Jump to content
Annons

Välja första cymbalset


Elton

Recommended Posts

Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bu om alla tre. Kolla in East Pro-serien eller Masterwork Custom (beroende på vad du vill lägga ut).

East Pro 14" hihat, 16" crash och 20" ride kostar på thedrumstore.se 3400:-. Får man fråga vad du ska ha cymbalerna till? Inspelningar, gig eller replokal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Jag köpte ett Istanbul Samatya-set från Slagverkskompaniet. Gav 3200 spänn inkl frakt. Cymbalerna är handgjorda och låter svinbra, crashen möjligen lite tunn, men ride och hihat är toppen.

Här är cymbalsetet till och med ännu billigare.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Jag köpte ett Istanbul Samatya-set från Slagverkskompaniet. Gav 3200 spänn inkl frakt. Cymbalerna är handgjorda och låter svinbra, crashen möjligen lite tunn, men ride och hihat är toppen.

Här är cymbalsetet till och med ännu billigare.

/Dex.

dom såg schysst ut dom där istanbul.

Jag har tänkt lira allt ifrån punk till dansband på dom, så det är allroundgrejor som eftersöks.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Har du ingen möjlighet att provspela i nån trumaffär? Känns lite konstigt att köpa cymabler utan att prova först...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag lyckats få ner det till ett val emellan två st set, dels Istanbul-setet som nämndes här tidigare och dels Sabian B8 Pro. Har lyssnat på Sabian setet och är helt ok nöjd med hur det låter,

har tyvärr inte hittat något ställe där jag kan lyssna på Istanbul men jag har lirat på Istanbul förut

men en annan serie och tycker att dom va bra. Tänkte höra om det är någon som kan dela med sig av sina åsikter angående detta

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

B8 serien kommer du tröttna på efter några timmars spelande.. crasharna har inget tryck utan fjuffar bara lite försiktigt. de stora B8 crasharna tycker jag går sönder på tok för lätt med. likadant med alla lite billigare svarvade cymbaler!!

de enda ja kan se som e positivt med B8 är splasharna.. dom låter riktigt bra.. men om man vill ha ett bra allroundset skulle jag utan tvekan köra på det istanbul-setet.. eller zildjians k-kustom, men då pratar vi "lite" mer pengar.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyckats få ner det till ett val emellan två st set, dels Istanbul-setet som nämndes här tidigare och dels Sabian B8 Pro. Har lyssnat på Sabian setet och är helt ok nöjd med hur det låter,

har tyvärr inte hittat något ställe där jag kan lyssna på Istanbul men jag har lirat på Istanbul förut

men en annan serie och tycker att dom va bra. Tänkte höra om det är någon som kan dela med sig av sina åsikter angående detta

mvh

Jag ska en sväng till studion i kväll och kan spela in ett ljudprov med Istanbul-cymbalerna till dig då om du vill.

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyckats få ner det till ett val emellan två st set, dels Istanbul-setet som nämndes här tidigare och dels Sabian B8 Pro. Har lyssnat på Sabian setet och är helt ok nöjd med hur det låter,

har tyvärr inte hittat något ställe där jag kan lyssna på Istanbul men jag har lirat på Istanbul förut

men en annan serie och tycker att dom va bra. Tänkte höra om det är någon som kan dela med sig av sina åsikter angående detta

mvh

Jag ska en sväng till studion i kväll och kan spela in ett ljudprov med Istanbul-cymbalerna till dig då om du vill.

/Dex.

Det vore jätteschysst. Väntar med spänning

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en väldigt enkel inspelning av Istanbul Samatya-cymbalerna. Ni får ha överseende med den otajta trummisen. 😆

Cymbalerna är inspelade med två st Neumann KM184 i X/Y genom ett Mackie 32/8-bord. Ingen eq eller andra effekter.

Här är länken.

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en väldigt enkel inspelning av Istanbul Samatya-cymbalerna. Ni får ha överseende med den otajta trummisen. 😉

Cymbalerna är inspelade med två st Neumann KM184 i X/Y genom ett Mackie 32/8-bord. Ingen eq eller andra effekter.

Här är länken.

