Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej allesammans.

Först vill jag bara säga att det här är förmodligen ett av de trevligaste forum jag någonsin besökt. Alla har en skön attityd som är unik. En enorm källa att hämta kunskap ur, och jag känner mig välkommen.

Ämne:

Jag har länge gått i funderingar över hur jag ska fortsätta mitt studiobygge hemma, har nyligen införskaffat mig ett x-fi elite pro kort till datorn och en 32" LCD, nästa steg blir keyboard och monitorer.

Jag kör SPDIF till förstärkare men har inte högtalare som man kan räkna till "välljudande" direkt.

Jag brukar köra 2/2.1/5.1/6.1 och märket är CrossWood, tror jag inte behöver säga mer när det gäller det märket. Däremot har jag en bra Yamahaförstärkare som jag mer än gärna behåller.

Jag behöver bättra på mina kunskaper en aning, sist jag skapade musik så lekte jag runt med en Amiga500 och ca:60 disketter med samplingar (På den tiden var 16bitars ljudkort riktigt roligt). När jag tänker på det så minns jag tydligt känslan i att skapa musik, och föräldrar/vänners uppmuntrande röster när de fick höra resultatet. En del förstod dom, det mesta inte. Men det är nog så det ska vara.

Jag har nått en ålder av 30 och vill åter tillbaka till att skapa musik, mest på hobbynivå men om det går bra så kommer jag, och vill utveckla det ytterligare. Så jag tänkte höra med er litegrann som har vanan inne, vad jag kan tänkas börja med som insteg.

Jag har byggt högtalare förut så det är inte tokigt om någon ger mig några sådana råd (gärna väl utförda T.ex. Vad för microfarad, ferrit kärna eller inte, etc) det blir egentligen bättre med tanke på att de flesta "dyra märken" idag, i stort sett använder rätt billiga element.

Behöver råd om:

Monitorer - Som även går att använda som vanliga högtalare utan att de "skär i öronen", ska helst låta så klart och nära som möjligt. Behöver inte tåla så mycket kräm, jag gillar volym men det är inte viktigt i det här fallet. Gärna en lådmodell som visas här nedan på bild. Men alla förslag är naturligtvis välkomna om de bevisligen tävlar med både pris och välljud.

MIDI Keyboard - Helt vilse i den frågan. Öppen för alla förslag. Ska kopplas in i PC.

Övrigt - Om ni tycker det behövs mer, och vad. T.ex. Vilket program jag kan börja studera och köpa så jag får en bra början.

Spekulerat i:

Studio L820

(Om ni klickar på texten ovan så öppnas ett fönster med en bild på Studio L820)

Ett paket om 6st kostar ca: 15.000kr

Som ni kan se på elementen så ser de väldigt budget ut, men det sägs att det låter bra ur dem. Jag har en 10" Ace Bass från Audio Pro som bas, jag är nöjd med den. Monitorerna/Satteliterna som det även kallas idag får inte börja för högt i registret heller, så jag tappar mellanområdet (ofta vanligt idag har jag märkt).

Alla råd är välkomna.

För de som lägger ner en stund på att ge mig råd vill jag tacka på förhand!

Mvh Henrik

Redigerat av Henrlk
Annons
Postat (redigerat)

Varför ska du ha 6 högtalare till att skapa musik såtillvida att du mixar eller ska mixa i surround. ?

Om det är tänkt att du skall kombinera något slags musikrum där du även skall ha hemmabio med din Yamahaförstärkare skulle jag isåfall råda till en kompromiss.

Skaffa två aktiva högtalare i prisklass 5 - 8 000 kr och bygg dina surround högtalare för resterande pengar.

x-fi elite pro // Makes MP3s sound better than CDs
😆 :lol: 😆 :lol: 😆

Jomen visst.Det är nog inget fel på ditt ljudkort men att dom skulle göra Mp3:or bättre än CD är nog lite att ta i.

MIDI Keyboard - Helt vilse i den frågan. Öppen för alla förslag. Ska kopplas in i PC.

CME = Billiga och robusta CME Pro

Music applications CD with Cubase LE, WaveLab Lite and Amplitude LE

Detta följer ju med och fungerar alldeles utmärkt att börja med.Har för mig att Cubase hade nån kampanj där du kunde uppgradera till Cubase 4 för en billig peng , Köp senaste tidningen för mer info.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Re: Piccazzo

Varför ska du ha 6 högtalare till att skapa musik såtillvida att du mixar eller ska mixa i surround. ?

Om det är tänkt att du skall kombinera något slags musikrum där du även skall ha hemmabio med din Yamahaförstärkare skulle jag isåfall råda till en kompromiss.

Skaffa två aktiva högtalare i prisklass 5 - 8 000 kr och bygg dina surround högtalare för resterande pengar.

