Jump to content
Annons

Är det olagligt?


Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hejsan!

Jag har gått och funderat på en grej nu i ett par dagar. Och det handlar om att få ut sin musik på något sätt! Jag tänkte om man kanske kunde zippa ihop sina låtar och göra en torrent utav dom, sen ladda upp dom på t ex 'Thepiratebay', det vore kul att få ut sin musik! och på så sätt så sprids musiken! kanske kanske någon som hittar en och vill göra kontrakt, men det är nog inte så stor chans kanske.

Eller är detta en dålig idé? Är den ens olagligt? jag menar - det är ju Mina låtar, som jag själv har gjort och som jag SJÄLV delar ut?

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mollin (oregistrerad)
Du äger rätten till dina egna låtar och får således göra vad du vill med dessa, så länge du till exempel inte överlåtit vissa rättigheter till STIM eller liknande organisationer.

Men det anses inte vara olagligt just med torrentsen va? är inte sånt olagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kan ju inte vara olagligt, eftersom du i så fall sprider material som du själv har hela upphovsrätten till.

Dock kan det vara lite svårt att få fart på en torrent, om din musik inte är så känd. Om inte du själv vill ha på din dator och din torrent-klient dygnet runt så gäller det ju att många andra laddar ner och sprider din torrent.

Med det i åtanke kanske det är en bättre idé att lägga upp materialet på en hemsida, med en fast serverplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Nej det är inte olagligt. Det är bara olgaligt att dela upphovsrättsligt material.

Det finns faktiskt torrentsiter som bara delar helt lagliga filer t e x: www.legaltorrents.com 🙂

Tack så mycket!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara sprider via torrent är det nog rejält svårare att marknadsföra sig.

De flesta som använder torrents som distributionsform har det som ett alternativ till att hämta från en webserver. Blizzard (som nämndes tidigare i tråden) har en egen bittorrentklient för distributionen av uppdateringar till spelet World of warcraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Propellerheads delar med sig av "Rebirth" som en torrent.

Trevligt sätt att sprida freeware!

http://www.rebirthmuseum.com/

//F

Ja, även många andra företag har börjat använda torrents, t ex Blizzard som gör datorspel.

Synd bara att ReBirth inte funkar för OS X.

det funkar om du har os classic installerat!!! kan man göra via installationsskivan för osx.. iaf om man kör powerpc!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin: "(a.) kanske någon som hittar en och vill göra kontrakt, men det är nog inte så stor chans kanske. [../..] (b.) Är den ens olagligt? jag menar - det är ju Mina låtar, (c.) som jag själv har gjort och som jag SJÄLV delar ut?"

(a.) Om någon intressent, mot förmodan, "hittar" dig på 'Thepiratebay' och vill kontraktera dig så kommer han/hon att kräva att du kan presentera minst en låt som minst motsvarar den eller de som du har laddat upp på 'piratbukten'. Låtar som en gång laddats upp för allmän nedladdning har mycket liten - men inte obefintlig - chans att bli föremål för kontraktering.

(b.) Det kan vara olagligt (otillåtet) - t.ex. om du är ansluten till dinosaurieförbundet STIM. Eller t.ex. (c.) om du har involverat andra personer/artister i din inspelning. Då kan det vara olagligt oavsett du "själv har gjort" låten eller inte. Artister och musiker äger nämligen rätten till sitt eget framförande, och har du inte deras tillåtelse så får du inte sprida inspelningen.

Mollin: "Men det anses inte vara olagligt just med torrentsen va? är inte sånt olagligt?"

Jo, när eller om det handlar om innehåll som helt eller delvis innehåller upphovsrättsskyddat material (jag syftar på punkt b. ovan). Även om en låts "bitar" (som i sin tur bildar hela låten) är spridda på ett antal olika datorer, så åtnjuter dessa "bitar" samma skydd som låten i helhet. Därför kan det vara olagligt att såväl ladda upp som ladda ner via torrents.

Sorry, lite off-topic där på slutet...

Link to comment
Dela på andra sajter

blev så jävla irriterad häromdagen (fast jag var nog redan lite morgonbutter 😉 ) när jag såg en sån där undersökningsfråga i aftonbladet:

frågan löd typ: "Tycker du det skall vara olagligt med fildelning?"

hur fan kan man fråga det?

Hela internet bygger ju på fildelning, så det skulle bli lite krångligt om det blev olagligt.....däremot den s.k "piratkopieringen" kan man ju diskutera......men fildelning i sig kan man ju inte göra olagligt! hmmm....

Dumt formulerad fråga!!! 😆🙂

😮🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...