/Dex.

hoppas de e lugnt o ge en kommentar på cymbalerna.. 🙂

personligen lät riden helt ok, stängd hihat lät riktigt bra, öppen hihat sådär..

crashen lät stort, men med en liten efterklang..alltså den lät som en liten cymabl i efterklangen!!

iofs går ju allt att mecka med bra mickar osv.

kul att du tog dig tiden att mecka cymballjud..

om jag får rekommendera några cymbaler som är billiga rekommenderar jag utan tvivel ufip.. de hade nån serie på 90talet som var hetl fantastisk.. ja har en china från den tiden.. den är underbar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en väldigt enkel inspelning av Istanbul Samatya-cymbalerna. Ni får ha överseende med den otajta trummisen. 🙂

Cymbalerna är inspelade med två st Neumann KM184 i X/Y genom ett Mackie 32/8-bord. Ingen eq eller andra effekter.

Här är länken.

/Dex.

hoppas de e lugnt o ge en kommentar på cymbalerna.. 😛

personligen lät riden helt ok, stängd hihat lät riktigt bra, öppen hihat sådär..

crashen lät stort, men med en liten efterklang..alltså den lät som en liten cymabl i efterklangen!!

iofs går ju allt att mecka med bra mickar osv.

kul att du tog dig tiden att mecka cymballjud..

om jag får rekommendera några cymbaler som är billiga rekommenderar jag utan tvivel ufip.. de hade nån serie på 90talet som var hetl fantastisk.. ja har en china från den tiden.. den är underbar..

Du har helt rätt i dina åsikter. Men för ett set som kostar 3200 spänn och som ska passa till det mesta, funkar dom riktigt bra.

😉

/Dex

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en väldigt enkel inspelning av Istanbul Samatya-cymbalerna. Ni får ha överseende med den otajta trummisen. 😉

Cymbalerna är inspelade med två st Neumann KM184 i X/Y genom ett Mackie 32/8-bord. Ingen eq eller andra effekter.

Här är länken.

/Dex.

hoppas de e lugnt o ge en kommentar på cymbalerna.. 😄

personligen lät riden helt ok, stängd hihat lät riktigt bra, öppen hihat sådär..

crashen lät stort, men med en liten efterklang..alltså den lät som en liten cymabl i efterklangen!!

iofs går ju allt att mecka med bra mickar osv.

kul att du tog dig tiden att mecka cymballjud..

om jag får rekommendera några cymbaler som är billiga rekommenderar jag utan tvivel ufip.. de hade nån serie på 90talet som var hetl fantastisk.. ja har en china från den tiden.. den är underbar..

Du har helt rätt i dina åsikter. Men för ett set som kostar 3200 spänn och som ska passa till det mesta, funkar dom riktigt bra.

😕

/Dex

hehe självklart.. 😄

Själv så har jag valt mina cymbaler under ett par år, o har ensålänge inte hittat den perfekta hihaten till just den uppsättningen cymbaler, så att få tag på ett allroundset som låter så pass bra som det gjorde för 3200 är inte illa.. 😉

vanligtvis brukar det vara gula meinl som kostar så mkt.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag har några Stagg cymaler som jag är riktigt nöjd med, men de köptes styckvis, så jag har inte testat HiHat, men det är väl snart dax för att skaffa det också.

Dessa cymbaler har jag:

- Stagg 20'' Ride - 1 295kr

- Stagg 16'' Chrash - 695kr

- Stagg 14'' Chrash - 295kr

Men sen om du ska ha stativ blir det dyrare, tex om du ska ha tre bomstativ (jag rekomenderar) kostar det 3 x 695kr.

Att ha extra armar är inget tips, har själv haft två stycken, båda har pajat...

Men om du ska ha HiHat kan jag nog inte tipsa om något, har inte köpt någon än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några Stagg cymaler som jag är riktigt nöjd med, men de köptes styckvis, så jag har inte testat HiHat, men det är väl snart dax för att skaffa det också.

Dessa cymbaler har jag:

- Stagg 20'' Ride - 1 295kr

- Stagg 16'' Chrash - 695kr

- Stagg 14'' Chrash - 295kr

Men sen om du ska ha stativ blir det dyrare, tex om du ska ha tre bomstativ (jag rekomenderar) kostar det 3 x 695kr.

Att ha extra armar är inget tips, har själv haft två stycken, båda har pajat...

Men om du ska ha HiHat kan jag nog inte tipsa om något, har inte köpt någon än.

