Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har funderat pÄ att skaffa mig en trummaskin/sampler helst med inbyggd sequencer. Vad finns det för nÄgra billiga och bra dÀrute. Provat att sondera terrÀngen lite pÄ vintagesynth.org och sÄ, men det ger inte jÀttemycket. SÄ har ni nÄgra fina tips pÄ roliga maskiner?

Antar att musiken den ska vara till Àr antingen nÄgot slemmigt 80tals syntigt, eller nÄgot mer industriellt stuk. Som sagt, gÀrna billigt, men andra tips uppskattas givetvis!

Redigerat av Neko
Annons
Postat

Kanske inte alls vad du letar efter, men jag har sjÀlv en Novation Drumstation. Klassiska och sköna 808/909 ljud och sÄ Àr den billig!

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Sikta pÄ en TR-505.

Den Àr ganska osvÀngig, men borde kunna bli din för typ 500 spÀnn.

Postat

FĂ„r man frĂ„ga vad syftet Ă€r? För allt du kan göra pĂ„ en trummaskin kan du ju göra mjuka vĂ€gen... 😕

Postat
Sikta pÄ en TR-505.

Den Àr ganska osvÀngig, men borde kunna bli din för typ 500 spÀnn.

Ja. Dessutom har den troligtvis vÀrldens drygaste sequencer att arbeta med.

Postat
FĂ„r man frĂ„ga vad syftet Ă€r? För allt du kan göra pĂ„ en trummaskin kan du ju göra mjuka vĂ€gen... 😕

Om du suttit med en bra Roland TR i knĂ€t uppkopplad till en mixer, sĂ„ förstĂ„r du varför 😉

Postat
FĂ„r man frĂ„ga vad syftet Ă€r? För allt du kan göra pĂ„ en trummaskin kan du ju göra mjuka vĂ€gen...  😉

Om du suttit med en bra Roland TR i knĂ€t uppkopplad till en mixer, sĂ„ förstĂ„r du varför 🙂

Hmm. Hade en TR-707 en gĂ„ng i tiden, men den rĂ€knas kanske inte? 😕

Postat
FĂ„r man frĂ„ga vad syftet Ă€r? För allt du kan göra pĂ„ en trummaskin kan du ju göra mjuka vĂ€gen...  😉

Om du suttit med en bra Roland TR i knĂ€t uppkopplad till en mixer, sĂ„ förstĂ„r du varför 🙂

NjĂ€ nĂ€stan, den sköna sequencern finns dĂ€r, men den har sĂ„ sunkiga ljud 🙂

Postat
FĂ„r man frĂ„ga vad syftet Ă€r? För allt du kan göra pĂ„ en trummaskin kan du ju göra mjuka vĂ€gen...  🙂

NjĂ€ nĂ€stan, den sköna sequencern finns dĂ€r, men den har sĂ„ sunkiga ljud 🙂

Ahh. Jo det dĂ€r sĂ€ttet att sequenser-programmera saknar jag i Cubase. Typ som man gör i ReBirth. Nog mĂ„ste det vĂ€l finnas nĂ„n VST dĂ€r man kan sequenser-programmera trumsamplingar pĂ„ samma sĂ€tt? NĂ„gon som vet?? 😉

Postat

Denna har nÄgra Är pÄ nacken sÄ den borde gÄ att fÄ till bra beg. pris. Var mycket vanlig i andra hÀlften av 90-talet & hÄller fortfarande mÄttet. MÄnga olika trumset i den. Hyffsat lÀttprogrammerad.

(Fortfarande ganska vanlig i studios har jag mÀrkt)

Alesis SR-16

Postat
Nog mĂ„ste det vĂ€l finnas nĂ„n VST dĂ€r man kan sequenser-programmera trumsamplingar pĂ„ samma sĂ€tt? NĂ„gon som vet?? 😕

Tro mig, jag har letat mig sönder och samman... Om nĂ„gon skulle veta, SÄG TILL NU! Microtonic finns ju, men den Ă€r en renodlad trumsynthesizer och har ingen sampler. Reasons Redrum-maskin kört med Rewire till Cubase Ă€r det nĂ€rmaste jag hittat.

Postat

SjÀlv Àr jag lite sugen pÄ Korg ER-1 Mk II , finns att köpa pÄ Jam och rek. pris Àr 2975:-. Den innehÄller tydligen bÄde en trumsynthesizer för kick och snare och samplad handclap, hihat och cymbaler.. VÀrt att kolla upp kanske?

