Jump to content
Annons

Vågar man köpa en USB mik?


Sphinxter

Recommended Posts

Jag har inte så mycket pengar men vill köpa en ny mik, har ca 1000:-

Miken jag tänkte köpa kräver 48 v fantom matning, men jag har inte råd att köpa en pre-amp/mik amp och Mik, så jag fastnade för en USB variant.

Eller finns det en konding mik typ JJlabs BMC 2 som inte kräver 48v?

Hur är det med dessa egentligen, då jag har hört att det kan förkomma latency (vilket jag antar betyder att det blir svårt att pricka rätt när man spelar in). Kunde inte riktigt hitta nåt bra svar här på forumet, och jag vill inte bara lita på killen i musikaffären då han tyckte att de funkar jättebra.

Och varför skiljer det sig från när jag spelar in med en USB keyboard, för där får jag inge näm,nvärd latency?

Och mitt ljudkort är kopplat vi USB, och den är oxå kopplad via USB?

Jag kör en PC med Ableton Live, har ett Toneport UX1 USB ljudkort (utan 48v fantom).

Om det är någon som fattar vad jag rabblar om, så får ni gärna svara... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet med USB-micar (om man inte använder Mac) är att de flesta fungerar som ett ljudkort som bara har en ingång, men ingen utgång. Det gör att man inte kan köra med låg latency om man vill monitorlyssna på det man spelar in (ASIO kan nämligen bara hantera ett ljudkort - eller i vissa fall flera av samma modell eller från samma tillverkare), utan det blir fruktansvärd latency (typ ½-1 sekund!) som i praktiken gör micen obrukbar till sånginspelning. Därför brukar de flesta USB-micar marknadsföras som podcast-micar...

Det finns en modell från sE Electronics och en från Röde, som har hörlursutgång på micen och alltså fungerar som ett ljudkort med både ingång och utgång, men de ligger högre i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Problemet med alla billiga USB-mickar är att man matar kapseln med "upptrafad" ström som kommer från USB-bussen, en spänning som är "skitig" och detta förstärks självklart ytterligare när man trafar upp den. Detta gör att USB-mickar har en förmåga att vara brusiga och allmänt "halvbra". Det är kanske därför de marknadsförs som "Podcast-mickar".

Det finns bara två tillverkare som har fått rätt på detta:

1. Røde som har valt att göra sin USB-mick dynamisk istället för konding

2. sE som har ett chip som "tvättar" spänningen från USB-bussen innan den trafas upp.

Med tanke på att Røde micken inte riktigt har en frekvensgång som gör den till en klockren "all around" studiomik så är alternativen små om man vill ha en USB-mick som håller "studio standard". Men i egenskap av sE distributör stör det inte mig så mycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en modell från sE Electronics och en från Röde, som har hörlursutgång på micen och alltså fungerar som ett ljudkort med både ingång och utgång, men de ligger högre i pris.

Hallå igen.

Nja, det stämmer ju inte riktigt då Røde micken inte har någon DA utan bara återger ljudet från kapseln i hörlursutgången. Vilken ju gör den hörlursutgången lite meningslös. Om man nu inte vill lyssna på sin egen röst bara för att man gillar hör sig själv för något annat lär det inte komma ut. 🙂

Så USB2200a är fortfarande den enda micken på marknaden som har inbyggd DA och som kan ge full medhörning vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en modell från sE Electronics och en från Röde, som har hörlursutgång på micen och alltså fungerar som ett ljudkort med både ingång och utgång, men de ligger högre i pris.

Hallå igen.

Nja, det stämmer ju inte riktigt då Røde micken inte har någon DA utan bara återger ljudet från kapseln i hörlursutgången. Vilken ju gör den hörlursutgången lite meningslös. Om man nu inte vill lyssna på sin egen röst bara för att man gillar hör sig själv för något annat lär det inte komma ut. 🙂´

Aha! Det var någon i forumet som påstod att Röden var likadan, så jag utgick från att han hade testat den och visste detta säkert. Då har jag alltså kommit med ett korrekt påstående hela tiden; att sE är de enda som har en fullt fungerande studiomic för USB. 🙂

Så USB2200a är fortfarande den enda micken på marknaden som har inbyggd DA och som kan ge full medhörning vid inspelning.

Sedan har den ju fördelen att kunna användas som en vanlig fantommatad mic också, eftersom den dessutom har XLR förutom USB-anslutningen. Den är enormt flexibel, med andra ord. Enda nackdelen (om man nu ska leta efter nackdelar), är väl i så fall att medhörningen bara blir i mono - men det kan man ju definitivt stå ut med... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, antar att jag får satsa på mik och en mik-amp.

Förövrigt var svaren väldigt informativa. Tack!

Att ASIO bara klarar av ett ljudkort åt gången, är detta ett tillfälligt problem för att USB mikar är nya. Kommer de att utöka ASIO till att klara fler ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett alternativ till USB-mikrofoner som jag tycker ser riktigt intressant ut:

Mic Port Pro från Centrance

http://centrance.com/products/mp/

ursäkta om jag bumpar in med en fråga här. Men nu när ni pratar om latency på USB mickar så börjar jag fundera på hur det är med USB ljudkort. Blir det sämre latency där än om man har en internt ljudkort? Firewire borde ju säkert vara snabbare. Om det fanns firewire micar så =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, antar att jag får satsa på mik och en mik-amp.

Förövrigt var svaren väldigt informativa. Tack!

Att ASIO bara klarar av ett ljudkort åt gången, är detta ett tillfälligt problem för att USB mikar är nya. Kommer de att utöka ASIO till att klara fler ljudkort?

Det har varit så i alla tider med ASIO - så det är nog tveksamt om det kommer någon lösning på det. Det beror på att alla ljudkort fungerar olika, eftersom de olika tillverkarna vill köra sitt eget race. I Mac OS hanteras det tydligen på något annat sätt än under Windows, eftersom de har något ASIO-liknande inbyggt i operativet - men jag vet inga så djupa detaljer, att jag kan försöka förklara det... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett alternativ till USB-mikrofoner som jag tycker ser riktigt intressant ut:

Mic Port Pro från Centrance

http://centrance.com/products/mp/

ursäkta om jag bumpar in med en fråga här. Men nu när ni pratar om latency på USB mickar så börjar jag fundera på hur det är med USB ljudkort. Blir det sämre latency där än om man har en internt ljudkort? Firewire borde ju säkert vara snabbare. Om det fanns firewire micar så =)

Så länge du kör med 2 kanaler in och ut, så fungerar ett USB-interface bra - men kör du med fler, så är Firewire ett säkrare val.

Om det skulle göras Firewire-micar, så hade dock samma problem fortfarade funnits med ASIO, så i den jämförelsen blir det inte bättre än USB-micarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Problemet med alla billiga USB-mickar är att man matar kapseln med "upptrafad" ström som kommer från USB-bussen, en spänning som är "skitig" och detta förstärks självklart ytterligare när man trafar upp den. Detta gör att USB-mickar har en förmåga att vara brusiga och allmänt "halvbra". Det är kanske därför de marknadsförs som "Podcast-mickar".

Skall jag därmed förutsätta att JJlabs BMC-USB brusar och låter skit? Nån som testat den? På Mac kanske jag ska tillägga.

Redigerat av Ragnemalm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...