Jump to content
Annons

Pro Tools 7.4


Anders F

Recommended Posts

Annons

ja, lite besviken får man vara denna gången... vad är det för nyheter? hoppas digi inte tar betalt för det...

förstår mig inte riktigt på det här elastic time grej: det har väl funnits acid och rex fil sen 7.0? "context preview" har funkat sen 7.0 från workspaces???

eller om nyheten är att rex och acid hänger med tempoändringar även efter att ha importerat dem, då var det dags, så funkar i alla andra program.

som sagt, inte värt 65 euro som det ser ut nu, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag håller med att 65 euro bör dom inte ta för denna. Men man vet ju aldrig. Vi får vänta och se om det blir en gratis uppdatering, men jag tror inte det då de har gjort en meny för pro tools 7.4 på digistore. Men som sagt, vi får vänta och se. Men en nyhet ändå är ju att det nu funkar att köra pro tools för dem som har vista installerat på sina datorer.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite demo från AES.. med Phil Jacksson, säger lite mer om hur Elastic fungerar och är implementerat i 7.4

[...] förstår mig inte riktigt på det här elastic time grej: det har väl funnits acid och rex fil sen 7.0?

Acid och rex ja. Men den nya time stretch fungerar på all typ a material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja C24 verkar vara en riktig godbit 😎 Kan inte studiotidningen göra ett jämförelsetest mellan control 24 och nya C24 då jag antar control 24 kommer sjunka i pris nu? Kan ju vara intressant att veta vad man tjänar på att ta nya C24 och inte Control 24 om man nu tjänar på det.

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

kul att se phil jackson en aning ofokuserad...

otroligt kul att se en oredigerad videoklipp med honom! synd att audio är lite sådär och sync audio/video var inte det bästa, men kul med en liten preview.

men frågan kvarstår: jag tycker att digidesign är grym att de har utvecklat programmet SÅ MYCKET de senaste 3/4 år, men det vore bra att ta betalt en gång, även mer än 65 euro, och få en RIKTIGT major update... som det är nu betalar man för varje .1, .2, .3, .4 osv osv... och det blir onödigt dyrt. vem av er har räknat hur mycket kostade i slutändan m box bundle med alla update?

jag gjorde det, och blev en aning skrämd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag självfallet något färgad (konstigt vore annars), men elastic time (som de heter) måste upplevas, de går inte å berätta.. Kort sagt, är man Pro Tools användare och vill ha samma frihet att påverka audio som midi så går det mer eller mindre nu. Och det låter riktigt bra på det material vi testat på.

Nä, jag håller med att 65 euro bör dom inte ta för denna. Men man vet ju aldrig. Vi får vänta och se om det blir en gratis uppdatering, men jag tror inte det då de har gjort en meny för pro tools 7.4 på digistore. Men som sagt, vi får vänta och se. Men en nyhet ändå är ju att det nu funkar att köra pro tools för dem som har vista installerat på sina datorer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med vill jag säga att jag är imponerad av de nya funktionerna. Kvantisera audio är ju inte längre omöjligt, och det blir bra kvalité också. Men jag är lite frustrerad över simpla funktioner som inte finns med i LE.

