Jump to content
Annons

Hohner Blues Starter Set


rocket

Recommended Posts

Hej. Såg att Thomann säljer ett helt kit med munspel för småslantar. Tänkte höra om nån vet ifall det bara är skit eller om det kan va nåt att ha. Jag är verkligen ingen rutinerad munspelare men kan böja osv. Spelar ofta i alla möjliga tonarter så skulle vara fint med ett sådant här kit. Harley Benton säljer ett liknande, men fått för mig att Harley Benton har sämre kvalla?

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej. Såg att Thomann säljer ett helt kit med munspel för småslantar. Tänkte höra om nån vet ifall det bara är skit eller om det kan va nåt att ha. Jag är verkligen ingen rutinerad munspelare men kan böja osv. Spelar ofta i alla möjliga tonarter så skulle vara fint med ett sådant här kit. Harley Benton säljer ett liknande, men fått för mig att Harley Benton har sämre kvalla?

Ha det gott!

jag tycker att det blir lite som att spara på isbitarna i groggen.

de billiga plast-spelen är inget som jag uppskattar, även om jag inte kan kalla mig trynorganist så känns de lite mer påkostade bättre -och lättare- att spela på.

köp ett i taget (börja exempelvis med a), och lär dig spela samtidigt som du utökar din samling, ex. hohners "blues harp", som du kan komma över runt 250:-

eller lägg ut en tusenlapp och köp fyra, så att du täcker de flesta tonarter. munspel är fel sak att spara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för det. Lite dålig på det här när det gäller vilka munspel man ska ha till vilka tonarter. Jag lirar ofta låtar som går i Bm G A så vilken stämning ska man använda sig av då?

Har ett munspel nu som är stämt i C och det funkar bra när jag spelar i Dm Bb C, vad skulle då motsvarande stämning på munspel vara om ja spelade i Bm G A? Blir det då en stämning i A eller har jag förstått det helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det stämmer ju så tillvida att du transponerar tre halva tonsteg.

jag utgick ifrån att det var bluesspel som du var ute efter, eftersom du frågade om blues starter set, men det kan ju vara så att det du spelar, egentligen borde göras med ett kromatiskt spel.

mitt råd kvarstår dock, köp inte de billigaste.

och snåla inte med isen i groggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...