Precis, det ska bli ett musikrum. Ett antal musiker i världen skapar musikdvd i 5.1. Jag är medveten om att det inte är vanligt så förstår din reaktion. Jag kommer naturligtvis skapa 2.0 också. Hursomhelst, så letar jag en komplett lösning för just det ändamålet och för mina biostunder tillsammans med familjen. Det är ju klart de ska njuta av ljudet likväl som jag, jag tycker om att dela med mig.

2 aktiva högtalare, kan du utveckla det mer?

(Jag vill helst ha lika ljud ur alla 6 kanaler)

x-fi elite pro // Makes MP3s sound better than CDs 😆 :lol: 😆 :lol: 😆

Jomen visst.Det är nog inget fel på ditt ljudkort men att dom skulle göra Mp3:or bättre än CD är nog lite att ta i.

Det var inte ens tal om det. De s.k 'effekterna' fungerar inte över SPDIF, bara om jag använder speaker utgång eller hörlurar. SPDIF är rakt ut, utan att påverkas av div "onödiga" kretsar. Det är så jag vill ha det. Jag köpte kortet för dess låga THD, bra ljudegenskaper och inspelningsfunktioner. Kodningen sker i förstärkaren (Om jag nu inte yrat till det så tror jag det fungerar såhär, men jag är säker på att inget kan ställas in över SPDIF T.ex. EAX, CMSS-3D, Crystalizer).

CME = Billiga och robusta CME Pro

Långsam sida dem hade. I alla fall, vilken modell menade du skulle bli en bra instegs modell för mig?

Music applications CD with Cubase LE, WaveLab Lite and Amplitude LE

Detta följer ju med och fungerar alldeles utmärkt att börja med.Har för mig att Cubase hade nån kampanj där du kunde uppgradera till Cubase 4 för en billig peng , Köp senaste tidningen för mer info.

Tyvärr fungerar inte skivans program som följde med i Windows Vista, jag överväger för tillfället att gå tillbaka till Windows XP just pga detta. Du har rätt i det, men eftersom jag inte vet vilket som vore "det bästa" att starta med, så ställde jag den frågan. Om det är det du menar att alla tre är lika dugliga?

Redigerat av Henrlk
Postat (redigerat)
Ett antal musiker i världen skapar musikdvd i 5.1.

Och denna musik mixas i studion optimerade för 5.1 med mactchade högtalare och sub som du inte kan få för 16 000 kr.

Då är inte ens rums-akustiken medräknad.

2 aktiva högtalare, kan du utveckla det mer?

(Jag vill helst ha lika ljud ur alla 6 kanaler)

Det var precis det jag tänkte. 2 aktiva högtalare ( Genelec , M-Audio , Yamaha ) ( bestäm ett pris och gör en sökning på recensioner , omdömen här eller på google ) Dom har du till din musik. 4 st satteliter som du bygger själv , Dom har du till din surround upplevelse. En liten kvalitetsminskning men , du kopplar in alla högtalare in i din Yamaha-Förstärkare.Då kan du stänga av satteliterna när dom inte behövs. ? ? Bör fungera

vilken modell menade du skulle bli en bra instegs modell för mig

Beror på hur bra du är på att spela piano ? Behöver du anslagskänslighet ? Full stort klaviatur eller räcker ett 49 tangenters masterklaviatur ? frågor DU bör ställa dig själv ? men ett 49 tangenters klaviatur kommer man långt med.

Om det är det du menar att alla tre är lika dugliga?

Tre olika program.

Cubase LE = DAW ( Digital Audio Workstation ) där du spelar in musik och sång m.m m.m

Wavelab Lite = Audioredigerare / Där du fixar till audiofiler , Mastrar , Bränner CD m.m m.m

Amplitude LE = Gitarr-Förstärkar Emulator / Som en gitarrförstärkare i datorn.

Den du mest kommer att använda av ovanstående är Cubase och den kan du uppgradera för 1 995 kr haqr jag för mig och den uppgraderade versionen bör fungera med vista ? Kolla hos Steinberg eller fråga dom ?Steinberg

// Tiny //

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)
Ett antal musiker i världen skapar musikdvd i 5.1.

Och denna musik mixas i studion optimerade för 5.1 med mactchade högtalare och sub som du inte kan få för 16 000 kr.

Då är inte ens rums-akustiken medräknad.

Jag hade inte hela begreppet förklarat för mig i den frågan. Det var mycket bra att veta, om än svårt för mig att sätta mig in i hur det ser ut så ska jag ta mig till den informationen och se när utrymme ges för att lära mig mer om det (när det är dags).

2 aktiva högtalare, kan du utveckla det mer?