Om PT LE ska kunna slå sig in på marknaden med Logic och Cubase behövs absolut fler kanaler, och även en plug in delay compensation funktion. Just den funktionen har gjort att jag adlrig gjort en mix i PT LE, trots att jag äger en Mbox 2 Pro. Detta pga av att jag har två UAD-kort och använder nästintill bara UAD pluggar på min mixar när jag jobbar i Logic, och jag vill kunna göra samma sak i PT LE. Det är extra tråkigt när jag vet hur underbart PT HD är. LE skulle kunna bli en sån Cubase/Logic-killer bara några få funktioner fixades till som är självklart i andra program. Att behöva göra ett clicktrack är också något som borde kunna göras mycket enklare. "De andra kan ju" så varför vägrar Digi? De nya funktionerna är absolut imponerande men jag ställer mig kritisk till hur många som verkligen kommer använda t.ex. elastic time-funktionen? Visst kan det vara användbart om man har loopar i fel tempo m.m. Och om man har en otajt gitarr kan man tajta till den. Men duktiga producenter gör oftast egna trumloopar och lägger om gitarren om den är otajt, och jag tycker därför att Digi hellre skulle kunna lägga fokus på andra saker som jag nämt. Det tror jag flera skulle uppskatta, och de skulle bara vinna på det själva. Det känns nu mer som att Digi mest gör "show off funktioner". Balla saker som varken Logic/Cubase eller något annat program ens skulle tänka på. Men jag tror faktiskt att hemmapulare som använder PT LE hellre vill ha en t.ex. lättare click-funktion.

PT HD dock, det är grejer det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

och även en plug in delay compensation funktion

Finns inte detta redan? Eller menar du automatisk delay kompensation?

Jo, det finns en delay kompensationsplugg, men den kan bara lägga till delay om jag inte minns fel, och detta säger jag genom ha hört från nån annan som jag inte ens kommer ihåg vem det var så ta det med en nypa salt. Men anledningen att jag egentligen gick in här var för att jag läste i en annan tråd att OSX 10.5 kommer släppas snart vilket jag är grymt sugen på. Någon som vet om PT 7.4 är kompatibelt med detta OS?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

och även en plug in delay compensation funktion

Finns inte detta redan? Eller menar du automatisk delay kompensation?

Jo, det finns en delay kompensationsplugg, men den kan bara lägga till delay om jag inte minns fel, och detta säger jag genom ha hört från nån annan som jag inte ens kommer ihåg vem det var så ta det med en nypa salt. Men anledningen att jag egentligen gick in här var för att jag läste i en annan tråd att OSX 10.5 kommer släppas snart vilket jag är grymt sugen på. Någon som vet om PT 7.4 är kompatibelt med detta OS?

MVH

Anders

antagligen... eftersom pt 7.3 cs3 var ett av de första program att stödja apples octacore.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med vill jag säga att jag är imponerad av de nya funktionerna. Kvantisera audio är ju inte längre omöjligt, och det blir bra kvalité också. Men jag är lite frustrerad över simpla funktioner som inte finns med i LE.

Om PT LE ska kunna slå sig in på marknaden med Logic och Cubase behövs absolut fler kanaler, och även en plug in delay compensation funktion. Just den funktionen har gjort att jag adlrig gjort en mix i PT LE, trots att jag äger en Mbox 2 Pro. Detta pga av att jag har två UAD-kort och använder nästintill bara UAD pluggar på min mixar när jag jobbar i Logic, och jag vill kunna göra samma sak i PT LE. Det är extra tråkigt när jag vet hur underbart PT HD är. LE skulle kunna bli en sån Cubase/Logic-killer bara några få funktioner fixades till som är självklart i andra program. Att behöva göra ett clicktrack är också något som borde kunna göras mycket enklare. "De andra kan ju" så varför vägrar Digi? De nya funktionerna är absolut imponerande men jag ställer mig kritisk till hur många som verkligen kommer använda t.ex. elastic time-funktionen? Visst kan det vara användbart om man har loopar i fel tempo m.m. Och om man har en otajt gitarr kan man tajta till den. Men duktiga producenter gör oftast egna trumloopar och lägger om gitarren om den är otajt, och jag tycker därför att Digi hellre skulle kunna lägga fokus på andra saker som jag nämt. Det tror jag flera skulle uppskatta, och de skulle bara vinna på det själva. Det känns nu mer som att Digi mest gör "show off funktioner". Balla saker som varken Logic/Cubase eller något annat program ens skulle tänka på. Men jag tror faktiskt att hemmapulare som använder PT LE hellre vill ha en t.ex. lättare click-funktion.

" 🙂

Är benägen att hålla med till 99%.

