Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Testade för ett tag sedan senaste PTLE versionen pÄ min macbook (första vita modellen 1,83Ghz) och det gick inte

ihop sig. Varje gÄng man trycker pÄ play sÄ kommer badbollen upp i ca 2-4 sekunder innan den verkligen spelar upp

ljud. Har 512Mb i ram.

Orkade inte pilla sÄ mycket sÄ jag gav upp ganska fort.

Finns det nÄgra instÀllningar eller tips för att fÄ det att funka ihop?

Àr det nÄgon annan som kör en macbook core duo (1,83) med ptle 7.3?

//S

Annons
Postat

Du beh;ver Ätminstonde 2 gig i ram. helst 4 gig.

Postat
  chrisB sa:
Du beh;ver Ätminstonde 2 gig i ram. helst 4 gig.

Ah okej!

Max i macbook Àr ju 2gig sÄ jag fÄr nog handla mer.

Tacksam för svar!

Postat

Jag har första macmini med 512 i ram , 1 kÀrna och Mbox 2 vanlig och rÄkar inte ut för detta problem sÄ det lÄter faktiskt vÀldigt skumt.

Postat
  joachime sa:
LÄter rent vansinnigt! Vad Àr det i PT Le som krÀver mer Àn 512 MB?

Inget. uTan det 'r OS X som krÀver en hel del för att fungera smidigt, annars sÄ tar den och jobbar mot hÄrddisken, och tar upp cpu-kraft. dÀrav badbollen.

Postat
  karllinus sa:
Jag har första macmini med 512 i ram , 1 kÀrna och Mbox 2 vanlig och rÄkar inte ut för detta problem sÄ det lÄter faktiskt vÀldigt skumt.

Kör du ptle 7.3.1 med Mac OS 10.9.10 ?

// S

Postat
  chrisB sa:
  joachime sa:
LÄter rent vansinnigt! Vad Àr det i PT Le som krÀver mer Àn 512 MB?

Inget. uTan det 'r OS X som krÀver en hel del för att fungera smidigt, annars sÄ tar den och jobbar mot hÄrddisken, och tar upp cpu-kraft. dÀrav badbollen.

Nja, det blir segare att starta upp och att swappa mellan apps. Annars ska det ju funka. Minneshanteringen i osx Àr grym.

Postat (redigerat)

Köp en pc 😆

( springer som f*n nu, vill gömma mej men hittar inget att gömma mej bakom 😆 )

Redigerat av Kurt Cobain
Postat (redigerat)

Det var lÀnge sen jag anvÀnde en (riktig) mac, men hÄller med om att resurshanteringen i grunden Àr betydligt bÀttre.

Till möjliga felkÀllor...kan det vara en kombination av

a) för stor buffer vid uppspelning,

😎 för stort bitdjup (32), samplingsfrekvens (88.2 och uppĂ„t) => stora filer och/eller

c) ett energisparlÀge som "spinner" ner hÄrddisken alltför ofta, eller andra relaterade instÀllningar?

Redigerat av henrik.brunzell
Postat
  henrik.brunzell sa:
Det var lÀnge sen jag anvÀnde en (riktig) mac, men hÄller med om att resurshanteringen i grunden Àr betydligt bÀttre.

Till möjliga felkÀllor...kan det vara en kombination av

a) för stor buffer vid uppspelning,

😆 för stort bitdjup (32), samplingsfrekvens (88.2 och uppĂ„t) => stora filer och/eller

c) ett energisparlÀge som "spinner" ner hÄrddisken alltför ofta, eller andra relaterade instÀllningar?

Kan man köra 32 bitar eller mer Àn 48khz pÄ en mbox 2 mini / ptle 7.3 ?

//S

Postat
  sounden sa:
Kan man köra 32 bitar eller mer Àn 48khz pÄ en mbox 2 mini / ptle 7.3 ?

//S

Nej. 24 bit 48Khz Àr max pÄ mbox2. En annan sak du bör tÀnka pÄ att investera i Àr en extern hÄrddisk till din MAC. Att spela in pÄ systemdisken kan stÀlla till problem dÄ en hÄrddisk ska handhÄlla med alllting. LÄt systemdisken ta hand om programmet och pluggar och den externa med audio och samplingar. Kolla Àven som nÀmnts ovan att du inte har nÄgot strömspararfunktion aktiverat, samt lite mera ramminne som ocksÄ nÀmnts sÄ tror jag att dina problem kommer vara borta.

MVH

Anders

ZTF (oregistrerad)
Postat

Stoppa i mer internminne. 512 Àr absolut för lite.

Postat

vi pÄ orca har i mobila salen samma set up, fast macbook har 1 gig ram och det Àr andra generationen (intel core 2 duo, 1,83).

om man följer digidesign instruktioner, typ stÀnga allt onödigt och sÄ, gÄr det faktist att göra en hel del!

Postat
  zagor sa:
vi pÄ orca har i mobila salen samma set up, fast macbook har 1 gig ram och det Àr andra generationen (intel core 2 duo, 1,83).

om man följer digidesign instruktioner, typ stÀnga allt onödigt och sÄ, gÄr det faktist att göra en hel del!

Stoppade i 2 Gig (988kr) och nu rullar det pÄ fint, tack för hjÀlpen!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)
  sounden sa:
Hej

Testade för ett tag sedan senaste PTLE versionen pÄ min macbook (första vita modellen 1,83Ghz) och det gick inte

ihop sig. Varje gÄng man trycker pÄ play sÄ kommer badbollen upp i ca 2-4 sekunder innan den verkligen spelar upp

ljud. Har 512Mb i ram.

Orkade inte pilla sÄ mycket sÄ jag gav upp ganska fort.

Finns det nÄgra instÀllningar eller tips för att fÄ det att funka ihop?

Àr det nÄgon annan som kör en macbook core duo (1,83) med ptle 7.3?

//S

Hade sjÀlv 512 i Ram pÄ min Macbook 2.0 med PT 7.1. Det funkar inte! Man behöver minst 1Gb Ram, sjÀlv stoppade jag i tvÄ gig och nu funkar det som en klocka (nÀstan...). OSX och PT 7.1-7.3 krÀver mycket Ram-minne.

Redigerat av Sleap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.