Jump to content
Annons

Trevlig, inspirerande lyssning snarare än neutral?


tbruce

Recommended Posts

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Strunta i dyra studiomonitorer och koppla ut direkt via din stereo med loudnessknappen intryckt.

Skulle det låta skit kan du ju alltid använda stereons eq och justera, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Nej, jag förstår inte hur du tänker..

För mej har målet varit glasklart i alla situationer - att ej lägga till eller dra ifrån nånting i ljudet..

Detta gäller ju givetvis inte när jag livemixar, då subbbasarna matar ut ett ljudtryck

som får en del att må illa 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl alltid bättre att verkligen höra vad man gör vid mixningen, snarare än att gissa sig fram och hoppas att det blir ok - och sedan tvingas lyssna i femtielva andra anläggningar innan man kan känna sig någorlunda säker på att det har blivit hyfsat...?

En bra monitor är inte det minsta otrevlig att lyssna på musik genom. Snarare tvärtom, eftersom man ju inte har några överdrivna eller undertryckta frekvensområden om monitorn är rimligt neutral och ger en detaljrik ljudbild. Exempelvis så gör den överdrivna miden och obefintliga basen i NS-10 den monitorn obrukbar för normal lyssning. Jag kan däremot njuta av musik hur länge som helst genom mina monitorer när jag sitter vid datorn (jag gör ju annat än musik vid datorn också...) - och till surroundanläggningen (och alltså även stereolyssningen i vardagsrummet) har jag skaffat HiFi-versionen av den bästa monitorn jag har provat (ADAM S3A) - och det blev ett lyft av ljudkvaliteten som heter duga. Även min sambo, som definitivt inte är någon ljudnörd - utan tycker att det låter bra med slitna kassettband i hennes gamla bilstereo, reagerade och tyckte att det var en förbättring som natt och dag - och då hade jag ändå inga dåliga högtalare innan...

Jag förstår inte varför man skulle vilja eftersträva ett förskönande ljud i lyssningen i studion - för då kommer ju vissa frekvensområden att kamufleras och vissa kommer att överdrivas. Low-End HiFi ("stormarknads-HiFi") har dessa egenskaper för att det säljer mer att högtalarna låter "bra" med en bas som mullrar ordentligt, vässad diskant och svagare mid (alltså loudness-stuk). Behagligt att lyssna på om man aldrig har hört musiken på rätt sätt, men ganska kasst annars...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl alltid bättre att verkligen höra vad man gör vid mixningen, snarare än att gissa sig fram och hoppas att det blir ok - och sedan tvingas lyssna i femtielva andra anläggningar innan man kan känna sig någorlunda säker på att det har blivit hyfsat...?

En bra monitor är inte det minsta otrevlig att lyssna på musik genom. Snarare tvärtom, eftersom man ju inte har några överdrivna eller undertryckta frekvensområden om monitorn är rimligt neutral och ger en detaljrik ljudbild. Exempelvis så gör den överdrivna miden och obefintliga basen i NS-10 den monitorn obrukbar för normal lyssning. Jag kan däremot njuta av musik hur länge som helst genom mina monitorer när jag sitter vid datorn (jag gör ju annat än musik vid datorn också...) - och till surroundanläggningen (och alltså även stereolyssningen i vardagsrummet) har jag skaffat HiFi-versionen av den bästa monitorn jag har provat (ADAM S3A) - och det blev ett lyft av ljudkvaliteten som heter duga. Även min sambo, som definitivt inte är någon ljudnörd - utan tycker att det låter bra med slitna kassettband i hennes gamla bilstereo, reagerade och tyckte att det var en förbättring som natt och dag - och då hade jag ändå inga dåliga högtalare innan...

Jag förstår inte varför man skulle vilja eftersträva ett förskönande ljud i lyssningen i studion - för då kommer ju vissa frekvensområden att kamufleras och vissa kommer att överdrivas. Low-End HiFi ("stormarknads-HiFi") har dessa egenskaper för att det säljer mer att högtalarna låter "bra" med en bas som mullrar ordentligt, vässad diskant och svagare mid (alltså loudness-stuk). Behagligt att lyssna på om man aldrig har hört musiken på rätt sätt, men ganska kasst annars...

