Jump to content
Annons

Kompressor - klassisk musik


Gäst

Recommended Posts

Tjena!

Jag skulle gärna vilja lyssna på klassisk musik på min mp3-spelare och i min bil. Tyvärr så är dynamikomfånget oftast väldigt stort vilket gör att man missar tysta passage och måste sänka volymen vid starka avsnitt...

jag är inte ute efter att generera en diskussion om varför komprimering förstör musiken- jag vet det och tycker också att musik idag är överkomprimerad. Men ibland vill man ha det....framför allt i bilen.

Min fråga är vilka inställningar ni skulle rekommendera vid ommastring av klassiska CD i t.ex Adobe Audition.

Attack, Release, Lookahead, etc....

Vid tillgång till mjukvara borde ju lookahead teoretiskt sett ge bättre resultat, kanske?

Är det bättre att använda en multibandkompressor?

Tacksam för svar

/petpap

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Prova att parallellkomprimera, dvs mixa de okomprimerade ljudet med en (mer eller mindre hårt med snabb attack och release) komprimerad kopia. Mixen mellan komprimerat/okomprimerat väljer du efter tycke och smak. Se till så det okomprimerad ljudet är exakt i fas med det komprimerade, annars får du kamfilterproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår inte varför dom inte har en enkel inbyggd kompressor i varenda bilstereo, typ jätte enkel som man kan koppla in/ur, och kanske ha några olika steg för hur hårt komprimerat man vill ha det.....borde vara så basic, och så underbart smidig funktion....! Det finns ju i varenda tv i dagsläget...och det är väl mins lika användbart i bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår inte varför dom inte har en enkel inbyggd kompressor i varenda bilstereo, typ jätte enkel som man kan koppla in/ur, och kanske ha några olika steg för hur hårt komprimerat man vill ha det.....borde vara så basic, och så underbart smidig funktion....! Det finns ju i varenda tv i dagsläget...och det är väl mins lika användbart i bilen.

Automatisk volymkontroll vore bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej,

Jag tror att du egenligen vill ha en enkel limiter med ordentligt lång release. Plus en normalisering eller kompensationsgain på det. Då blir det ju som om starka partier är oförändrade, men volymen höjs upp på de svaga. Du vill nog ha en release på minst någon sekund, annars kommer det kännas som någon åker jojjo med volymkontrollen hela tiden. Labba med tresholden, ju lägre du sätter den desto större effekt.

Kompressor funkar säkert också, sätt kort attack och ganska hög ratio. Men multiband vill du inte ha. Den skulle bara tex försöka kompensera med mera bas i ett parti av skira stråkar el dyl. Det blir nog inte bra...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...