Jump to content
Annons

Fingersättning piano


Danny

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra lite om någon här är duktig på fingersättning för piano. Har spelat länge, men har aldrig gått någon formell utbildning och har förmodligen ganska taskig teknik. Vilka fingrar använder man tex när man tar ett vanligt C-durackord? Hur blir det vid en fyrklang som Cmaj7? Hur skiftar man mellan fingrarna när man kör upp- och nedåtgående skalor etc?

Skulle vara kull att veta, så man äntligen kan korrigera all års fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

C-dur skall du ta med antingen 1-2-5 eller 1-3-5. Cmaj7 tar du 1-2-3-5. Cdurskalan spelas med fingersättningen 12312345.

Detta är de riktigt basicsakerna iaf. Sen är det alltid beroende på vad du skall spela som avgör. Men som jag brukar säga till mina elever om de inte ät ute och cyklar, känns det bra och funkar så kör på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

C-dur skall du ta med antingen 1-2-5 eller 1-3-5. Cmaj7 tar du 1-2-3-5. Cdurskalan spelas med fingersättningen 12312345.

Detta är de riktigt basicsakerna iaf. Sen är det alltid beroende på vad du skall spela som avgör. Men som jag brukar säga till mina elever om de inte ät ute och cyklar, känns det bra och funkar så kör på det.

Det var med högerhanten. Med vänsterhanden spelas c-durskala med 12345345.

Apropå att det är svårt att ge generella svar på fingersättning; Om du t ex ska ta ett c-durackord med högerhanden (c-e-g) och därefter ett A-mollackord (c-e-a) så är det bättre att ta c-durackordet med fingersättningen 1-3-4 så att du smidigt kan gå över till a-moll med 1-3-5.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm många kockar . . .

:-)

Fingersättning beror på vart du ska . . och vart börjar du.

C-dur skalan (som är faktiskt en av de svåraste skalorna att spela på ett piano) spelas:

Höger hand stigande: 1231234 1231234 osv med start då på en c-tangent.

Vänster hand stigande: 54321321 4321321

Höger hand fallande: 54321321 4321321

Vänster hand fallande: 1231234 1231234

Ett-dur (och andra) akord har 3 olika lägen: grund, ters och kvint.

Fingersättning C-dur h-hand: 124, 125 och 135

Fingersättning C-dur v-hand: 531, 531 och 521

CMaj7 eller CM7 eller Cmaj7 eller Cpyramid7 aknd tas med ett hand i taget eller som en kombination av båda. Det beror på musikstil/genre/smak och tycke samt sammanhang.

H-hand CMaj7 (i de olika lägrerna): 1235, 1245, 1235 och 1245

V-hand: 5321, 5421, 5321 och 5421

Dock beror fingersättning som sagt vad vart man ska gå efter C-dur akordet, man kanske behöver ta den på ett annat sätt i farten s a s.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

chrisB, det är bra information för mig nu när jag försöker lära mig spela keyboard.

Kan någon rekommendera en källa som går igenom fingersättning i mer detalj? Helst gratis och på internet (men finns det någon riktigt bra bok så kan det vara bra att veta också). Själv hittade jag Hanons fingerövningar (som också anger fingersättning) när jag googlade, men det är i noter vilket jag inte kan. Det går ju att sitta med en tabell och översätta, men det är lite jobbigt.

Har iofs redan hittat några sidor som erbjuder viss hjälp.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Åke

Så det är så det går till, man formar handen till en pistol och skjuter tangenterna. Ska sätta igång och öva.

JohnD: Om du planerar att bli duktig och få bra kontroll även i snabba passager råder jag dig att träna på att hålla själva handen så stilla som möjligt, och göra så små rörelser med fingrarna som möjligt, det hindrar dig från att spänna dig onödigt och trötta ut musklerna. Det hindrar dig också från att se ut som en självlärd amatör när du spelar.

Min pianolärare fick mig alltid att träna med tomma hårvaxburkar ovanpå händerna. Han sa att man ska kunna spela även de mest avancerade pianokonserterna med kaffekoppar på var hand utan att spilla kaffet! Det är väl lite att ta i kanske, men det är en bra grej att ha i huvudet.

Angående fingersättning så beror det väldigt mycket på i vilket sammanhang du ska spela en viss sekvens. Skalor spelas i regel med samma fingersättning varje gång men annars kan det skilja rätt mycket. Det första man ska lära sig är att försöka undvika att spela med tummen på svarta tangenter, det kommer du långt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åke

Så det är så det går till, man formar handen till en pistol och skjuter tangenterna. Ska sätta igång och öva.