Men nu pratar du ju om mixad musik. Självklart låter välmixad musik bra på neutrala monitorer, eftersom mixen i sig låter bra och monitorn inte förändrar den nämnvärt. Jag pratar ju om omixad musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Nej, jag förstår inte hur du tänker..

För mej har målet varit glasklart i alla situationer - att ej lägga till eller dra ifrån nånting i ljudet..

Detta gäller ju givetvis inte när jag livemixar, då subbbasarna matar ut ett ljudtryck

som får en del att må illa 😆

Om jag säger såhär då... vissa gitarrister sätter sig i ett kaklat badrum och spelar, bara för dom tycker det låter gött med den kraftiga efterklangen. På samma sätt vill jag ha en smickrande färgning av mitt instrument, som råkar vara en dator.

Jag hoppas ni fattar att jag inte menar att det ska ske nån helt groteskt stor färgning av ljudet! Jag vill ju höra vad jag håller på med. Men jag upplever att många monitorer låter väldigt kalla och opersonliga när musiken inte är mixad. Det tycker iaf jag är grymt oinspirerande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Nej, jag förstår inte hur du tänker..

För mej har målet varit glasklart i alla situationer - att ej lägga till eller dra ifrån nånting i ljudet..

Detta gäller ju givetvis inte när jag livemixar, då subbbasarna matar ut ett ljudtryck

som får en del att må illa 😆

Om jag säger såhär då... vissa gitarrister sätter sig i ett kaklat badrum och spelar, bara för dom tycker det låter gött med den kraftiga efterklangen. På samma sätt vill jag ha en smickrande färgning av mitt instrument, som råkar vara en dator.

Jag hoppas ni fattar att jag inte menar att det ska ske nån helt groteskt stor färgning av ljudet! Jag vill ju höra vad jag håller på med. Men jag upplever att många monitorer låter väldigt kalla och opersonliga när musiken inte är mixad. Det tycker iaf jag är grymt oinspirerande...

Det kan du lösa genom att lägga på den/de effekt/er du vill enbart i medhörningen. T ex lite reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du lösa genom att lägga på den/de effekt/er du vill enbart i medhörningen. T ex lite reverb.

Tror det har mer att göra med frekvensåtergivning, dynamik och naturlig distortion snarare än rumsklang...

Klart man skulle kunna jobba med nån lite lagom snäll "maximizer" på mastern (som man självfallet plockar bort innan det är dags för riktig mix). Men då är man ändå tillbaka till att man måste ha en monitor som i sig är neutral, och då blir det sådäringa dyrt igen. Jag vill liksom ha nåt som är lite billigare men som i gengäld kan få färga ljudet, bara det färgar på ett positivt/smickrande sätt.

Hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

men då blir du ju så där fast ju....det som är smickrande i ett sammanhang är precis motsatsen i ett annat....

Är det inte bättre att ha den där neutrala lyssningen istället, som man sedan färgar som man vill så det passar varje tillfälle?

loudness/hängmattekurvan kan ju vara smickrande ibland....men precis lika ofta (mkt oftare i min mening dock) låter det ju bara skit om det....

jag förstår vad du är ute efter, men tror fortfarande det är bättre att ha den där rena signalvägen/lyssningen, som man sedan färgar efter behag, istället för den färgade lyssningen, som bara fungerar i vissa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm... Instämmer med MrKeys.

Det är ju enklare att lägga på en hängmatte-EQ på utgångarna när du spelar in, som man sedan enkelt plockar bort när det är mixdax.

Fast en bra monitor måste ju inte nödvändigtvis låta trist och torrt! Våra monitorer är t.ex. grymt sköna att både lyssna och spela och mixa genom, och de kostade inte skjortan heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Nej, jag förstår inte hur du tänker..

För mej har målet varit glasklart i alla situationer - att ej lägga till eller dra ifrån nånting i ljudet..