(Jag vill helst ha lika ljud ur alla 6 kanaler)

Det var precis det jag tänkte. 2 aktiva högtalare ( Genelec , M-Audio , Yamaha ) ( bestäm ett pris och gör en sökning på recensioner , omdömen här eller på google ) Dom har du till din musik. 4 st satteliter som du bygger själv , Dom har du till din surround upplevelse. En liten kvalitetsminskning men , du kopplar in alla högtalare in i din Yamaha-Förstärkare.Då kan du stänga av satteliterna när dom inte behövs. ? ? Bör fungera

Tack för tipset på märken. Det var just genom google jag hittade detta forum, och kommer köpa tidningen för att få en klarare bild och lära mig mer. Just nu sökte jag dock andras erfarenheter när det gäller ljudupplevelser vilket är mycket svårt att skaffa sig annars.

vilken modell menade du skulle bli en bra instegs modell för mig

Beror på hur bra du är på att spela piano ? Behöver du anslagskänslighet ? Full stort klaviatur eller räcker ett 49 tangenters masterklaviatur ? frågor DU bör ställa dig själv ? men ett 49 tangenters klaviatur kommer man långt med.

Jag tror det blir enklast med ett icke anslagskänsligt i början, gärna ett stort. Som sagt, jag är nybörjare när det gäller keyboards. Det får gärna ha många finesser som är roliga att utforska, det är nog också troligtvis det enda sättet jag kan få mer erfarenhet eftersom jag är den enda i min bekantskapskrets som nu börjar dra mitt intresse till sin spets.

Om det är det du menar att alla tre är lika dugliga?

Tre olika program.

Cubase LE = DAW ( Digital Audio Workstation ) där du spelar in musik och sång m.m m.m

Wavelab Lite = Audioredigerare / Där du fixar till audiofiler , Mastrar , Bränner CD m.m m.m

Amplitude LE = Gitarr-Förstärkar Emulator / Som en gitarrförstärkare i datorn.

Den du mest kommer att använda av ovanstående är Cubase och den kan du uppgradera för 1 995 kr haqr jag för mig och den uppgraderade versionen bör fungera med vista ? Kolla hos Steinberg eller fråga dom ?Steinberg

// Tiny //

Det här förklar jättemycket, nu har jag en större bild klar för mig när det gäller de programmen.

Helt ovärderlig info, Tack Tiny 😆

Nu är det sent, måste upp tidigt. Jag undersöker de tips du gav mig imorgon när jag kan.

Redigerat av Henrlk
Postat (redigerat)

Jag har nu klart för mig vilket program jag ska använda (cubase), och har spanat in samplebank vilket jag tror kommer bli bra till det. Kommer installera XP som dual boot så jag kan använda det till att skapa musik.

Har inte haft tid idag att kolla in någon midi keyboard än, men om ingen annan har något tips på märke/model så kommer jag lita blint på Tinys rekommendationer i den frågan, och till en början köpa en icke anslagskänslig men bra keyboard från CME Pro.

Monitor valet du föreslog Tiny kändes inte som rätt val för mig, jag är fortfarande klyven i den frågan. Det går liksom emot principerna att blanda högtalare på det där sättet. Jag skulle gärna vilja undersöka dina rekommendationer Tiny, men det känns som om du bara tog märken som är bra och rekommederade det. Det jag främst sökte var andras 'erfarenheter'. T.ex. "Jag vet att de här låter bra, model" och gärna mer info utöver det.

Ang studio-L820 från JBL om det kan tänkas vara ett bra instegs val, det skulle vara varmt välkommet att höra vad andra tycker om.

Redigerat av Henrlk
Postat

Nu vet jag att du ville ha åsikter om ljudet, men du får en länk i alla fall på 5.1 högtalare gjorda för studio. Du kanske kan söka efter andras ljudupplevelser med dessa, om ingen här har erfarenhet av dom. Åtminstone 2.1 versionen som är samma fast färre högtalare, har fått bra kritik i ett test jag läste. http://www.thomann.de/se/blue_sky_mediadesk_51_system.htm

Postat

När det gäller surroundhögtalare, så är egentligen front+center det viktigaste, eftersom allt huvudsakligt ljud kommer från dem. Bakhögtalarna behöver inte alls hålla samma klass, enligt min mening - så det där med att ha likadana högtalare överallt, är lite överdrivet - åtminstone om man ska se på film... Skulle jag däremot få för mig att börja med surroundmixning, så hade jag dock valt att köra med likadana högtalare överallt.

Själv har jag gjort på detta sätt i surroundanläggningen - alltså med suveränt bra högtalare som frontar+center - och ett par väldigt mycket billigare till bakkanalerna. Det fungerar ypperligt. 😏

I studion kör jag dock bara med två kanaler... 😛

Postat
Nu vet jag att du ville ha åsikter om ljudet, men du får en länk i alla fall på 5.1 högtalare gjorda för studio. Du kanske kan söka efter andras ljudupplevelser med dessa, om ingen här har erfarenhet av dom. Åtminstone 2.1 versionen som är samma fast färre högtalare, har fått bra kritik i ett test jag läste. http://www.thomann.de/se/blue_sky_mediadesk_51_system.htm

Tack för ditt svar AssOwL

Det var ett företag för mig helt okänt, men jag hittade mycket som fick hjärtat att slå extra slag på den sidan. Det du föreslog är säkerligen ett klockrent val. Men när jag redan har en rätt ok bas så kan jag lägga all fokus på 5.x. vad tycker du om dessa?

