Jump to content
Annons

Några referenser gällande Reflectionfilter SE Electronics?

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)
Postat

Jag behöver lite referenser på Reflection filtret som man sätter upp på en mickbom framför mikrofonen. Är det någon som har använt det och som är nöjd med det. Jag är nämligen i stort behov av att kunna micka upp snabbt då min studio är under ombyggnad. Jag har flyttat upp delar av studioutrustningen upp i stora rummet i lägenheten där vi bor.

Tidningen Studio hade ju inte gett så jättelovande betyg för reflection filter, men jag vill ändå ge det en chans för jag tror att det ändå kan vara bra etc. Som jag har förstått så är det i princip bara Reflection Filter som finns att tillgå idag som en smidig utrustning eller finns det andra tillverkare som har liknande alternativ?

Tack på förhand.

M.v.h.

Jan

Annons
Postat

Jag har testat det lite flyktigt själv, men blev tvungen att släppa mitt eget till en kund när distributören hade kört slut på dem, så jag hann aldrig göra något mer omfattande test... :rolleyes:

Jag tyckte dock att det gjorde nytta - och jag hade någon kund som tyckte att han inte kände lika stort behov att göra en komplett akustikbehandling nr han hade köpt två Reflexion Filter - och det säger ju också en del.

Jag har sett både bra och dåliga omdömen om dem, så det är inte lätt att säga säkert, men mitt eget intryck var i alla fall att det gör ett ganska bra jobb, men att man kanske kan förbättra ytterligare genom att experimentera lite med precis var mikrofonen ska placeras etc.

Det finns alternativ. Hur bra/dåliga de är jämfört med varandra, har jag tänkt testa när jag har fått hem dem. SM Pro Audio har nyligen släppt sin Mic Thing (som bör komma till Sverige inom ett par veckor), som är lite grand billigare och verkar vara mer uppbyggd av skummaterial, medan Reflexion Filter är gjord av flera lager av hårdare material. Det finns också en betydligt billigare variant från Auralex, som heter XPander kit, men det är enklare akustikskum-dämpare, som inte går i en halvcirkel runt mikrofonens baksida, som Reflexion Filter och Mic Thing gör.

Postat

Vi har haft den i snrt ett år tror jag och den åker flitigt runt i rummen när det nalkas inspelning.

Nu har vi inte så stora problem med kringljud då datorer och annat surrande & brummande står utanför studiorna.

Men helt klart en av dom bättre inköpen vi gjort , dock inte riktigt i klass med ett riktigt sångbos men

så nära man kan komma tror jag i en portabel lösning.

Dock har den 2 problem , Tung som attan så ett cymbalställ är att rekommendera , otroligt känslig så rör man den under inspelning ( Sångare/Sångerska med inlevelse ) blir det omtagning då ett kraftigt oomph uppstår.

Men helt klart värt pengarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.