JohnD: Om du planerar att bli duktig och få bra kontroll även i snabba passager råder jag dig att träna på att hålla själva handen så stilla som möjligt, och göra så små rörelser med fingrarna som möjligt, det hindrar dig från att spänna dig onödigt och trötta ut musklerna. Det hindrar dig också från att se ut som en självlärd amatör när du spelar.

Min pianolärare fick mig alltid att träna med tomma hårvaxburkar ovanpå händerna. Han sa att man ska kunna spela även de mest avancerade pianokonserterna med kaffekoppar på var hand utan att spilla kaffet! Det är väl lite att ta i kanske, men det är en bra grej att ha i huvudet.

Angående fingersättning så beror det väldigt mycket på i vilket sammanhang du ska spela en viss sekvens. Skalor spelas i regel med samma fingersättning varje gång men annars kan det skilja rätt mycket. Det första man ska lära sig är att försöka undvika att spela med tummen på svarta tangenter, det kommer du långt på.

Jag planerar att med tiden bli duktig (med reservationen att jag kanske har lägre krav på vad som räknas som det), men det är ett långsamt projekt som får ta den tid det tar.

Små rörelser och det med svarta tangenter är användbara råd.

Angående fingersättning, så jo det beror ju på varifrån man kommer och vart man ska, som någon nämnde. Jag antar att 'regeln' helt enkelt är att man ska använda fingrarna på ett sådant sätt att man spelar sekvensen med så lite ansträngning och rörelser som möjligt, ungefär som med vänsterhanden vid gitarrspelande.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Lite beroende på vilken genre du spelar i kan du strunta i grundtonen när du tar ackordet, och på så vis bara spela tre toner i ackordhanden. Om du tar tonen C med vänsterhanden behöver du ju inte dubbla den utan det räcker med att du tar B, E och G. Vilka fingrar du använder beror ganska mycket på i vilken ordning du tar tonerna (du kan ju lika gärna ta E-G-B eller G-B-E, eller om du har jättelånga fingrar G-E-B, beroende på vilket som klingar bäst). Om man spelar i band eller ensemble med en basist tar ju oftast han/hon grundtonen och då kan du utelämna den helt.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på vilken genre du spelar i kan du strunta i grundtonen när du tar ackordet, och på så vis bara spela tre toner i ackordhanden. Om du tar tonen C med vänsterhanden behöver du ju inte dubbla den utan det räcker med att du tar B, E och G. Vilka fingrar du använder beror ganska mycket på i vilken ordning du tar tonerna (du kan ju lika gärna ta E-G-B eller G-B-E, eller om du har jättelånga fingrar G-E-B, beroende på vilket som klingar bäst).

Jo, jag tillämpar redan ovanstående, förutom kanske att jag än så länge väljer ackord med högerhanden efter vad som är enklast (minst förflyttning) och inte efter vad som klingar bäst. Ett av mina första mål är att kunna växla flytande mellan olika vanliga (och ibland ovanliga) ackord till en enkel basgång med vänsterhanden (som ofta är att bara växla mellan grundton och kvint). C-moll har jag blivit jäkligt bra på. Haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

hmmm många kockar . . .

:-)

Fingersättning beror på vart du ska . . och vart börjar du.

C-dur skalan (som är faktiskt en av de svåraste skalorna att spela på ett piano) spelas:

Höger hand stigande: 1231234 1231234 osv med start då på en c-tangent.

Vänster hand stigande: 54321321 4321321

Höger hand fallande: 54321321 4321321

Vänster hand fallande: 1231234 1231234

Ett-dur (och andra) akord har 3 olika lägen: grund, ters och kvint.

Fingersättning C-dur h-hand: 124, 125 och 135

Fingersättning C-dur v-hand: 531, 531 och 521

CMaj7 eller CM7 eller Cmaj7 eller Cpyramid7 aknd tas med ett hand i taget eller som en kombination av båda. Det beror på musikstil/genre/smak och tycke samt sammanhang.

H-hand CMaj7 (i de olika lägrerna): 1235, 1245, 1235 och 1245

V-hand: 5321, 5421, 5321 och 5421

Dock beror fingersättning som sagt vad vart man ska gå efter C-dur akordet, man kanske behöver ta den på ett annat sätt i farten s a s.

Tänkte höra om någon vet vilken fingersättning man använder i en "heltons skala" på ett piano?

c d e fiss giss aiss c d e fiss giss aiss osv.

Själv har jag provat;

Stigande höger: 121234 121234 osv

Stigande vänster: 321432 121432 osv

Har iofs hittat på fingersättning själv. Undrar om någon vet en bättre.

Man kanske kan börja från b ciss diss f g a b ciss osv. har inte testat den än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...