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

De kostar 2527 kr (€ 270) st och det är ett mer överkomligt pris för mig.

I Musictechmag fick dom score 9

http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/hs80m

På Gearjunkies skriver dom såhär:

"Although stereo is still the most common format for basic music listening, 5.1 surround has become the audio format of choice for today’s advanced visual media, and is beginning to be recognized as a superior vehicle for pure musical enjoyment as well. But to properly mix and produce surround sound you need a good 5.1 monitoring system. The HS-series speakers and subwoofer are the perfect choice if you want competitive surround-monitoring performance without having to spend big-studio megabucks to get it. Combine five HS50M or HS80M powered near-field reference monitors with one or more HS10W subwoofers, and you’re ready to produce and deliver state-of-the-art surround sound".

 

"Speaker response can vary greatly depending on the size, shape, and surface acoustics of the room in which they’re used, as well as how they’re placed within that environment. The HS50M and HS80M give you extra room-matching and speaker placement versatility with ROOM CONTROL, MID EQ, and HIGH TRIM response control switches that are specifically designed to compensate for common acoustic deficiencies and monitoring needs. The ROOM CONTROL switch, for example, can be used to compensate for the unnatural low-end exaggeration that usually occurs when speakers are placed close to walls or in corners. The MID EQ switch gives you subtle midrange boost and cut options in addition to flat response, while the HIGH TRIM switch offer the same type of response-tailoring capability for the high frequencies".

Technical specifications

2-way bass-reflex bi-amplified near-field studio monitor with 8" cone woofer and 1" dome high-frequency unit delivers 42 Hz — 20 kHz frequency response.

120 watts dynamic bi-amplified power.

XLR and TRS phone jack inputs accept balanced or unbalanced signals.

Level control facilitates precise overall system level matching.

MID EQ, ROOM CONTROL, and HIGH TRIM response control switches.

LOW CUT switch.

Full magnetic shielding.

Nästan lite för bra för att vara sant liksom, sällan jag sett så mycket godis för så lite pengar.

Källa: http://www.gearjunkies.com/product_info.ph...oducts_id=14029

När jag läste på om företaget Thomann senare så fick jag veta att de är Europas största återförsäljare av musikinstrument har med mer än 20 000 produkter i lager, 3 års garanti på alla produkter och 30-dagars öppet köp. Snabb leverans i hela EU.

Jag är mycket tacksam för att du nämnde det för mig AssOwL, det vart en riktigt bra 'kicker'.

Det känns ju som ett klockrent val av distrubutör 😆

Nu har jag hittat mina monitorer också, om inte någon känner att de har några invändningar (bättre förslag) så kommer dessa införskaffas rätt snart.

Det enda jag inte är hemma på är vad TRS betyder och om jag ska köra balanserat eller icke?

XLR är jag sedan tidigare en aning bekant med när jag ägde ett par Jamo PA högtalare som vi hade till div kvarterslokalsfester i mina yngre år (16-19). Jag brände tyvärr delningsfiltrena i dem senare när vi använde ett Crestaudiosteg och glömde skruva ner från max volym ><

När det gäller surroundhögtalare, så är egentligen front+center det viktigaste, eftersom allt huvudsakligt ljud kommer från dem. Bakhögtalarna behöver inte alls hålla samma klass, enligt min mening - så det där med att ha likadana högtalare överallt, är lite överdrivet - åtminstone om man ska se på film... Skulle jag däremot få för mig att börja med surroundmixning, så hade jag dock valt att köra med likadana högtalare överallt.

Själv har jag gjort på detta sätt i surroundanläggningen - alltså med suveränt bra högtalare som frontar+center - och ett par väldigt mycket billigare till bakkanalerna. Det fungerar ypperligt. 😉

I studion kör jag dock bara med två kanaler... 🙂

Hej Claes, jag tycker om ditt svar. Det du säger är helt riktigt. Men med tanke på vad jag skrev ovanför, vad tycker du om det?

Postat (redigerat)

Yamaha gör bra högtalare och dessa högtalares föregångare har varit studio standard länge. ( NS 10)

Jag skulle köpa två HS 80 och ha som V/H Fram och tre HS 50 som C/SV/SH. Sparar lite pengar och utrymme.

Nackdelen med aktiva högtalare är i ditt fall att dom har egna dedikerade förstärkare så din Yamaha förstärkare kommer till ingen nytta och du blir tvungen att lägga ca 6000 kr på en surroundförstärkare gjord för studiobruk.

