Jump to content
Annons

Mer minne till MacBooken


Elvispen

Recommended Posts

Hejsan!

Undrar lite om man kan stoppa i lite mer minne i MacBooken (2.16Ghz) än vad man får med. Det finns ju att köpa 2Gb stickor från komplett som verkar vara precis likadana som de som sitter i från apple. Tänkte köpa när nya OSX kommer ut och tänkte köpa Logic 8 samtidigt.

Kommer MacBooken fungera bra med 4Gb minne eller blir det några problem eftersom apple själva inte erbjuder detta?

Är det lite "overkill" att köra med 4Gb minne? Hur mycket bättre blir det?

Ha det!

Redigerat av Elvispen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Macbook klarar bara 2gig minne (2x1GB)

vill du promt ha 4gig minne får du köpa en Macbook Pro! 😳

Det logikkort från Intel som sitter i Macbook och som tidigare satt i macbook pro klarar av att adressera 3,2 GB med minne. Du kommer kunna sätta i 4 Gig men du kommer aldrig kunna använda mer än 3,2. Det samma gäller även andra datorer med samma kretsar från Intel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook klarar bara 2gig minne (2x1GB)

vill du promt ha 4gig minne får du köpa en Macbook Pro! 😛

Det logikkort från Intel som sitter i Macbook och som tidigare satt i macbook pro klarar av att adressera 3,2 GB med minne. Du kommer kunna sätta i 4 Gig men du kommer aldrig kunna använda mer än 3,2. Det samma gäller även andra datorer med samma kretsar från Intel.

Sweet, du kan alltså använda 3,2 GB med 2 GB sticker i macbooken ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook klarar bara 2gig minne (2x1GB)

vill du promt ha 4gig minne får du köpa en Macbook Pro! 😛

Det logikkort från Intel som sitter i Macbook och som tidigare satt i macbook pro klarar av att adressera 3,2 GB med minne. Du kommer kunna sätta i 4 Gig men du kommer aldrig kunna använda mer än 3,2. Det samma gäller även andra datorer med samma kretsar från Intel.

Sweet, du kan alltså använda 3,2 GB med 2 GB sticker i macbooken ?

Jag ska inte svära på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är inne i fel tråd här men kan ändå inte låta bli att dela med mig av mina tankar kring Apple och RAM-minne(n). Om man vill köpa ny dator eller uppgradera minnet i sin gamla och använder Apple store finner man ganska snabbt att Apple tar hejdlöst mycket betalt för RAM-minnen. Så, vad göra? Köp minne någon annanstanns lyder iaf min skälla. Har jämfört priser och använder Inwarehouse som exempel när jag påstår att man får ungefär dubbelt så mycket minne jämfört med Apple store, iaf för en iMac.

Jag kommer alltså att köpa en iMac med minsta möjliga minneskapacitet och själv sätta i 1x2GB minne och därmed få 3GB RAM för ungefär samma pengar som om Apple mosat i 2GB RAM åt mig 😆

Angående hur mycket minne en MacBook klarar av rekomenderar jag denna tråd och då "Jämför teknisk info" 😆

Hoppas att någon fick användning av mitt tillägg :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey så om jag förstår er rätt så klan man sätta in 2x2GB stickor och få ut 3.2GB minne...?

Och detta ska inte krångla någonting?

Nej, eftersom du har en MacBook är översta RAM-gränsen 2GB för dig, allt enligt länken jag bifogade i mitt förra svar. 🙂 Sätter du i 4GB vet jag inte vad som händer, Men, om det överhuvudtaget fungerar antar jag att endast 2GB används, resten är bortkastat minne och pengar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey så om jag förstår er rätt så klan man sätta in 2x2GB stickor och få ut 3.2GB minne...?

Och detta ska inte krångla någonting?

Nej, eftersom du har en MacBook är översta RAM-gränsen 2GB för dig, allt enligt länken jag bifogade i mitt förra svar. 🙂 Sätter du i 4GB vet jag inte vad som händer, Men, om det överhuvudtaget fungerar antar jag att endast 2GB används, resten är bortkastat minne och pengar 😉

Du har fel, det går utmärkt att stoppa in mer minne, att sedan Apple inte skeppar datorerna med mer är en helt annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey så om jag förstår er rätt så klan man sätta in 2x2GB stickor och få ut 3.2GB minne...?

