Jump to content
Annons

Spela in trummor med macbook


TheOppositesCollide

Recommended Posts

Gjorde en tråd för nån månad sen men den är inte relevant längre, har valt att övergå till en något allvarligare inspelning.

Setupen ser ut såhär; ett förjävla stort high-end trumset, en MacBook laptop dator och allt på trumsetet ska micas bortsett från baskaggarna som jag trigger med Axis E-kit-triggers via en Alesis DM5 modul. Jag har tänkt mig något i stil med en virvel-mic, tre puk-micar(har SEX pukor, tänkt mica mellan pukorna, så två pukor per mic) och 2-3 överhängsmicar för att plocka upp alla cymbaler, cirkus 16-17 stycken runt hela setet.

Så, då är det väl två huvudfrågor. I form av elektronisk hårdvara, vad behövs? Jag gissar på att en Firewire-interface kopplad direkt in i firewire-porten i datorn är det lättaste sättet? Vilka interfaces skulle ni då rekommendera? Om ni har några andra bra tips, vad skulle det då var?

Micar? Blir väl en klassisk sm57 eller dylikt på virveln, men finns det några schyssta paket med puk/överhängsmicar för rimligt pris?

Budget, ja du, så billigt som möjligt, men i form av hårdvaran så kanske 6000, och ytterliggare 3000 eller så för micar, eller något i den stilen.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade satsat på ett ljudkort som heter Presonus Firepod (4.295:- på 4Sound), det har 8 mic preamps.

Sen skulle jag köpt Behringer C2 till överhäng, 2 st för 795:- på Musikbörsen och 4 st SM57 kopior, t.ex TSM MT57, 395:- / st på 4Sound. Finns massa olika i samma genre. Då har du köpt prylar för 6.700 kr. Sen kommer du behöva mic-kablar och mickstativ om ni inte har det.

Då har du 8 kanaler:

1. Alesis DM5 Vänster

2. Alesis DM5 Höger

3. Virvelmic

4. Pukor 1

5. Pukor 2

6. Pukor 3

7. Överhäng Vänster

8. Överhäng Höger

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, går inte baskaggarna in via en kanal? Eller kopplar man in modulen i två separata kanaler?

Det kan du bestämma hur du vill. Det går både och. Finns ju egentligen ingen idé med att ha två kanaler bara för att man har två kaggar. Två triggingångar och EN kanal ut.

Där emot så när du har valt ljuden i DM5 så ta då två lika bastrummor på kaggarna MEN stäm ner den vänstra (on du nu är högerhänt) annars blir det på tok för sterilt. Om du kör dubbla kicks och stämmer ner den vänstra så svänger det mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att ljudet kommer ut ur Alesis-burken och jag tänkte att du kanske ville panna och så, därför de två kanalerna, för att få stereo, men baskagge kan man ju lätt köra i mono annars, så får du en kanal över till annat, en ambiencemic kanske, eller undermic på virveln! Eller en egen mic till hihaten!

Sen för att få ett bra ljud är det viktigt att ni testar med olika mic-placeringar tills det låter bra. Ofta om man är oerfaren kanske man bara slänger upp micarna som man tror att det "ska vara" och kör, så gjorde jag själv i början. Testa olika avstånd och vinklar på alla micar tills det låter som du vill!

Har ni dålig akustik i rummet ni spelar in i kan det vara idé att försöka dämpa upp runt trummorna. Ta vad ni har, gamla madrasser, täcken, filtar, soffor, allt ni kommer på!

Lycka till nu!

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju tänka som så att kickarna går in via midi, så då får du 2 kanaler över 😱

När du sen ahr kickarna i ett midispår så kan du spela upp det via DM5 och speal in kickarna som ljudspår i efterhand. Lite mer pill, men det sparar dig dels två kanaler och det ger dig möjlighet att flytta på en kick som har råkat hamna snett. Så har du fler triggmicakr så kan du köra även virvel och pukor och skicka in allt via midi så är du helgarderad.

Det är iaf så jag antar att det är tänkt att använda modulen i inspelningssammanhang. Utgångarna är ju egentliegn mest användbara som monitorlyssning eller om du triggar live.

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...