Typ en sån här SPL Surround Monitor Controller

Ska du använda din Yamaha förstärka måste du köpa Passiva högtalare , vilka visserligen är billigare.

Om nu inte din Yamaha har Tele/Xlr in på högtalarkontakterna vilket jag betvivlar.

men det känns som om du bara tog märken som är bra och rekommederade det. Det jag främst sökte var andras 'erfarenheter'. T.ex. "Jag vet att de här låter bra, model" och gärna mer info utöver det.

Det var det jag menade med att göra en sökning här eller på google.

Högtale för film lyssning och Högtalare för musikproduktion skiljer sig på flera punkter i både kontruktion och val av element.Surround anläggningar/högtalare är byggda för en maximal ljudupplevelse , Högtalare för produktion är byggda för så neutral frekvenskurva som möjligt.

Ett par bra studiohögtalare kostar ungefär det du har tänkt dig ca 8 - 15 000 kr.Så hur du än vrider och vänder är det någonstans som en kompromiss måste göras och jag hade valt att göra det i satellithögtalarna.

// Tiny //

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)
Yamaha gör bra högtalare och dessa högtalares föregångare har varit studio standard länge. ( NS 10)

Jag skulle köpa två HS 80 och ha som V/H Fram och tre HS 50 som C/SV/SH. Sparar lite pengar och utrymme.

Nackdelen med aktiva högtalare är i ditt fall att dom har egna dedikerade förstärkare så din Yamaha förstärkare kommer till ingen nytta och du blir tvungen att lägga ca 6000 kr på en surroundförstärkare gjord för studiobruk.

Typ en sån här SPL Surround Monitor Controller

Ska du använda din Yamaha förstärka måste du köpa Passiva högtalare , vilka visserligen är billigare.

Om nu inte din Yamaha har Tele/Xlr in på högtalarkontakterna vilket jag betvivlar.

men det känns som om du bara tog märken som är bra och rekommederade det. Det jag främst sökte var andras 'erfarenheter'. T.ex. "Jag vet att de här låter bra, model" och gärna mer info utöver det.

Det var det jag menade med att göra en sökning här eller på google.

Högtale för film lyssning och Högtalare för musikproduktion skiljer sig på flera punkter i både kontruktion och val av element.Surround anläggningar/högtalare är byggda för en maximal ljudupplevelse , Högtalare för produktion är byggda för så neutral frekvenskurva som möjligt.

Ett par bra studiohögtalare kostar ungefär det du har tänkt dig ca 8 - 15 000 kr.Så hur du än vrider och vänder är det någonstans som en kompromiss måste göras och jag hade valt att göra det i satellithögtalarna.

// Tiny //

Jag är helt klart rostig, jag borde ha tänkt på det själv. Det var länge sedan jag tänkte i de här banorna. Sökte bak i förstärkaren efter ett par pre-out (hade kunnat gå göra en egen kabel tänkte jag) men utan större framgång.

Jag tror jag väntar lite och sparar ihop till en separat och/men riktig anläggning på en gång, och köper nya högtalare till vardagsrummet istället. Det här pga. att nästan hela min ekonomi buffert ryker och jag hamnar på noll om jag köper båda (finns ju inget värre än sånt). Det får duga tillsvidare.

För jag antar att den där förstärkaren du föreslog inte är gjord för att koppla in digital optisk från datorn och kunna spela upp t.ex. Dolby Digital (inte bara DTS). Såg ut att vara utformad just bara för det ändamålet.

Med tanke på att monitorer inte kommer låta bra som biohögtalare heller (som det sägs) så kanske det här vore bäst val ändå.

Redigerat av Henrlk
Postat

Det där med olika ljud beroende på användning, kan jag inte riktigt hålla med om. Det beror på vilken kvalitetsnivå man befinner sig på. Om man pratar om budgetmonitorer och stormarknads-HiFi, så lider båda av samma loudness-syndrom, men går man upp en del i pris, så hittar man betydligt bättre ljud. Om man tänker på monitorer som inte går att ha i en surroundanläggning, så tänker man nog på de hemska Yamaha NS-10 eller liknande med överdrivet mellanregister - för sådana går verkligen inte att ha till normal finlyssning om man inte är masochist... 😕

Om man däremot jämför Hi-End HiFi och riktigt bra studiomonitorer, så är det väldigt lite som skiljer - från samma tillverkare är det egentligen bara utseendet. Båda sidor strävar nämligen efter ett så naturtroget ljud som möjligt när det finns tillräckligt mycket pengar för att slippa kompromissa - men då pratar vi förstås också om helt andra prisklasser... 😉 Tyvärr är HiFi-högtalare som regel betydligt dyrare än motsvarande studiomonitorer.

