Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kan micka trumsetet i stereo med 2st Line Audio CM2 eller mono med en Studio Projects B1. Hur skiljer sig ljudet mellan A/B och X/Y, vilket Àr att föredra pÄ trummor?

Jag har nÄgra Shure Beta58 ocksÄ för eventuell nÀrmickning. Bastrumman lÀr ju fÄ en!

Musiken Àr pop/rock och jag gillar ganska tight torrt ljud, typ rock frÄn sent 70-tal.

Annons
Postat

Hur ser rummet ut dÀr du har trummorna? Om det Àr lagomt stort sÄ prova att micka hörnen i rummet bakom trummorna. I 45 graders vinkel in mot hörnet 5-10 cm ut och i riktning ifrÄn trummorna. Och ca en meter upp. DÀr har du högst ljudtryck och mjukare transienter frÄn det högre registret, cymbalerna skÀr inte sÄ mycket dÄ.

Postat

Oj, har aldrig hört talas om en liknande teknik! LĂ„ter det verkligen bra? Borde bli lite VÄL mjuka transienter!? Nu ser inte rummet ut sĂ„ att det kommer funka.

Postat (redigerat)

För att svara pÄ din delfrÄga; A/B ger ett mer framtrÀdande rumsljud Àn X/Y och ger ofta lite större stereobredd i ljudet. X/Y ger tydligare separation och kan vara bÀttre om du vill ha ett tydligare och torrare ljud.

Redigerat av kajan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.