Detta gäller ju givetvis inte när jag livemixar, då subbbasarna matar ut ett ljudtryck

som får en del att må illa 😆

Om jag säger såhär då... vissa gitarrister sätter sig i ett kaklat badrum och spelar, bara för dom tycker det låter gött med den kraftiga efterklangen. På samma sätt vill jag ha en smickrande färgning av mitt instrument, som råkar vara en dator.

Jag hoppas ni fattar att jag inte menar att det ska ske nån helt groteskt stor färgning av ljudet! Jag vill ju höra vad jag håller på med. Men jag upplever att många monitorer låter väldigt kalla och opersonliga när musiken inte är mixad. Det tycker iaf jag är grymt oinspirerande...

I så fall har du nog inte hittat rätt monitorer. Det brukar upplevas så om mellanregistret är för hårt och/eller diskanten är för stark. Du ska kanske testa att ändra filterna (om det finns sådana kontroller på dina monitorer) och dämpa diskanten lite...?

Jag förstår inte varför man skulle vilja eftersträva ett förskönande ljud i lyssningen i studion - för då kommer ju vissa frekvensområden att kamufleras och vissa kommer att överdrivas. Low-End HiFi ("stormarknads-HiFi") har dessa egenskaper för att det säljer mer att högtalarna låter "bra" med en bas som mullrar ordentligt, vässad diskant och svagare mid (alltså loudness-stuk). Behagligt att lyssna på om man aldrig har hört musiken på rätt sätt, men ganska kasst annars...

Men nu pratar du ju om mixad musik. Självklart låter välmixad musik bra på neutrala monitorer, eftersom mixen i sig låter bra och monitorn inte förändrar den nämnvärt. Jag pratar ju om omixad musik...

Jag kan faktiskt inte se någon skillnad. Om man har ett par bra monitorer så fungerar de till både njutbar lyssning och till detaljerad mixning. Ju närmare verkligheten de kommer, desto bättre, eftersom du ju kommer att höra ljudet som det är. Om du spelar in en gitarr genom att micka upp förstärkaren, så vill du ha in precis det ljudet som du har spenderat en massa tid på att ställa på stärkaren. Om du har ett par mer färgande monitorer, så kan du aldrig vara säker på att det verkligen låter som stärkaren gör - och alla timmar/dagar/månader/år du har spenderat på att skapa det perfekta soundet, är i ett slag helt bortkastade. Du får lära dig kompensera för monitorernas brister - och den dag du glömmer det, kan du förstöra den bästa inspelningen du någonsin har gjort...

Har du en synt så är det samma sak. Det finns de som lägger ner hur mycket tid som helst på att skapa sina egna ljud - och om man inte har bra monitorer då, så vet man egentligen inte hur det verkligen låter...

Man kan lära sig mixa hyggligt med i princip vilka högtalare som helst, men det blir otroligt mycket enklare att skruva i en spårskruv med en spårmejsel än med en stjärnmejsel, trots att båda är skruvmejslar - om man nu ska ta till en liknelse... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lära sig mixa hyggligt med i princip vilka högtalare som helst, men det blir otroligt mycket enklare att skruva i en spårskruv med en spårmejsel än med en stjärnmejsel, trots att båda är skruvmejslar - om man nu ska ta till en liknelse... 😆

dagens kommentar 😱 Borde släppa en bok med alla roliga liknelser och kommentarer som kommer fram här på forumet. Till ämnet vill jag bara säga att jag aldrig skulle kunna mixa i min hemstereo. Det är alldeles för mycket dalar i frekvenskurvan. Sen är det nog svårt att få några som är helt raka, men det jag vill ha är inte helt raka monitorer på pappret utan helt raka för mig. Mina öron har sina dalar som mina monitorer får komplettera. (Har förresten gjort ett test med mina öron och har ett papper någon stans hur jag hör frekvenser och vart mina dalar ligger) Jag kanske gillar att trycka på lite väl mycket diskant t.ex i mina mixar. Då vill jag ha en monitor som kanske är lite vassare i diskanten som ger mig min sanning. Huvudsaken är resultatet. Hitta ditt!!! Kolla dig inte blind på papper eller lyssna på andra. Jag har hittat mina iaf som passar mig som handsken i handen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lära sig mixa hyggligt med i princip vilka högtalare som helst, men det blir otroligt mycket enklare att skruva i en spårskruv med en spårmejsel än med en stjärnmejsel, trots att båda är skruvmejslar - om man nu ska ta till en liknelse... 😆