Och detta ska inte krångla någonting?

Nej, eftersom du har en MacBook är översta RAM-gränsen 2GB för dig, allt enligt länken jag bifogade i mitt förra svar. 🙂 Sätter du i 4GB vet jag inte vad som händer, Men, om det överhuvudtaget fungerar antar jag att endast 2GB används, resten är bortkastat minne och pengar 🙂

Du har fel, det går utmärkt att stoppa in mer minne, att sedan Apple inte skeppar datorerna med mer är en helt annan sak.

Okay. Jag fattade det som att en MacBook hade en begränsning på 2GB RAM och en MacBook Pro hade en begränsning på 4GB RAM enligt Apple store, klicka på "jämför teknisk info". Dock finner jag denna länken som säger att en MacBook går att köra med 3GB RAM så kanske fungerar även 4GB RAM också!? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay. Jag fattade det som att en MacBook hade en begränsning på 2GB RAM och en MacBook Pro hade en begränsning på 4GB RAM enligt Apple store, klicka på "jämför teknisk info". Dock finner jag denna länken som säger att en MacBook går att köra med 3GB RAM så kanske fungerar även 4GB RAM också!? 😉

Så här är det: Macbook kan köra upp till 3,2 GB RAM, men om du kör två olika stora minnen kommer det påverka grafikprestandan något negativt. Detta då två likadana minnen ger s.k. dual chanel som ökar farten något och detta kommer grafikkortet till del då det använder sig av RAM-minnet, jag antar att det är därför som Apple satt gränsen till 2 GB då mer minne inte ger denna lilla prestandaboost. Så valet står mellan mer RAM, som ger ett lite snäppigare system och möjligheten att köra fler program samtidigt, och bättre grafikprestanda.

Du kommer, i dagens Macbookar aldrig få ut 4 GB då logikkortet inte klarar av att adressera mer än 3,2 gig. I och med att Intel lanserade Santa Rosa för några månader sedan är det problemet löst, men Santa Rosa finns än så länge bara i Macbook Pro och inte i Macbook.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay. Jag fattade det som att en MacBook hade en begränsning på 2GB RAM och en MacBook Pro hade en begränsning på 4GB RAM enligt Apple store, klicka på "jämför teknisk info". Dock finner jag denna länken som säger att en MacBook går att köra med 3GB RAM så kanske fungerar även 4GB RAM också!? 😉

Så här är det: Macbook kan köra upp till 3,2 GB RAM, men om du kör två olika stora minnen kommer det påverka grafikprestandan något negativt. Detta då två likadana minnen ger s.k. dual chanel som ökar farten något och detta kommer grafikkortet till del då det använder sig av RAM-minnet, jag antar att det är därför som Apple satt gränsen till 2 GB då mer minne inte ger denna lilla prestandaboost. Så valet står mellan mer RAM, som ger ett lite snäppigare system och möjligheten att köra fler program samtidigt, och bättre grafikprestanda.

Du kommer, i dagens Macbookar aldrig få ut 4 GB då logikkortet inte klarar av att adressera mer än 3,2 gig. I och med att Intel lanserade Santa Rosa för några månader sedan är det problemet löst, men Santa Rosa finns än så länge bara i Macbook Pro och inte i Macbook.

Klockrent svar! Tackar för detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det ultimata är 2st 2GB (känns som detta är det ända jag säger)?

Då får man ut max minne (3.2GB) och belastar inte grafikkortet..

Måste bara förtydliga för det är så jävla många olika svar

Jag är osäker på om du kommer få dual chanel med 3,2 gig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det ultimata är 2st 2GB (känns som detta är det ända jag säger)?

Då får man ut max minne (3.2GB) och belastar inte grafikkortet..

Måste bara förtydliga för det är så jävla många olika svar

Jag är osäker på om du kommer få dual chanel med 3,2 gig.

Även fast man har 2 av samma?

Jo... det kanske inte är så klart...?

Någon annan som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook den nya bärbara eller den gammla?, den gammla kan bara ta upp till 1GB och den nya till 2GB tror ja.

Det e la bara ta en singal till där du köpte den.

MacBook 2.16Ghz dom det står där uppe, dvs. den nya versionen.