Kan ju nämna att mina absoluta favoriter när det gäller studiomonitorer, är ADAM S3A (ca 41000:- per par). S3A är midfieldmonitorer som låter helt naturtroget och högupplöst - och som alltså fungerar att lyssna på precis allt med. Eftersom de är midfield, så passar de inte i mitt lilla krypin till studio, så där kör jag med ADAM P33A i stället (ca 22500:- per par). I min surroundanläggning har jag i stället valt 3st av den passiva HiFi-versionen av S3A - dvs ADAM Classic center (ca 19000:-/st) som frontar och center - medan bakkanalerna är ett obskyrt märke som heter Mission, som på sin höjd kostar runt 1000:-/st... Eftersom bakkanalerna som sagt mest är för "slaskljud", så känns det inte motiverat att köpa några dyra högtalare att placera där, utan det räcker faktiskt bra som det är. Suben jag har, är en hyfsad Yamaha-sub som mest är med och mullrar längst ner i källaren när det kommer något till sub-kanalen. Eftersom frontar och center är fullrange-högtalare, så behöver suben inte hjälpa till där, men eventuellt ska jag flytta min ADAM Sub-10 från studion till vardagsrummet och testa hur det blir... 😉

Postat

Re: Yoda

Jag är också osäker i den frågan om det verkligen är så eller inte att studio-monitor högtalare kan hålla samma s.k 'färgade' register 'utan att färga det', därför skrev jag också (som det sägs) eftersom det är otydligt. Det beror helt på vem man frågar. Som jag uppfattat det så är det bas och mellanregister det skiljer mest i, och mellanregister är nästan "för tydligt" i monitorer för att det ska kallas harmoniskt i vanliga hemma system.

Egentligen förstår jag inte heller varför, eftersom det är väl slukonsumentens s.k sound som räknas, inte hur det låter i studio. Å andra sidan så förstår jag de som vill ha det ofärgat medans de skapar eftersom det underlättar och gör ljudet mycket tydligare och enklare att höra detaljer i musiken.

Hoppas jag inte startar någon jättediskution om just det. Det flög bara ett par tankar ur huvudet som jag skrev ner nu när jag läste ditt svar Yoda.

<>

Ska i alla fall börja med att köpa midi-keyboard, så jag skulle uppskatta fokus på det (om svar inte förändrar hela begreppet vi pratat om innan, i sånna fall så är det mycket välkommet). Kanske finns det någon kombinations variant med både anslagskänsliga tangenter och inte?

(Det borde ju vara möjligt)

Postat
Re: Yoda

Jag är också osäker i den frågan om det verkligen är så eller inte att studio-monitor högtalare kan hålla samma s.k 'färgade' register 'utan att färga det', därför skrev jag också (som det sägs) eftersom det är otydligt. Det beror helt på vem man frågar. Som jag uppfattat det så är det bas och mellanregister det skiljer mest i, och mellanregister är nästan "för tydligt" i monitorer för att det ska kallas harmoniskt i vanliga hemma system.

Egentligen förstår jag inte heller varför, eftersom det är väl slukonsumentens s.k sound som räknas, inte hur det låter i studio. Å andra sidan så förstår jag de som vill ha det ofärgat medans de skapar eftersom det underlättar och gör ljudet mycket tydligare och enklare att höra detaljer i musiken.

Hoppas jag inte startar någon jättediskution om just det. Det flög bara ett par tankar ur huvudet som jag skrev ner nu när jag läste ditt svar Yoda.

Man vill ju gärna ha det ofärgat i HiFi-anläggningen också, så att det låter i närheten av hur artisten har tänkt sig att det ska låta. Om man har kraftigt färgande högtalare till stereoanläggningen, så låter det ju inte som det ska. All färgning som artisten vill ha på sin musik, har ju redan skapats i studion... 😉

Vissa monitorer är överdrivna i mellanregistret för att bli tydliga i det område där väldigt många instrument krockar - men BRA monitorer är inte överdrivna där, utan har en bättre detaljupplösning som gör att man hör alla detaljer utan att samtidigt förstöra ljudet med ett överdrivet mellanregister.

Monitorer med ett sådant överdrivet mellanregister, är rena pinan att lyssna på (man brukar tala om "ear fatigue") - och de som använder sådana som referens i studion, lyssnar som regel bara med dem under korta perioder i taget och har andra monitorer som huvudmonitorer. Monitorer som inte har det överdrivna mellanregistret fungerar däremot precis lika bra som andra högtalare att finlyssna i vardagsrummet med.

Postat (redigerat)

Officiell säljare för CME i sverige var Fitzpatrick Import Group AB

De hade tyvärr sin databas nere pga. uppdatering ><

Jag känner att UF Omnipotent Master Keyboard 76 eller 88 tangenter var en bra start.

