Jump to content
Annons

Hur får man detta sound på virveln?


perez

Recommended Posts

Annons
Undrar hur man får till detta sound på just virveln, någorlunda iaf..

EQ, mickar, stämning, effekt osv ? Vad behövs det för att få till det?

Här är länken 🙂

http://www.speedyshare.com/808647541.html

Kom gärna med tips och idéer.

Mattias

Skaffar pudelfrilla?

Serious 🙂 Låter som sejarmattan är obefintlig, trummstockarna hyfsat feta och sitter i händerna på någon som slår skapligt hårt, djup virvel, allt vasst är skuret. Tycker att den är lite dov för mina öron dock.. Vilka är det förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur man får till detta sound på just virveln, någorlunda iaf..

EQ, mickar, stämning, effekt osv ? Vad behövs det för att få till det?

Här är länken 🙂

http://www.speedyshare.com/808647541.html

Kom gärna med tips och idéer.

Mattias

Skaffar pudelfrilla?

Serious 🙂 Låter som sejarmattan är obefintlig, trummstockarna hyfsat feta och sitter i händerna på någon som slår skapligt hårt, djup virvel, allt vasst är skuret. Tycker att den är lite dov för mina öron dock.. Vilka är det förresten?

Passar nog inte i pudelfrilla, men den här trummisen har faktiskt det. Kanske man ska börja spara då🙂 ?

Dom heter HEAT www.heat.com tror jag det är..

Inga fler som har några tolkningar eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)

Verkar som en fetingvirvel som är uppstämd en del. Eqn ger väl lite topp åt virveln. Inspelad ganska torr antar jag, om inte kruttorr helt enkelt, sen en drös med reverb pålagt.

Kompisen brukade ha något liknande ljud på tiden det begav sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger detta så kan jag berätta när jag kommer hem hur jag gjorde. måste sticka nu.

http://www.speedyshare.com/804243558.html

Gjorde spå fem minuter men om det duger så kan jag iaf berätta hur jag gjorde. Har klippt in min virvel där virveln slår tre slag själv.

MVH

Anders

Funkar helt klart 🙂 Berätta gärna när du har tid!

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

djup virvel

VS

uppstämd en del

och

allt vasst är skuret. Tycker att den är lite dov

VS

Eqn ger väl lite topp åt virveln.

Bara att välja antar jag... 😉

ok 🙂

Jag testade lite nyligen lite olika stämningar osv på min lilla virvel. Fick till ett ganska najs ljud faktistk.. Stämde upp underskinnet rätt rejält, överskinnet är inte lika uppstämt. Sedan ändrade jag bara sejarmattan lite. Har ställt in den ganska löst så att det får klinga efter lite. Låter fan rätt bra i mina öron här. Sedan hur det låter i studion och vilka mickar man ska ha är väl en annan sak. Man får väl prova sig fram som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag var tvungen att sticka innan jag hann ge ett svar.

Men här är hur jag gjorde. Jag utgick från en virvel i EZD, men detta kommer ju funka på din också, men du får göra lite ändringar efter hur ditt grundljud låter. Men iaf, here it is:

Följande är gjort på virveln.

Multibandskompressor. Lite mer topp är givet. Kraftig dropp på bandet 454 HZ till 1539 KHZ. Bandet 175 HZ - 454 HZ är vanlig komprimering och lite volymstarkare. Mest intressant händer på band 49 HZ - 175 HZ där jag gör en omvänd komprimering och på det sätt ökar volymen väldigt tillfälligt rätt mycket mellan dessa frekvenser.

Efter detta la jag en vanlig kompressor på hela skiten

Sedan la jag ett någorlunda långt reverb men droppade reverbet på diskanten i virveln. Jag lät alltså diskanten vara med i det torra ljudet men inte på reverbet i samma utsträckning.

Vidare skickade jag virveln med en bus som jag la pre fader till en aux-kanal. Där la jag ett till reverb som jag sedan la en gate efter. Denna AUX-kanal ligger -9,4 db i regeln. Bidrar lite till suget i virveln.

Till sist var det en effekt jag hörde som jag efterliknande med ett syntetiskt handklapp. Det var inte exakt som deras men rätt snarlik. Detta la jag eq på och skar lite i mellanregistret somt höjde lite bas och diskant på det. Till sist ett reverb på denna men där diskanten fick vara med i reverbet. Obs la handklappet långt i bakgrunden.

Kanske hjälper nått, jag vet inte. Det är ju så olika, men så gjorde jag för att efterlikna och resultatet har du ju hört.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag var tvungen att sticka innan jag hann ge ett svar.

Men här är hur jag gjorde. Jag utgick från en virvel i EZD, men detta kommer ju funka på din också, men du får göra lite ändringar efter hur ditt grundljud låter. Men iaf, here it is:

Följande är gjort på virveln.

Multibandskompressor. Lite mer topp är givet. Kraftig dropp på bandet 454 HZ till 1539 KHZ. Bandet 175 HZ - 454 HZ är vanlig komprimering och lite volymstarkare. Mest intressant händer på band 49 HZ - 175 HZ där jag gör en omvänd komprimering och på det sätt ökar volymen väldigt tillfälligt rätt mycket mellan dessa frekvenser.

Efter detta la jag en vanlig kompressor på hela skiten

Sedan la jag ett någorlunda långt reverb men droppade reverbet på diskanten i virveln. Jag lät alltså diskanten vara med i det torra ljudet men inte på reverbet i samma utsträckning.

Vidare skickade jag virveln med en bus som jag la pre fader till en aux-kanal. Där la jag ett till reverb som jag sedan la en gate efter. Denna AUX-kanal ligger -9,4 db i regeln. Bidrar lite till suget i virveln.