dagens kommentar 😱 Borde släppa en bok med alla roliga liknelser och kommentarer som kommer fram här på forumet. Till ämnet vill jag bara säga att jag aldrig skulle kunna mixa i min hemstereo. Det är alldeles för mycket dalar i frekvenskurvan. Sen är det nog svårt att få några som är helt raka, men det jag vill ha är inte helt raka monitorer på pappret utan helt raka för mig. Mina öron har sina dalar som mina monitorer får komplettera. (Har förresten gjort ett test med mina öron och har ett papper någon stans hur jag hör frekvenser och vart mina dalar ligger) Jag kanske gillar att trycka på lite väl mycket diskant t.ex i mina mixar. Då vill jag ha en monitor som kanske är lite vassare i diskanten som ger mig min sanning. Huvudsaken är resultatet. Hitta ditt!!! Kolla dig inte blind på papper eller lyssna på andra. Jag har hittat mina iaf som passar mig som handsken i handen.

MVH

Anders

EDIT: njutbart för mig är när jag hör alla instrument och precis allt som händer i musiken, vilket jag inte gör i min hemstereo heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar precis vad du menar!

Det kan vara skönt att jobba med halvrisiga stereohögtalare, gärna med lite stukad tweeter. 😆

Att just dämpa diskanten och lägga till lite dist måste för övrigt vara det mest smickrande man kan göra med sitt datorljud.

Bra tråd! Nu behövs bara att alla genelectalibaner slappnar av och tänker lite på vad tbruce försöker säga... Jag menar, tankesättet finns redan. Varför skulle annars folk mixa med NS-10:or som färgar ljudet mer än min köksradio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lära sig mixa hyggligt med i princip vilka högtalare som helst, men det blir otroligt mycket enklare att skruva i en spårskruv med en spårmejsel än med en stjärnmejsel, trots att båda är skruvmejslar - om man nu ska ta till en liknelse... 😆

dagens kommentar 😱 Borde släppa en bok med alla roliga liknelser och kommentarer som kommer fram här på forumet. Till ämnet vill jag bara säga att jag aldrig skulle kunna mixa i min hemstereo. Det är alldeles för mycket dalar i frekvenskurvan. Sen är det nog svårt att få några som är helt raka, men det jag vill ha är inte helt raka monitorer på pappret utan helt raka för mig. Mina öron har sina dalar som mina monitorer får komplettera. (Har förresten gjort ett test med mina öron och har ett papper någon stans hur jag hör frekvenser och vart mina dalar ligger) Jag kanske gillar att trycka på lite väl mycket diskant t.ex i mina mixar. Då vill jag ha en monitor som kanske är lite vassare i diskanten som ger mig min sanning. Huvudsaken är resultatet. Hitta ditt!!! Kolla dig inte blind på papper eller lyssna på andra. Jag har hittat mina iaf som passar mig som handsken i handen.

MVH

Anders

EDIT: njutbart för mig är när jag hör alla instrument och precis allt som händer i musiken, vilket jag inte gör i min hemstereo heller.

Precis som jag tycker - med skillnaden att jag skulle kunna mixa i min stereoanläggning, tack vare mina högtalare, men smakar det så kostar det oftast en del, tyvärr... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som jag tycker - med skillnaden att jag skulle kunna mixa i min stereoanläggning, tack vare mina högtalare, men smakar det så kostar det oftast en del, tyvärr... 🙂

Var det inte Linus som valde att nämna sin gamla Technics 50-wattare till stereo som sitt "hemliga" tips till ref. lyssning?! Om jag minns rätt så kollade han in eq´s som visades grafiskt på stärkarn.. Jag hade en likadan för några år sedan, som gick i graven efter att min dåvarande slog ut burken med dammsugaren och efter en smäll och ett blått sken så.. 🙂