Den har det mesta T.ex. Aftertouch

Efter att ha läst Hjälp med att välja midi keyboard så förstod jag rätt snabbt att det är lika bra att undersöka marknaden lite närmare. Och inte knössla med lågbudget prylar (Se exempel) och istället sikta på en low-end(?) jag tror just denna modell ingår i den kategorin. Dessutom tror jag inte att jag kommer hämta något bättre ur mina än så länge rätt basiska kunskaper, eller anläggning.

Vad jag däremot inte har förstått skillnad på är skillnaden på semi-weighted (upp till 76 tangenter) och weighted (88 tangenter). Är det att weighted är mer anpassat för piano, och de andra för att skapa elektronisk musik?

88 tangenters klaviaturen ska kosta runt 3450kr eller mindre 'enligt utlänska källor dock' och känns som ett bra val, det mycket tack vare Piccazzo som gav mig tipset om CME. Creds till dig för det. Jag fick också X antal timmar att sätta mig ner och läsa om vad det innebär, inte bara köpa.

"49/61/76 keys semi-weighted action keyboard with aftertouch

Pitch bend and modulation wheels

8 assignable control knobs, preset functions including Cutoff/Resonance/Attack/Release/PAN/Reverb/Chorus/Tempo

9 assignable control faders, preset functions including volume for 1-16 channels and master volume, and drawbar for organ sounds.

LED data display, control button including program, transpose, octave, channel,keyboard split and 6 sequencer remote buttons, including REC, PLAY, STOP,FASTREWIND, REWIND AND RETURN TO START,etc.

Breath controller port

1 MIDI out port

Sustain pedal and volume pedal jacks

USB MIDI port, Power can be supplied via USB

Win2000/XP and Mac OS X compatible

Support and tested with most professional audio/MIDI sequencers

Optional firewire expansion board

 

Firewire audio extension board for UF omnipotent master keyboard:

 

2 High quality 24bit/192kHz line input

2 High quality 24bit/192kHz line output

1 Mic in with professional preamp

1 IEEE1394 firewire interface

1 S/PDIF digital I/O

2 high quality headphone outputs

1 MIDI OUT port

1 MIDI IN port

1 MIDI THRU port

1 headphone volume control"

För det priset är jag tveksam om det blir bättre, dessutom är den i aluminium Se bild vilket ger en bättre känsla än plast kan leverera (känslan är minst lika viktig för mig). Jag har smått förälskat mig en aning i den här redan men kommer vackert vänta tills de uppdaterat databasen (Har varit med när ett par vänner köpt innan sånt var klart eller i affär och betalat överpris så jag tänker inte göra samma misstag som de. Då kan jag vänta tills en officiell prislapp satts, inte för att jag ser ner på just den affärn, men det är generellt känt i musikbranchen att överpriser gärna tas ut om det går och man inte behöver ens träffa kunden).

Den är också endast kompatibel med Windows XP vilket bara ger mig fler anledningar att inte ens behålla Windows Vista utan om kanske något år se om det går då eller eventuellt bara sälja bort det. Jag har lärt mig den svåra vägen att Microsoft gärna släpper saker innan allt runt dem är klara. Frustrerande dyr erfarenhet som jag inte kommer göra om!

Men det känns som ett bra nybörjar val det här, som jag även kan använda lång tid utan att behöva blicka tillbaka och tänka "Var det verkligen värt pengarna?".

Redigerat av Henrlk
Postat

Hej Henrik,

du verkar ha letat ordentligt efter en lösning som passar dig. På det här forumet har du nog hamnat lite vid sidan om vad folk brukar ha. Det är nog en orsak till att svaren kanske varit lite konstiga.

Creative uppfattas nog inte som riktigt seriöst varken för inspelning eller uppspelning, mest känt för datorspel. 5.1 är ytterst ovanligt att hobbymusiker håller på med av en massa orsaker, en är att det är svårt nog med stereo. Vanliga inspelningsprogram brukar inte stödja surround heller i "grundversionen" utan man får köpa proffs-varianten i stället. Och eftersom få personer har 5.1 hemma så blir det få andra som kan lyssna på ditt resultat. Bland de som håller till här är det nog ytterst få som försökt sig på att bygga högtalare heller. Det vanliga i hemstudio är att man knatar iväg till affären och köper en aktiv studiomonitor för så mycket pengar man har råd till (eller lite till). Alternativet med passiv högtalare och stärkare är liksom inte huvudspåret.

Låt inte sånt hindra dock - alla är vi olika och kreativa människor bryter ny mark.

Ville bara tipsa om att det ofta finns begagnade saker att köpa. En finess är att priset sjunkit en hel del, en annan är att du kan sälja igen för ungefär samma pris om sakerna inte skulle passa. Kolla på

http://www.vendolin.se eller på http://ww.blocket.se bägge ställena är guldgruvor. Skall du nödvändigtsvis köpa nytt är thomann en bra referens. Inte alltid billigast och service ligger rätt långt bort om det skulle behövs, men definitivt något att ha som hjälp när du prutar. En bra kontakt med en lokal handlare kan för övrigt vara värt mer än prisskillnaden, men det beror på så mycket.

