Jump to content
Annons

Mojjeman (oregistrerad)

Recommended Posts

Mojjeman (oregistrerad)

Har efter sommarjobb hyfsat med pengar och tänkte passa på att byta upp mig till en billig fender eller gibson.

Tänker beställa en Gibson SG Faded Worn från USA, möjligen en Fender Telecaster Standard..har inte bestämt mig! Men jag vill gärna höra era erfarenheter om dom lite billigare fender/gibsongitarrerna. Dessutom vill jag också ha tips på andra bra gitarrer i 4-5000 kr klassen.

Något man ska passa sig för? Någon gitarr som jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mojjeman (oregistrerad)

Har bara spelat i 2år så det är fortfarande väldigt brett vad jag spelar, men mycket gammalt, Led Zeppelin, Deep Purple, Stones, Springsteen. Samtidigt som jag gärna spelar åt punkhållet också, Ebba Grön, Iggy&The Stooges, Nirvana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mojjeman (oregistrerad)

Hm, hur är de Mexico-tillverkade Fender Telecaster Standard? Är det dom som gäller i ca. 5000kr klassen?

Har kollat på Hagström-gitarrerna, jag gillar dem, ska prova lite mer nästa gång jag är i nån musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mojjeman (oregistrerad)

Så när det gäller Gibson så får man vad man betalar?

Finns grymma gibsons men dom ligger på 12000 nivån, och det är liksom inte min prisklass...än.

Men om man vill spela typ 60-70-tals rock & punkrock vad gäller? Funkar Telecastern till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när det gäller Gibson så får man vad man betalar?

Finns grymma gibsons men dom ligger på 12000 nivån, och det är liksom inte min prisklass...än.

Men om man vill spela typ 60-70-tals rock & punkrock vad gäller? Funkar Telecastern till det?

Jag hade direkt köpt en strata och slängt på SD Hotrails mickar..

Äckligt bra ljud i dom mickarna !!

Gibson är på tok för överreklamerade och dyra - har haft ett antal i min musikliv..

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Mojjeman (oregistrerad)

Nu efter att ha läst litegrann på internet så lutar det mer åt Fender Telecaster eller en Hagström.

Duger Telecaster Standard? Vilken Hagström duger i 5000kr.klassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://cgi.ebay.com/Orville-Les-Paul-Junio...1QQcmdZViewItem

Kolla på eBay. Finns andra Les Paul Junior guror där.

Älskar Junior Double Cut numera. Kombinerar vanliga Les Paul o SG.

Ganska tung, Double Cut och o ligger skön i knät tillskillnad ifrån SG'n.

Dessutom p90 mic, vilket iaf jag gillar. Ger rock 'n' roll sound.

Ang att beställa ifrån eBay så betalar man smidigast via PayPal. Bara registera sej.

Notera att när du registerar dej drar den om d va runt 20-50spänn lr nått ifrån ditt konto.

Där är det sedan ett kontroll nummer som du får skriva in sedan för o verifiera att det är ditt konto du skrivit in. Kontroll numret står bredvid informationen hur mkt som drogs på på tx.e informationen där det står hur mkt du ta't ut. Enklaste är att kolla senaste överföringarna/dragningarna ifrån ditt konto via internet eller dra till banken o be om dom.

Var nog enda ja hadde problem med i början.

Var otroligt tveksam första gången jag skulle beställa, men sedan fick jag koll på det.

När jag beställde guran skickade jag först ett mail med typ "Hi! Is it fine if i bid on your guitar even though I have 0 feedback? D" o han typ skrev att d va okej o sedan så bjöd jag o vann auktionen.

Då typ betalade jag över direkt för han va en sådann snubbe i Japan som hadde massor av guror, hög feedback o verkade allmänt seriös så skickade bara över min information om adress o så (d.v.s *adress* Gothenburg o så SWEDEN). Sedan betalade jag över, väntade o fick en Avi i brevlådan. Där hämtade jag bara ut guran som f.ö var väl packeterad.

Står det inget hurvida dom skickar till Sverige så fråga. Fråga även vad frakten till Sverige ligger på. Ang tull så minns jag inte vad jag gav men va iaf inte 25%.

Frakten minns jag inte vad den låg på men va runt 700-800:-.

Redigerat av antonioE
Link to comment
Dela på andra sajter

Du frågar nog på fel forum!

Hade det varit ett mer gitarr inriktad forum så hade du nog fått mer SG svar! men men...

Själv älskar jag Gibson men SG-modellen går bara inte hem hos mig utseendemässigt.

Båda är ju bra gitarrer.

Det är väl bara att testa så välja den som funkar för dig!

Hagström förslaget är inte heller så dumt! Mycket gitarr för pengarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Gretsch Electromatica ProJet Baby med Bigsby-svaj. En fullständig kanongitarr, hos 4Sound och Musikbörsen. 5000 SEK.

F.ö. är annars Gibson alltid bra!! SG är supersnygg, särskilt faded. Låter kanon.

Hagström är tjusiga. Men de kostar väl cirka 7000 SEK?

Telecaster har jag själv. Det är inte alls bara en Countrygitarr... Se Stranglers t.ex., visst har de alltid använt sådan. Särskilt på sina punkiga låtar på 70-talet.

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska kolla på Hagströms nya modell Hagström Ultra Swede, en fantastisk gitarr. Jag köpte mig en sådan och den är hemskt bra, påminner om en les paul, men den är mycket mycket lättare och har tun och fin hals vilket gör den mer lättspelad. Dessutom kostade den bara 4 995 kr, och då inklusive gig-case (gigbag med hardcase grejs i). Med den kan man även byta mellan humbucker mickar och singel coils! Så om du vill ha single coil ljud klickar du upp switchen, om du vill ha humbucker ljud klickar du ner switchen. Å sen får jag inte glömma att lägga till att dom ser hemskt bra ut: *bild på två av färgerna*, du får scrolla ned lite för att hitta dom. Men det är bara vad jag tycker, de är upp till dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mojjeman (oregistrerad)

Tjena, har som räknat bort SG Faded, den var rätt kass.

Är fortfarande inne på en tele men också hagström ultra swede, var och provade den, riktigt skön gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, har som räknat bort SG Faded, den var rätt kass.

Är fortfarande inne på en tele men också hagström ultra swede, var och provade den, riktigt skön gitarr.

Mitt råd är att slänga ett öga åt Fender Telecaster classic player, fruktansvärt bra gitarr för dom

pengarna, riktigt bra mickar på den Telen på Thomann

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

SG har jag aldrig gillat att spela på, men dom är rätt snygga. Är det ett fetare ljud än Telen du vill åt så snegla på Les Paulmodeller. Epiphone har många justa Les Paulare också. Mer kropp än SG ger ju ett helt annat sound. Men jag gillar att spela Tele också och det är väl min gamla Les Paul och min nyare Tele som nyttjas mest av mina gitarrer. Själv ser jag inte att man är kluven i valet för det är två helt olika saker som gör sin grej riktigt bra och "motståndarens" grej rätt dåligt. I ditt fall hade jag gett mig på att spana på begagnade Les Paular (om du promp inte ska ha SG, de finns också begagnade). Les Paul Studiomodellerna är rätt enkla, rätt tunga, men låter riktigt bra för sin peng. Kräver dock att du inte är klen och stationär när du spelar. Då kan den kännas tung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...