Förresten - En kompis till mig kom med tanken att varför sträva efter neutral lyssning när alla ändå springer runt med mixen för att få den spelad i olika källor..och som berättigad fråga så håller det ju några sek.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod och valde mellan dom där mittimellan Genelecarna och ett par Event TR6 när det var monitorinköpsdags senast. Genelecarna lät givetvis mer "naturligt" och när jag poppade en modern jazzplatta genom dom var det sådär småkusligt vad naturligt det lät; jag tyckte mig höra precis allting hela tiden och detdär avskalade rena soundet kunde inte göra sig bättre än just med den musiken. Samtidigt lät i stort sett all annan musik otroligt mycket trevligare i Eventarna, och bara för att dom svarar lite annorlunda på vissa frekvenser behöver det nödvändigtvis inte betyda att dom inte är lika tydliga. Tur nog valde jag Eventarna och märker att jag per automatik lägger bas/diskant mycket snyggare än jag gjort när jag mixat i dyrare lådor; nu skruvar jag till jag tycker att det låter bra och då blir det som jag vill ha det. Med väldigt många andra monitorer måste jag hålla på att referenslyssna eller medvetet kompensera hit eller dit. Det behövs inte längre.. Är helt enkelt sjukt nöjd.

Fast jag saknar ändå att kunna switcha över till ett par NS10or ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan faktiskt inte se någon skillnad. Om man har ett par bra monitorer så fungerar de till både njutbar lyssning och till detaljerad mixning. Ju närmare verkligheten de kommer, desto bättre, eftersom du ju kommer att höra ljudet som det är. Om du spelar in en gitarr genom att micka upp förstärkaren, så vill du ha in precis det ljudet som du har spenderat en massa tid på att ställa på stärkaren. Om du har ett par mer färgande monitorer, så kan du aldrig vara säker på att det verkligen låter som stärkaren gör - och alla timmar/dagar/månader/år du har spenderat på att skapa det perfekta soundet, är i ett slag helt bortkastade. Du får lära dig kompensera för monitorernas brister - och den dag du glömmer det, kan du förstöra den bästa inspelningen du någonsin har gjort...

Har du en synt så är det samma sak. Det finns de som lägger ner hur mycket tid som helst på att skapa sina egna ljud - och om man inte har bra monitorer då, så vet man egentligen inte hur det verkligen låter...

Jag använder ju nästan bara elektroniska instrument... och det är säkert viktigt i sammanhanget. För jag kan inte riktigt hålla med om att det är samma sak med en synt och en uppmickad stärkare. En gitarrförstärkare står i ett rum, och blir dessutom färgad av micken, och kunskapen om hur detta påverkar slutresultatet har ju mer med mixningsprocessen än med att spela musik att göra... eller? Synten har inget rum av sig självt, man ger det ett när man mixar.

Jag är inte en av dom som lägger ner hur mycket tid som helst på att skapa syntljud, jag slutar när det låter som jag vill ha det. Jag hör förmodligen det jag behöver höra på de flesta acceptabla ljudsystem. Finliret ser jag som mixning...

Förresten, förstöra ett sound genom att mixa fel? Då har vi nog ganska olika syn på sound. Mitt sound ligger liksom inte i hur många dB jag har skurit virveln vid 8khz, det ligger i vad jag använder för instrument, hur jag rytmiserar dom, hur mina melodier låter etc... det kan nog inte den burkigast köksradion i världen ta bort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du lösa genom att lägga på den/de effekt/er du vill enbart i medhörningen. T ex lite reverb.

Tror det har mer att göra med frekvensåtergivning, dynamik och naturlig distortion snarare än rumsklang...

Klart man skulle kunna jobba med nån lite lagom snäll "maximizer" på mastern (som man självfallet plockar bort innan det är dags för riktig mix). Men då är man ändå tillbaka till att man måste ha en monitor som i sig är neutral, och då blir det sådäringa dyrt igen. Jag vill liksom ha nåt som är lite billigare men som i gengäld kan få färga ljudet, bara det färgar på ett positivt/smickrande sätt.

Hmm...

