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar

Vi är ett ganska stort gäng som kör på Linksys NSLU2, alla är jättenöjda.

De flesta i som jag känner har hackat den och kör den som mediaserver också.

800:- är ingen farlig peng.

Och som jag sagt tidigare i tråden. Backup är AO oavsett NAS eller inte.

Jag har två mediaspelare som använder NSLU2 för att spela upp mp3or med mera.

Och kommentaren att den alltid är på är ganska lustig, man kan stänga av den precis som en PC, den har on/off knapp.

NAS botar snabbare än en PC och drar betydligt mindre ström, dessutom har NSLU en funktion där man kan schema lägga vilka tider den skall vara igång på. Trevlig funktion.

Efter att ha använt denna NAS nu under en längre tid så kan jag inte tänka mig att vara utan NAS.

Det är helt enkelt så smutt.

Att enbart lita på spegling är inget jag skulle göra, backup är grejen.

Så därför har jag inte speglat...

har jag förstått det rätt som att NSLU2 är en NAS-enhet som inte använder interna diskar utan endast externa USB diskar? i någon kommentar har jag läst att den är långsam...ligger det ngt i det?

Jag har kört denna 2x500 GB Netgear ReadyNAS NV+ på jobbet i ett halvår. X-RAID är riktigt tufft när man vill expandera. 😆

Hemma tänkte jag byta ut min 5-portars switch till en Airport Extreme (3 ethernet-portar + WLAN räcker för mig) och en USB-disk.

ReadyNAS ser ju väldigt trevligt ut men tyvärr över min plånbok 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...