//Nisse

Postat

En trummaskin som jag tycker var en riktig höjdare, Ă€r Roland R-8. NĂ€r man kör med dess egen sequencer, sĂ„ finns det en bra funktion som heter "Human Feel", som delvis slumpar timing o dyl enligt instĂ€llbara regler. Förutom det, sĂ„ Ă€r den svĂ„r att övertrĂ€ffa nĂ€r det gĂ€ller mixning. Förutom den vanliga stereoutgĂ„ngen, sĂ„ har den nĂ€mligen ocksĂ„ 8 separata monoutgĂ„ngar dit man kan skicka valfria trumljud, sĂ„ att man kan mixa den som ett vanligt trumset och fylla upp mixerns första 10 kanaler med den. HellĂ€ckert! 😕

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Denna har nÄgra Är pÄ nacken sÄ den borde gÄ att fÄ till bra beg. pris. Var mycket vanlig i andra hÀlften av 90-talet & hÄller fortfarande mÄttet. MÄnga olika trumset i den. Hyffsat lÀttprogrammerad. 

(Fortfarande ganska vanlig i studios har jag mÀrkt)

Alesis SR-16

Ajajaj, se upp med denna.

Har varit olycklig Àgare bÄde till MMT-8 (sequencern som ser likadan ut) och en HR-16.

Knapparna Àr nÀmligen av Sinclair Spectrum-kvalitet och efter en tids (Àhum.. anvÀnde mina vÀldigt mycket under en 4-Ärsperiod...) hÄrd anvÀndning dör dom. Ett begagnat exemplar Àr sÄdeles vÀldigt mycket nÀrmare döden.

Förresten, TR-707 som andra nĂ€mnt Ă€r en riktigt bra trummaskin som man fortfarande kan hitta billigt. Dessutom Ă€r ljuden extremt trendiga om cirka 4 mĂ„nader. đŸ˜Č

Postat
Nog mĂ„ste det vĂ€l finnas nĂ„n VST dĂ€r man kan sequenser-programmera trumsamplingar pĂ„ samma sĂ€tt? NĂ„gon som vet??  🙂

Tro mig, jag har letat mig sönder och samman... Om nĂ„gon skulle veta, SÄG TILL NU! Microtonic finns ju, men den Ă€r en renodlad trumsynthesizer och har ingen sampler. Reasons Redrum-maskin kört med Rewire till Cubase Ă€r det nĂ€rmaste jag hittat.

ruction.jpg

Postat

Tack för tipsen hittils!

Anledningen till att jag vill köra lite hÄrdvara Àr ganska enkel. DÄ datorn brakar ihop (Vilket den gör ibland) Àr det inte helt fel att kunna ha nÄgot som inte Àr beroende av den. Dessutom sÄ Àr det skönt att kunna vara ifrÄn den lÄdan en stund och bara leka med hÄrdvara, lite dÀr man kÀnner för det. En stationÀr dator Àr inte sÄ enkel att kÄnka runt pÄ.

Postat
En trummaskin som jag tycker var en riktig höjdare, Ă€r Roland R-8. NĂ€r man kör med dess egen sequencer, sĂ„ finns det en bra funktion som heter "Human Feel", som delvis slumpar timing o dyl enligt instĂ€llbara regler. Förutom det, sĂ„ Ă€r den svĂ„r att övertrĂ€ffa nĂ€r det gĂ€ller mixning. Förutom den vanliga stereoutgĂ„ngen, sĂ„ har den nĂ€mligen ocksĂ„ 8 separata monoutgĂ„ngar dit man kan skicka valfria trumljud, sĂ„ att man kan mixa den som ett vanligt trumset och fylla upp mixerns första 10 kanaler med den. HellĂ€ckert! 🙂

Jag har en Roland R8 till salu för 1000 kr, inklusive 2 expansionskort! 🙂

Postat
Nog mÄste det vÀl finnas nÄn VST dÀr man kan sequenser-programmera trumsamplingar pÄ samma sÀtt? NÄgon som vet??  :rolleyes:

...

dĂ€bĂ€dĂ€, kör du ruction? den Ă€r ju attans smutt att bygga trumpatterns i, men hur gör man för att synka den med cubase? den synkar sjĂ€lva bpm, men inte start o stop... förmodligen jag som missat nĂ„got... vet du? 😄

Pulse. (oregistrerad)
Postat

Hadde en "MACHINEDRUM" frÄn svenska elektron, va grymt bra. Men idag föredrara jag att jobba med mjukvara.

machinedrum.jpg

www.elektron.se

Postat

Förr sÄ körde jag med roland r-70 och den har inbyggd sequencer och lite funktioner för att autogenerera komp etc. Det bÀsta var dock att den hade en avlÄng pad som man kunde assigna ljud till som lÀt olika beroende pÄ var pÄ paden man spelade. Den hade 4 utgÄngar och nÄgra inbyggda effekter.

LjudmÀssigt sÄ kan det ju inte jÀmföras med vsti med stora samplingar men det kanske Àr nÄgot i den stilen du Àr ute efter?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.