Och nu kommer ännu en som säger det ena.....

Ush, kan det inte komma någon otrolig Mac-freek och veta allt snart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan börja med att säga undertecknad inte är expert... Det "ultimata" beror på vad du är ute efter. Vill du ha så snabb grafik som möjligt. Kör dual och då med 1+1=2GB RAM. Vill du kunna arbeta med stora samplingar, köra många program samtidigt och samtidigt göra något som andra redan verifierat funktionen på, kör 1+2=3GB RAM. Vill du chansa och har pengar till det, kör på 2+2=4GB RAM och se om och hur det fungerar med 4GB RAM. Om 4GB RAM inte fungerar, välj det av de tidigare föreslagna valen som faller dig bäst i smaken 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

En fråga till er som har koll på datarkomponenter. (Jag kör PC men det spelar nog ingen roll antar jag)När man grejar i tex. musikprogrammet Reason så finns det en CPU-mätare. Om jag har fattat det rätt så visar den hur mycket processorn måste jobba för att orka med, har jag rätt i detta? För när man har många kanaler och många stora ljud i modulerna så blir det segt och hackigt när CPU-mätaren går mot bott. Varför pratar man då mest om att bygga ut RAM-minnet än att uppdatera till en snabbare processor? Jag har också fattat det som att ju mer ram-minne man har desto fler stora ljud kan man använda utan att det blir segt. Jag har haft 1 gig minne men köpte nyligen en gig till. Det går nu lite snabbare och stora låtar blir inte lika sega att jobba med. Så skulle någon kunna redogöra för mig hur det hela hänger ihop? 😳

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

ZTF (oregistrerad)

En Macbook intel core duo 2 kan du bygga ut till 3.2 Gb ( 2Gb PC2-5300 CL5 200 -Pin SODIMM )

En Macbook intel core duo kan bara ha max 2 Gb

/ ZTF

Redigerat av ZTF
Link to comment
Dela på andra sajter

En Macbook intel core duo 2 kan du bygga ut till 3.2 Gb ( 2Gb PC2-5300 CL5 200 -Pin SODIMM )

En Macbook intel core duo kan bara ha max 2 Gb

/ ZTF

Okey, och dom som säljs nu på apple.se är intel core duo 2? *Hoppas*

Link to comment
Dela på andra sajter

Argh! Detta är ju helt sanslöst... Vänta eller beställa? Vänta eller beställa?....

Nej nu ska jag beställa och skaffa en iPod samtidigt så får man massa rabatt på den med. Orkar inte vänta på något som kanske inte ens kommer och som ändå inte är värdens förbättringar.

Det får blir MacBook 2.16Ghz, 160Gb hårddisk och 3Gb RAM-minne

Tjipp & Höj!

Ha det!

Redigerat av Elvispen
Link to comment
Dela på andra sajter

Argh! Detta är ju helt sanslöst... Vänta eller beställa? Vänta eller beställa?....

Nej nu ska jag beställa och skaffa en iPod samtidigt så får man massa rabatt på den med. Orkar inte vänta på något som kanske inte ens kommer och som ändå inte är värdens förbättringar.

Det får blir MacBook 2.16Ghz, 160Gb hårddisk och 3Gb RAM-minne

Tjipp & Höj!

Ha det!

Utan att vara alltför kritisk till din iver så ta och släng en titt på Apples hemsida. Det som räknar ner är tiden tills Leopard (Mac OS X 10.5) släpps lös och man vet aldrig med Apple. Kanske passar de på att uppgradera delar av sin hårdvara. Du behöver bara vänta i 4 dagar, som det är nu iaf, med din beställning för att få ett svar :rolleyes:

EDIT: Stavfelspelle

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Förlåt att jag var sen.

Men det Peth skriver är sant.

Det är också sant att två likadana minnen är bättre än två olika.

För övrigt är det alltid tråkigt när folk som inte vet uttalar sig....

Kasta inte sten i glashus.

Bäst är att förtydliga att det ALLTID är bättre med mer minne totalt än lika stora minneskretsar med mindre minne totalt. Enda undantaget är om minneskretsarna är inkompatibla eller trasiga. Den boost man får med lika stora minnen är försumbar jämfört med den långsiktiga boost man får av att ha mer minne i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...