Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej.

Har precis installerat Cubase SX 3.1 vilket jag aldrig har arbetat i förut, men man lär sig ju av att klicka runt...

Men det som jag inte förstår (jag blir tokig snart) är vart man ställer in att man ska få ljud ifrån line-in signalen?

Alltså, har gitarren inkopplad i Line-in på mitt Audigy 2 ZS, och i Win xp-ljudmixern har jag kryssat för att det är "Line-In" som ska väljas. Det hörs ljud i datorhögtalarna, och i tex ljudinspelaren så blir det resultat, men Cubase får inte in någon som helst signal..

Hjälp snälla!

Annons
Posted

Kolla mixern i Cubase, närmare bestämt ingångskanalerna (de längst till vänster i vyn), kommer det in signal där?

Kika även på den menyn som kommer när man trycker på F4 (kommer inte ihåg namnet), vilken enhet pekar

ingångskanalerna på där?

Windows-mixern borde man helst slippa i såna här sammanhang, men kolla detta: Alternativ -> Egenskapper -> Justera

volym för inspelning. Vad är förvalt där?

Posted

Har du arbetat i andra inspelningsprogram förut eller är du helt "grön"?

Om du är helt ny så är det garanterat att du inte routat rätt i Cubase så att signalen går till rätt ställe!

Det som du bör göra är att studera manualen från cubase och även för ditt ljudkort, du kommer snappa upp en massa bra småtips som man förmodligen aldrig hade råkat klicka sig till.

Posted

Hej igen.

Har formaterat datorn sen sist och installerat asio-drivrutiner istället för de vanliga.

Och nu funkar det! Men tack ändå för tips.

Helt grön är jag väl inte i inspelningsprogram, men cubase är nytt för mig, jag kommer säkert inte använda en bråkdel av alla funktioner men ett bra studioprogram är ju aldrig fel..

Vet inte om det skulle göra så mycket nytta att läsa manualen för mitt Creative Audigy 2 ZS..

Det är ju knappast något ljudkort för "professionell" inspelning. Kan man se latency på midi-inspelningar någonstans? och vad är en "ok" latens? Finns det någon motsvarighet när man spelar in på line-in med latenser o så? Och vad är worst case scenario, att det blir aningen fördröjt när man spelar in? Detta har jag inte alls stor koll på...