Jump to content
Annons

Virtuell dator i sin musikdator?


JJRockford

Recommended Posts

Såg att man på Frost Rasqal får med någon slags program som kör en virtuell dator på musikdatorn som ska göra att man kan surfa och sånt utan att riskera virus som förstör själva musikdatorn, eller segar ner den på något annat sätt. Är detta någon specialare som Frost själv fixat ihop, eller är det något som finns för utomstående också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan köra exv Partition Magic för att skapa upp nya partitioner/dual boots men man skall veta vad man gör! Jag körde dual boot på min burk (Ubuntu/WinXP) men eftersom Ubuntu inte hade stöd för mitt ljudkort tänkte jag göra om den partitionen till Xp också (dedikerad XP-partition för musikskapande). Det slutade med att jag inte hade någon partition alls... och körde jag ändå en wizard i PM och misslyckades! Får väl skylla mig själv så klart men se till att ha backup innan du testar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna köra VMWare eller Microsofts Virtual Machine... det fungerar helt ok om man bara ska surfa och kolla mail. Fördelen med detta är att man slipper jobba med partitioner, du får hela det "systemet" på ca 1-3 filer som ligger på din hårddisk och det blir lätt att plocka med sig det om du vill "migrera" det till en annan dator.

Jag vet inte hur det är att kolla på film, men jag tror inte det borde vara några problem, så länge du inte försöker köra HD upplöst material.

Jag tror till och med att Microsofts Virtual Machine är gratis! Om inte annat kan du ragga upp någon som har VMware och be dom göra en "image" åt dig på ett windows som du äger licens på och sen köra det med VMware player som är gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Frost Matroska är ett Linux OS som körs i VMWare.

Tanken är att det helt skall ta bort behovet av att använda nätet på Frostinstallationen av Windows.

Microsoft Virual PC är en annan variant men den har vissa begränsingar som tex. att USB portarna inte kan användas samt att den inte klarar någon form av 3D rendering.

VMWare klarar ovan nämda.

I Frost Matroska finns de flesta applikationer man kan tänkas behöva utöver sina musikprogram installerade.

Email klienter, MSN, Open Office (för alla officeprogram) ftp-clienter, webbläsare, brännprogram etc etc.

Du kan avvaktivera nätverkskort och dyl. i Windows men ända komma åt dem via Matroskan.

En virusskyddad mapp används för att flytta filer mellan operativen.

Både VMware och Virual PC drar igång väldigt mycket processer när det körs, som sölar ner lite. Matroskan startar endast dessa när det används och stänger sedan av dem när den stängs av.

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...