Huvudsaken är att ha kul. Efterhand kommer resultaten.

Gunnar

Postat

Hej Gunnar, tack för ditt svar.

Jag förstår att Creative/Soundblaster inte är något som räknas till seriöst, men så håller också resten av komponenterna en rätt låg klass. När allt kommer omkring så är det hobbynivå på min s.k studio än så länge (om man nu ens "kan" kalla den för studio).

Jag kan referera till Admin Olsberg:s svar på mitt tidigare inlägg om Creative X-FI Elite Pro

(Se Admin Olsbergs svar till X-Fi Elite Pro)

Jag fiskade efter någon/några som hade något att förmedla i form av länkar, kunskaper etc. Och jag måste säga att även om jag placeras i en "vid sidan av" kategori så har jag fått mycket bra svar.

Jag är dock medveten om att det är min egna kreativa sida som har utformat de slutgiltiga valen, och ja, det tog tid att lära sig men det måste ändå göras. Tack vare att jag tänker så, så kommer jag långt även på 'lite' information, det räcker med att nån ger en fingervisning så sköter jag resterande själv oftast.

Man ska ju aldrig räkna med att någon gör Allt åt en, sånt är fult, och det var inte min avsikt med att posta här heller, utan för att få djupare insikter i hur andra tänker och dela erfarenheter.

Om jag nu fortsätter mitt tänkande runt att bygga monitorer så kan jag höra med t.ex. Ljudia i samband med beställning vad de tycker. De har oftast rätt bra åsikter, och kan hjälpa mig. Men det är inte direkt "opartiskt". Och vette gudarna vart man ska hämta upp andras erfarenheter om just det ämnet längre.

Du har mycket rätt i att det är viktigt med en relation till lokal butik, om det ändå betyder mindre och mindre i takt med utvecklingen av internet butiker så håller jag fullständigt med. Där har man mycket att hämta om det är en kunnig säljare, och det är det i 99 av 100 fall. Om man gör en rolig gämförelse, andra butiker t.ex. AudioVideo, onoff eller liknande så vet de knappt vad det är dom säljer och ändå lyckas dom! >< Pinsamt illa..

Musik affärer skiljer sig från andra brancher (om än en del kan bli rätt snobbiga ilbland, dock en mycket personlig åsikt).

Jag försod att jag får lägga "den seriösa" biten på hylla tills jag får råd helt enkelt, speciellt med tanke på all utrustning t.ex. 5-kanals mic o div liknande blev för mig tydligt att det fortfarande kostar som en ny Volvo om man ska bygga så det blir komplett. Jag får göra precis som du säger "som andra", se om jag är gångbar på 2kanaler och sedan satsa vidare om det funkar.

Jag känner mig nöjd med det valet och inser att jag tog vatten över huvudet när jag tänkte på flerkanalig inspelning. Du har också mycket rätt i att svensson inte har 5.1, många tycks inte värdera (väl)ljud ens. Tragiskt tycker jag.

jag har en vän som har köpt Logitechs THX system, det är det största skämtet jag nånsin hört. Hur de fick THX symbol på dessa högtalare är för mig helt obegripligt.

När det gäller att köpa begagnad midi-keyboard kommer det inte på fråga, det är sällsynt att man gör ett klipp. Oftast så säljer dem för att någon tangent inte fungerar fullt ut längre, eller att minnesbatteri slutat fungera eller liknande småfel men ack så störande. Jag tog en titt på utbudet i dalarna på blocket, det var obefintligt.

Däremot så hade Vendolin rätt mycket, den tackar jag ödmjukast för. Det kommer bli mycket användbart längre fram. Dock kommer jag köpa mitt keyboard nytt när det är så billigt att det kostar nog lika mycket hur jag än vrider och vänder på det. Jag gjorde en sökning på CME på Vendolin, dock var det precis som jag trodde. Lirarna vill ha mer än vad det kostar i vissa fall, och de flesta strax under vilket fraktkostnaden kommer väga upp.

Se ett exempel här:

Exempel / emusic där tar de inte ut frakt när man beställer över 2000kr heller vilket ger ett helt klockrent pris gämnfört med begagnat marknaden som är helt oupdaterad eller försöker få ut något som redan tappat värde pga. pris sänkningar.

Även om det här nu inte är relevant så finns det nu sökbart i forumet och förhoppningsvis kanske hjälper någon annan som har likvärdiga funderingar som jag. Så ja känner att jag också tillfört något tillsammans med er och det är så det fungerar om nån annan vill lära sig liknande saker så finns det här 😳

Jag instämmer till 100% med dig Gunnar och vill gärna förtydliga det du sa:

"Huvudsaken är att ha kul. Efterhand kommer resultaten".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.