Till sist var det en effekt jag hörde som jag efterliknande med ett syntetiskt handklapp. Det var inte exakt som deras men rätt snarlik. Detta la jag eq på och skar lite i mellanregistret somt höjde lite bas och diskant på det. Till sist ett reverb på denna men där diskanten fick vara med i reverbet. Obs la handklappet långt i bakgrunden.

Kanske hjälper nått, jag vet inte. Det är ju så olika, men så gjorde jag för att efterlikna och resultatet har du ju hört.

MVH

Anders

Tack så mkt för svaret:D Kommer iaf testa och kolla hur det blir :rolleyes:

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bara kul att få ett litet test på sig ibland och se om öronen är med. Kul att lyssna ut ett särskult instrument så och försöka efterhärma. Det är egentligen nått man borde göra oftare. Säg gärna sen hur det gick och hur uppmickningen blev.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmozis: "Sedan la jag ett någorlunda långt reverb men droppade reverbet på diskanten i virveln. Jag lät alltså diskanten vara med i det torra ljudet men inte på reverbet i samma utsträckning."

Hur får man effekter att bara gälla ett visst frekvensområde av spåret?

Jag gör alltså en duplicate av spåret eller skickar till en AUX-kanal och skär bort de frekvenser som inte ska vara med i effekten och lägger effekten på det spåret 🙂 Mycket användbart!!! Sen blandar man dessa tills man hittar en bra balans. Om man inte hittar rätt balans så kan man vara tvungen att skära lite i orginalspåret också. Ett tips om man vill ha det riktigt perfekt men som tar tid är att om du vill ha ett reverb på diskanten på din virvel så gör du som jag sa innan. Sen gör du en low-pass på första spåret och en hi-pass på andra spåret. Sen får du att dessa två att ha en liten crossover i varandra. Resultatet skall bli efter mycket pillande att de två spåren torra tillsammans skall låta precis som första spåret ensamt utan några effekter alls. Mycket pill men resultatet kan bli otroligt om man lägger ner den tiden. Fick Idén efter att ha läst studio Pro Tools-special där det var en artikel om mastring. Förde helt enkelt över detta på effekter istället.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Denna demo spelades in i min studio och HEAT spelar nu in sitt debutalbum här.

Det är en custom premier genista 13" snare som är aningens uppitchad. Sen är den rattad med waves R-eq och jag minns inte vilken kompressor som användes, men förmodligen R-Compressor ifrån Waves. Reverbet är R-Verb om jag inte minns fel. Det är inte jag som mixat utan de gjorde grabbarna själva. Men jag har för mig att det var nåt sånt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Denna demo spelades in i min studio och HEAT spelar nu in sitt debutalbum här.

Det är en custom premier genista 13" snare som är aningens uppitchad. Sen är den rattad med waves R-eq och jag minns inte vilken kompressor som användes, men förmodligen R-Compressor ifrån Waves. Reverbet är R-Verb om jag inte minns fel. Det är inte jag som mixat utan de gjorde grabbarna själva. Men jag har för mig att det var nåt sånt ...

Hälsa att de gjort ett bra jobb tycker jag. Tycker ljudet lät riktigt gött 😊 Vad är det inspelat på för grejor? mickar osv... alltid kul att veta tycker jag som är riktigt teknik freak

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Denna demo spelades in i min studio och HEAT spelar nu in sitt debutalbum här.

Det är en custom premier genista 13" snare som är aningens uppitchad. Sen är den rattad med waves R-eq och jag minns inte vilken kompressor som användes, men förmodligen R-Compressor ifrån Waves. Reverbet är R-Verb om jag inte minns fel. Det är inte jag som mixat utan de gjorde grabbarna själva. Men jag har för mig att det var nåt sånt ...

Hälsa att de gjort ett bra jobb tycker jag. Tycker ljudet lät riktigt gött 😆 Vad är det inspelat på för grejor? mickar osv... alltid kul att veta tycker jag som är riktigt teknik freak

MVH

Anders

Det ska jag hälsa dom, det där är dock bara en demo. Den riktiga versionen har redans spelats in och är på mixning i L.A nu.

Minns inte riktigt vad det är inspelat igenom eftersom det tog dom typ 1.5 år att göra klart detta.

Kan skriva mer utförligt sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojj va kul att höra sångare som verkligen sjunger o inte skriker å vrålar +

en låt som för en tebaka till gyllene åren mellan 84-94 där både gitarrister

och sångare i mitt tycke var på top, spelmässigt och låt/arr mässigt

Synd att virvel å kick håller samma kvalle som övrigt i låten gör..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kul att ni diggar den! Tycker vi har gjort bättre än på just NLG dock:).

Hej!

Denna demo spelades in i min studio och HEAT spelar nu in sitt debutalbum här.

Det är en custom premier genista 13" snare som är aningens uppitchad. Sen är den rattad med waves R-eq och jag minns inte vilken kompressor som användes, men förmodligen R-Compressor ifrån Waves. Reverbet är R-Verb om jag inte minns fel. Det är inte jag som mixat utan de gjorde grabbarna själva. Men jag har för mig att det var nåt sånt ...

Det stämmer!

Den är uppmickad med en SM-57 över och en Beta 56A under som går rakt in i Mixerbordet. Men vi har skitlite sejarmatta med som man hör.

Först smacka vi på en gate så att den blev stum som fan. Sen fixa till transienterna. EQa lite. Bort med botten upp till typ 100.. boosta lite mellan 3-4khz typ.. dra ner lite vid 1khz.. dra ner lite i mellanmidden kanske.. kommer inte exakt ihåg. Sen send till en effektbus med Reverb på.. ingen gate på den dock.. Sen är det bara att krana på så att tiden på reverbet blir rätt för groovet i låten!

Redigerat av Bultage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...