Fick se en liten förvisning på 7.4:an igår.

Visst elestic-time var coolt men att arbetsflödet mellan Avid och Pt förbättras är viktigare för mig. Använder Pt bara för ljudredigering för musik kan man nästan inte göra i PT det är för fyrkantigt i arbetssättet i midi för min smak!

Den % jag inte håller med om är "PT HD dock, det är grejer det" !

För ett antal år sen då var det verkligen nåt speciellt med ProTools Mix Plus eller HD innan det fanns datorer med så mycket kraft som idag då datorn storknad efter 5 plugins.

Har suttit i HD i några år i en annan studio och för att få 0 latency för och för mig ingen bättre hörbar skillnad i kvalité så är det inte värt pengarna.

För er som inte suttit i HD eller drömmer om det kan jag bara säga att är exakt lika svårt att göra en produktion i HD som i Native. Det är inte så att allt kommer bli lättare att få saker låta bra och bara för att man har HD så trollas inte ljudet till det bättre. Matematiskt är det säkert något bättre men hörbart är det inte. Nu måste jag kanske tillägga att man bör ju ha ett bra ljudkort till sitt Native program! Jag kör med Motu HD192 som t.o.m har bättre AD omvandlare än digis HD 198 interface ! Enda anledingen för mig att skaffa HD skulle vara om jag hittar en hög med pengar och för att det klingar bättre för kunden om man nämer PTHD !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
.....och nu finns c24 för lansering 🙂 Nån som har nån aning om vad damen kommer kosta? Är ju otroligt vacker iaf. skapar ett ha-begär som är enormt hos mig.

//Anders

Tjena!! Den kommer kosta nanstans mellan £6500-7000 😛 har jag hort!!

Alltsa minst ca 85000kr!!

Trakigt men sant! Bara borja spara! Men for dom pengarna kan man nastan fa en beggad D-Command for!

Om man hittar nan.!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

.....och nu finns c24 för lansering 🙂 Nån som har nån aning om vad damen kommer kosta? Är ju otroligt vacker iaf. skapar ett ha-begär som är enormt hos mig.

//Anders

Tjena!! Den kommer kosta nanstans mellan £6500-7000 😛 har jag hort!!

Alltsa minst ca 85000kr!!

Trakigt men sant! Bara borja spara! Men for dom pengarna kan man nastan fa en beggad D-Command for!

Om man hittar nan.!! 😄

Hm...ja, eller en början till ett HD-System 🙂 Men nu håller PT LE 7.4 att tankas ner till min dator 🙂 F-n va kul jag ska ha i natt.

//Anders

EDIT: priset blev 476 kr för uppgraderingen från LE 7.3 till 7.4

EDIT2: Nu är det installerat och allt gick smärtfritt. Alla gamla projekt är precis som de skall vara. Nu Ska man börja utforska 7.4, såg en sak direkt som är uppdaterat. Med footswitch kan du nu välja om du vill att det ska vara till för punch in eller punch ut, andra alternativet va att den skulle vara för play och stop.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med vill jag säga att jag är imponerad av de nya funktionerna. Kvantisera audio är ju inte längre omöjligt, och det blir bra kvalité också. Men jag är lite frustrerad över simpla funktioner som inte finns med i LE.

