Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag kan micka trumsetet i stereo med 2st Line Audio CM2 eller mono med en Studio Projects B1. Hur skiljer sig ljudet mellan A/B och X/Y, vilket är att föredra på trummor?

Jag har några Shure Beta58 också för eventuell närmickning. Bastrumman lär ju få en!

Musiken är pop/rock och jag gillar ganska tight torrt ljud, typ rock från sent 70-tal.

Annons
Posted

Hur ser rummet ut där du har trummorna? Om det är lagomt stort så prova att micka hörnen i rummet bakom trummorna. I 45 graders vinkel in mot hörnet 5-10 cm ut och i riktning ifrån trummorna. Och ca en meter upp. Där har du högst ljudtryck och mjukare transienter från det högre registret, cymbalerna skär inte så mycket då.

Posted

Oj, har aldrig hört talas om en liknande teknik! Låter det verkligen bra? Borde bli lite VÄL mjuka transienter!? Nu ser inte rummet ut så att det kommer funka.

Posted (edited)

För att svara på din delfråga; A/B ger ett mer framträdande rumsljud än X/Y och ger ofta lite större stereobredd i ljudet. X/Y ger tydligare separation och kan vara bättre om du vill ha ett tydligare och torrare ljud.

Edited by kajan