För att vara övertydlig då:

Med "den/de effekter du vill" menar jag alltså inte bara reverbet som jag tog som exempel eftersom du själv pratade om badrum. (Och kanske därför att det inte är ovanligt att t ex vokalister vill ha just reverb på sin medhörning.) Utan naturligtvis även eq, kompressorer, dist eller vad du nu vill ha för att göra ljudet "mafffigt".

Det tycker jag i alla fall är ett bättre sätt än att göra huvudlyssningen till "HiFi". Visst går det att mixa i det mesta som låter men det blir allt svårare ju mera du avlägsnar dig från "ren & rak" återgivning...

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa ett par NS10:or.. då har du schysst jädra färgning.. jag kör med lådor som är olika färgade och swappar mellan.. det ger mig en schysst bild av hur sakker o ting låter...!!!!!

kommer skippa min små ref.lådor o köpa NS10 nu till hösten.. wieee..

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara övertydlig då:

Med "den/de effekter du vill" menar jag alltså inte bara reverbet som jag tog som exempel eftersom du själv pratade om badrum. (Och kanske därför att det inte är ovanligt att t ex vokalister vill ha just reverb på sin medhörning.) Utan naturligtvis även eq, kompressorer, dist eller vad du nu vill ha för att göra ljudet "mafffigt".

Sorry om det lät avsnoppande, tänkte mest förtydliga vad det var jag var ute efter. 🙂

Det tycker jag i alla fall är ett bättre sätt än att göra huvudlyssningen till "HiFi". Visst går det att mixa i det mesta som låter men det blir allt svårare ju mera du avlägsnar dig från "ren & rak" återgivning...

Men nu undrar jag om du har läst mina inlägg, trodde det hade framgått vid det här laget att en mixningsvänlig lyssning inte är vad jag är ute efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Nej, jag förstår inte hur du tänker..

För mej har målet varit glasklart i alla situationer - att ej lägga till eller dra ifrån nånting i ljudet..

Detta gäller ju givetvis inte när jag livemixar, då subbbasarna matar ut ett ljudtryck

som får en del att må illa 😉

Om jag säger såhär då... vissa gitarrister sätter sig i ett kaklat badrum och spelar, bara för dom tycker det låter gött med den kraftiga efterklangen. På samma sätt vill jag ha en smickrande färgning av mitt instrument, som råkar vara en dator.

Jag hoppas ni fattar att jag inte menar att det ska ske nån helt groteskt stor färgning av ljudet! Jag vill ju höra vad jag håller på med. Men jag upplever att många monitorer låter väldigt kalla och opersonliga när musiken inte är mixad. Det tycker iaf jag är grymt oinspirerande...

Min polare jobbar med elektronisk musik typ acid, trance å liknande och

han använder sej av Cerwin Vega som hjälplyssning till sina monitorer för

att få input hur maffigt sound han skruvar fram..

Kanske kan vara nått åt det hållet du skall titta om du inte vill ha kliniskt ljud jämt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det mesta så eftersträvar man ju så neutral och ofärgad lyssning som möjligt i studiosammanhang. Men jag funderade just på om det verkligen är rätt väg att gå i alla sammanhang? Det är ju inte alltid man mixar, liksom. När man använder datorn mer som ett musikinstrument än som ett mixerbord, är det inte då viktigare med en inspirerande och trevlig lyssning som får det att låta bra och där med gör det roligare att jobba, snarare än en traditionellt "ärlig" studiomonitor? En monitor som hela tiden säger "du suger, det låter skit!!" till mej blir jag ju inte så inspirerad av... och om det ska bli nåt proffsigt av det så är det ju ändå lika bra att låta nån med bättre koll och utrustning sköta mixandet, eller hur? Jag är inte speciellt duktig på att mixa, och det är inte heller det jag tycker är roligast, så varför ska jag då lägga stora pengar på redskap för det?

Förstår ni hur jag tänker? Verkar det koko? Vad finns det för lyssning som är trevlig snarare än ärlig?

Hejsan

Kan rekomendera Missions mindre hifihögtalare som "monitorer" i hemma studion. De är ärliga men har ändå en trevlig hifi touch över sig, mjuk detaljrik diskant och en fast bas. Rekomenderas!

En högtalares monitoregenskaper sitter till viss del i "skallen"...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...