Om PT LE ska kunna slå sig in på marknaden med Logic och Cubase behövs absolut fler kanaler, och även en plug in delay compensation funktion. Just den funktionen har gjort att jag adlrig gjort en mix i PT LE, trots att jag äger en Mbox 2 Pro. Detta pga av att jag har två UAD-kort och använder nästintill bara UAD pluggar på min mixar när jag jobbar i Logic, och jag vill kunna göra samma sak i PT LE. Det är extra tråkigt när jag vet hur underbart PT HD är. LE skulle kunna bli en sån Cubase/Logic-killer bara några få funktioner fixades till som är självklart i andra program. Att behöva göra ett clicktrack är också något som borde kunna göras mycket enklare. "De andra kan ju" så varför vägrar Digi? De nya funktionerna är absolut imponerande men jag ställer mig kritisk till hur många som verkligen kommer använda t.ex. elastic time-funktionen? Visst kan det vara användbart om man har loopar i fel tempo m.m. Och om man har en otajt gitarr kan man tajta till den. Men duktiga producenter gör oftast egna trumloopar och lägger om gitarren om den är otajt, och jag tycker därför att Digi hellre skulle kunna lägga fokus på andra saker som jag nämt. Det tror jag flera skulle uppskatta, och de skulle bara vinna på det själva. Det känns nu mer som att Digi mest gör "show off funktioner". Balla saker som varken Logic/Cubase eller något annat program ens skulle tänka på. Men jag tror faktiskt att hemmapulare som använder PT LE hellre vill ha en t.ex. lättare click-funktion.

PT HD dock, det är grejer det 😛

Gå in i preferences. Där kan du välja så att varje session startar me ett click-track.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Elastic audio är riktigt effektivt verkar det som. Ska grada upp snarast. Kolla in Phil Jacksons intoduktion kring det hela. Bäst är ena videon där han "råkar" behöva höja volymen till sin mbox micro. Det är redig PR-humor det!

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej alla, jag får ingen klarhet i detta! Jag har pro tools LE 7.3 och behöver nu efter omständigheter skaffa 7.4 (har leopard 10.5.5) (digi 002)

Finns det gratis uppgraderingar eller hur mycket kostar en uppgradering från 7.3-7.4? och till slut hur gör man?

är grymt sugen på ett svar!

tack tack

mvh.Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla, jag får ingen klarhet i detta! Jag har pro tools LE 7.3 och behöver nu efter omständigheter skaffa 7.4 (har leopard 10.5.5) (digi 002)

Finns det gratis uppgraderingar eller hur mycket kostar en uppgradering från 7.3-7.4? och till slut hur gör man?

är grymt sugen på ett svar!

tack tack

mvh.Kenny

Hejsan

Först när jag läste din fråga så tänkte jag att det hjälper jag honom med snabbt. Men icke sa nicke 😛 Jag kollade på digistores sida där jag köpte min uppgradering från LE 7.3 till LE 7.4, men det finns inte kvar. Vad jag ser är det bara en ny version av 7.4 man kan köpa, men då får man gratis uppdatering till version 8 också. Kanske därför de tagit bort den uppgraderingen?

Men du kan iaf köpa en full install via digistore, och då får du med Pro Tools 8 när det släpps. Du kan ju även slänga iväg ett mail till digidesign och fråga om man fortfarande kan köpa bara en uppgrade från 7.3 - 7.4 om man inte är intresserad av version 8.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt snabba svar. Visst vill man ju ha pro tools 8 men just nu finns inte pengarna och jag behöver spela in ganska omgående så därför behöver jag ett fungerande system just nu, sen kan man ju köpa det senare naturligtvis, det hade jag ju tänkt!

Men vet du var jag kan få tag i digidesign? nått tele nummer eller nån direkt mail. hittar inget vettigt på sidan. Är det bara engelsk support eller kan man ringa och tala med en svensktalande?

tack!!!!!!!

mvh.Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tack för ditt snabba svar. Visst vill man ju ha pro tools 8 men just nu finns inte pengarna och jag behöver spela in ganska omgående så därför behöver jag ett fungerande system just nu, sen kan man ju köpa det senare naturligtvis, det hade jag ju tänkt!

Men vet du var jag kan få tag i digidesign? nått tele nummer eller nån direkt mail. hittar inget vettigt på sidan. Är det bara engelsk support eller kan man ringa och tala med en svensktalande?

tack!!!!!!!

mvh.Kenny

Det finns mailkontaktformulär på deras hemsida. Annars kan du ringa den svenska supporten på tel. 08-4425580

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...