Sorry att jag lägger mig i..men.. varför inte köpa begagnat..Då kan du få BRA cymbaler till mycket bra pris...Tex jag köpte en zildjan 16 tums A från 70 talet för 300 kr, oslagbart..

Mina erfarenheter av stagg och nybörjar cymbaler är att de låter "skit"..De flesta har en frekvens eller ett lägede låter rimligt ok på....staggs crashar låter alla som chinacymbaler alltså trashigt..Lite cymbalför lite pengar.....

men detta är bara en åsikt

Nåja lycka till till sist är det vad du vill "höra" som är viktigast.....

R

Redigerat av ronnybengt
Link to comment
Dela på andra sajter

nicklasnorling (oregistrerad)
Här kommer en väldigt enkel inspelning av Istanbul Samatya-cymbalerna. Ni får ha överseende med den otajta trummisen. 😄

Cymbalerna är inspelade med två st Neumann KM184 i X/Y genom ett Mackie 32/8-bord. Ingen eq eller andra effekter.

Här är länken.

/Dex.

istanbulcymbalerna SER och verkar ju onekligen vara bra. men skulle jag med vilja lyssna på dom, men du verkar ha tagigt bort mp3filen från din hemsida. hoppas du orkar lägga upp filen igen, det vore väldigt schysst.

elton jag tycker du borde satsa på istanbul istället, för paiste och zildjian är inge coolt haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte valt att lägga pengar på Sabian b8, zildjian Zbt (eller va de heter) eller andra sånna budgetvarienter från de stora. Låter alltid skit och kommer alltid att göra det. Stagg är något annat budget som låter kasst. visst de dyrare stagg låter väl okej i vissa sammanhang men överlag... nej.

Istanbul ska vara rätt bra ja, East också så. Bäst av de billiga borde vara Masterwork. Speciellt Custom.

Men skulle jag varit du så BEGAGNAT! Går att hitta asfina saker asbilligt. Så gjorde jag iaf ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Köpte nyss in ett gäng cymbalset till musikgymnasiet där jag jobbar som trumlärare. Vi köpte Sabian Xs20 Performance. Dom låter för priset förvånansvärt bra. Kolla in dom på Sabians hemsida, dom brukar ha ljudfiler du kan lyssna på. Bäst gillar jag hi-haten, riden är helt OK, crashen känns kanske inte lika spännande men som sagt för det priset kan man inte få allt...

Sabian info om cymbalerna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag har några Stagg cymaler som jag är riktigt nöjd med, men de köptes styckvis, så jag har inte testat HiHat, men det är väl snart dax för att skaffa det också.

Dessa cymbaler har jag:

- Stagg 20'' Ride - 1 295kr

- Stagg 16'' Chrash - 695kr

- Stagg 14'' Chrash - 295kr

Men sen om du ska ha stativ blir det dyrare, tex om du ska ha tre bomstativ (jag rekomenderar) kostar det 3 x 695kr.

Att ha extra armar är inget tips, har själv haft två stycken, båda har pajat...

Men om du ska ha HiHat kan jag nog inte tipsa om något, har inte köpt någon än.

Sorry att jag lägger mig i..men.. varför inte köpa begagnat..Då kan du få BRA cymbaler till mycket bra pris...Tex jag köpte en zildjan 16 tums A från 70 talet för 300 kr, oslagbart..

Mina erfarenheter av stagg och nybörjar cymbaler är att de låter "skit"..De flesta har en frekvens eller ett lägede låter rimligt ok på....staggs crashar låter alla som chinacymbaler alltså trashigt..Lite cymbalför lite pengar.....

men detta är bara en åsikt

Nåja lycka till till sist är det vad du vill "höra" som är viktigast.....

R

Det där med att de låter som China stämmer inte...

De har längre efterton än min Sabian Strudio Crash 17'', så jag vette fan om de är så dåliga...

Men sen kan det även bero på att Sabianen var trasig när jag fick den, men vi ''lagade'' den och nu låter den väldigt lite.

Men den låter som cymbalen Atreyus trummis kör på under refrängen i Becoming The Bull, men det kanske inte är samma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några Stagg cymaler som jag är riktigt nöjd med, men de köptes styckvis, så jag har inte testat HiHat, men det är väl snart dax för att skaffa det också.

