Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Någon här som vet hur man höjer och sänker volymen i Cubase utan att man höjer själva DB:n, jag menar om jag höjer volymen med högtalarna istället för att dra upp och ner på mätaren i Cubase så får jag bara, endast högre volym, men om jag däremot höjer volymen i Cubase med hjälp av mätaren så förändras ljudet, man höjer bara DB:n allstå, och tillslut så blir det bara brus och oljud om man höjer för högt så att den går över gränsen för decibellen... det blir det däremot inte om man höjer volymen med högtalarna... men jag måste höja volymen i Cubase utan att detta händer! ... Varför ska alla tekniska saker vara så krångliga...

All hjälp upskattas väldigt mycket...

Mvh,

Joel L.

Annons
Posted
Sänk allt annat istället då?

Jo, men jag spelar in med såpass låg input gain för att undvika brusningar när jag sjunger högt så jag måste höja volymen på sången, annars hörs den inte alls. Finns det inget annat sätt? Det kommer ju bli jätte jobbigt om jag måste hålla på och sänka och höja volymen på högtalarna varje gång jag ska göra något annat och det blir väl konstigt om man spelar upp det på en annan högtalare. Jag kanske krånglar till det, blir för mycket det här.

Posted

Man kan inte höja hur mycket som helst i Cubase som du redan märkt. Lär dig använda kompressor och limiter så kan du pressa upp volymen ytterliggare.

Posted
Sänk allt annat istället då?

Jo, men jag spelar in med såpass låg input gain för att undvika brusningar när jag sjunger högt så jag måste höja volymen på sången, annars hörs den inte alls. Finns det inget annat sätt? Det kommer ju bli jätte jobbigt om jag måste hålla på och sänka och höja volymen på högtalarna varje gång jag ska göra något annat och det blir väl konstigt om man spelar upp det på en annan högtalare. Jag kanske krånglar till det, blir för mycket det här.

Spelar in med låg gain? Det låter som om du gör helt fel i så fall... Hur högt slår mätarna för insignalen när du spelar in? Det blir minst brus om du styr ut preampen så att signalen hamnar nära 0dB (men aldrig över).

Distar det när du sjunger starkt, så kanske preampens första steg blir överstyrt (det som sitter före nivåmätare, gain och Pad på preampen och som man därför inte får någon indikation från)? I så fall behöver du använda Pad-switchen på micen - och om det inte är tillräckligt, så kan du behöva en extern pad.

Se till att få ordning på siganlnivån innan du börjar laborera med kompressor o dyl - för annars kommer du att få extremt mycket brus i slutänden...