Dessa cymbaler har jag:

- Stagg 20'' Ride - 1 295kr

- Stagg 16'' Chrash - 695kr

- Stagg 14'' Chrash - 295kr

Men sen om du ska ha stativ blir det dyrare, tex om du ska ha tre bomstativ (jag rekomenderar) kostar det 3 x 695kr.

Att ha extra armar är inget tips, har själv haft två stycken, båda har pajat...

Men om du ska ha HiHat kan jag nog inte tipsa om något, har inte köpt någon än.

Sorry att jag lägger mig i..men.. varför inte köpa begagnat..Då kan du få BRA cymbaler till mycket bra pris...Tex jag köpte en zildjan 16 tums A från 70 talet för 300 kr, oslagbart..

Mina erfarenheter av stagg och nybörjar cymbaler är att de låter "skit"..De flesta har en frekvens eller ett lägede låter rimligt ok på....staggs crashar låter alla som chinacymbaler alltså trashigt..Lite cymbalför lite pengar.....

men detta är bara en åsikt

Nåja lycka till till sist är det vad du vill "höra" som är viktigast.....

R

Det där med att de låter som China stämmer inte...

De har längre efterton än min Sabian Strudio Crash 17'', så jag vette fan om de är så dåliga...

Men sen kan det även bero på att Sabianen var trasig när jag fick den, men vi ''lagade'' den och nu låter den väldigt lite.

Men den låter som cymbalen Atreyus trummis kör på under refrängen i Becoming The Bull, men det kanske inte är samma...

ja, det är ju subjektivt, men jag tyckte meinl´s marathon serie lät grymt när jag spelade på dessa för många många år sen. men det visade sig vara fel när jag bytte upp mig.

beroende på om man ska banka lite på pojk/flickrummet eller spela in demoskivor, så rekommenderar jag att köpa beggat. man kan hitta riktigt grymma cymbaler på vendoling tex. för nästan inga pengar alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Zildjian ZBT är väll inga super cymbaler och om du vill ha Paiste så ska iaf höja till PST5 eller mer. dock så låter Sabian B8 väldigt bra för sitt pris men dom är nog mest till för mer rock-aktig musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

nicklasnorling (oregistrerad)
Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Zildjian ZBT är väll inga super cymbaler och om du vill ha Paiste så ska iaf höja till PST5 eller mer. dock så låter Sabian B8 väldigt bra för sitt pris men dom är nog mest till för mer rock-aktig musik.

vad skulle du/folk säga om zildjian zxt pro eller rock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Sitter och ska köpa mina första cymbaler och har inte tänkt lägga ut så mycket

pengar från början så det får bli nåt sånt där set som dom de flesta tillverkare har

Tänkte höra om det är någon här som kan säga bu eller bä om dessa förslag

Paiste PST3

Sabian B8

Zildjan ZBT

Zildjian ZBT är väll inga super cymbaler och om du vill ha Paiste så ska iaf höja till PST5 eller mer. dock så låter Sabian B8 väldigt bra för sitt pris men dom är nog mest till för mer rock-aktig musik.

vad skulle du/folk säga om zildjian zxt pro eller rock?

Dom är väll steget över ZBT, men jag har ingen större kolla på skillnaderna på ZXT/ZHT i Zildjians sortiment då jag mest kör med Paiste och är lite mer erfaren på deras cymbaler^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Som många andra måste jag hålla med. Speciellt Sabians B8 är bara skräpiga märkesvaror som säljs pga trycket, inte pga kvaliteten.

Jag hade en B8 crash som följde med settet jag köpte begagnat, och den lät hemskt. Först en tung smäll som lät som en gong, och en efterklang som fick mig att tro att jag hade tinitus varje gång den fick sig en smäll.

Jag säger också Istanbul. De är som ESP eller Schechter för gitarrer. Mycket instrument för pengarna. Det är förstås också ett alternativ att titta på begagnat (Sabian AA eller Zildjan K-custom <3), men om du är nybörjare (förstod det som att det är så? Kanske det inte är) så är det svårt.

Jag skulle lägga upp en jakt på att få pröva Istanbul. Utöver det så fungerar Turkish. Akta dig också för Stagg. De låter in hemskt men de låter hemskt lite. Volymfattigt skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...