Jump to content
Annons

Fråga om DITT Ljudkort


Marky

Recommended Posts

Jag har en programvara som kräver tillgång till Windows mixer (dvs den du får upp när du trycker på volymknappen nere i högra hörnet). Men det har visat sig riktigt svårt att hitta flerkanalsljudkort i vettig prisklass där varje kanal dyker upp där. Tyvärr så fungerar de flesta korten idag som så att de har en egen mixer som sen mixas ner till en (1) kanal och presenteras för operativsystemet.

Därför tänkte jag leka uteslutningsprocess. Hur fungerar DITT kort? Kan du se varje enskild kanal i Windows mixer eller ser du bara en gemensam? Skriv gärna en mening även om du bara har en kanal då samma tillverkare brukar ha liknande lösningar på alla sina kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt kort inaktiverar automatiskt windows mixer. Nu kör jag iofs bara med två kanaler genom RCA kablar. Men om jag skulle koppla in digitalt skulle Windows mixer fortfarande vara deaktiverad.

Svaret på frågan: M-Audio skiter fullständt i Windows mixer.

Mitt kort:

M-Audio Audiophile 2496.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör oxå med M-audio.

Delta 1010, stort fint rack med 8in/8ut samt 2ut/in digitalt.

Som sagt, den inaktiverar windows-mixern och man slipper den helt. Vilket jag tycker e sketabra.

Har aldrig varit med om att jag skulle behöva windows-mixern till nått.

tjosan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en programvara som kräver tillgång till Windows mixer (dvs den du får upp när du trycker på volymknappen nere i högra hörnet). Men det har visat sig riktigt svårt att hitta flerkanalsljudkort i vettig prisklass där varje kanal dyker upp där. Tyvärr så fungerar de flesta korten idag som så att de har en egen mixer som sen mixas ner till en (1) kanal och presenteras för operativsystemet.

Därför tänkte jag leka uteslutningsprocess. Hur fungerar DITT kort? Kan du se varje enskild kanal i Windows mixer eller ser du bara en gemensam? Skriv gärna en mening även om du bara har en kanal då samma tillverkare brukar ha liknande lösningar på alla sina kort.

Jag har ett Presonus Firebox och det använder inte Windows mixer alls, lika som de flesta av de ljudkort som man använder till musikinspelning. Jag har ett Creamware Luna II också (sitter i en annan dator) och det är samma sak med det kortet.

Appropå ikonen i högra hörnet så har jag två volymikoner på båda mina datorer, en ikon för moderkortets ljudkort (Windows mixer) och en annan för det bättre ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man ha sitt seriösa ljudkort aktivt i Windows-mixern...? 😎

Det är bättre att låta det inbyggda ljudkortet sköta systemljud och spelljud, medan det riktiga ljudkortet enbart får hantera DAW-programmets ljud... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man ha sitt seriösa ljudkort aktivt i Windows-mixern...? 😎

Det är bättre att låta det inbyggda ljudkortet sköta systemljud och spelljud, medan det riktiga ljudkortet enbart får hantera DAW-programmets ljud... 😉

Konstigt nog så finns det en del mer eller mindre seriösa program som använder sig av Windows mixer och vill man använda dom tillsammans med ett ljudkort som inte använder Windows mixer då kan det uppstå problem. Å andra sidan så vet jag inget DAW-program som jobbar så, det närmaste jag vet är program för radiosändningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för programvara du använder?

Radioautomatiseringsprogramvara

Varför vill man ha sitt seriösa ljudkort aktivt i Windows-mixern...? 😉

Det är bättre att låta det inbyggda ljudkortet sköta systemljud och spelljud, medan det riktiga ljudkortet enbart får hantera DAW-programmets ljud... :rolleyes:

Well, "bättre" är en definitionsfråga. Det handlar egentligen om huruvida tillverkarna av ljudkortet har valt att använda ett specifikt API för att prata med ljudkortet. I det här fallet så letar jag efter ljudkort som fullt ut respekterar MME-API:t och därför tillåter modifering av t.ex. ljudnivåer från andra applikationer genom just det API:t

Tack för att ni hjälper till, Keep em coming.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man ha sitt seriösa ljudkort aktivt i Windows-mixern...? 🙂

Det är bättre att låta det inbyggda ljudkortet sköta systemljud och spelljud, medan det riktiga ljudkortet enbart får hantera DAW-programmets ljud... 😉

Hur gör du så att det blir så då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Förstår inte riktigt dock.

Är det på in eller ut du vill ha tillgång till mixern? Vill du mixa flera ingånga och sen köra in dem till ett program?

Windows ljudrutiner är ett intressant djungel på många sätt. Många har gett upp att försöka förstå hur de fungerar, därav ASIO som förstaval.

Nå, med RME Fireface eller Digiface så dyker alla kanalerna upp som valbara. Dock bara en "stereo" i taget.

Har du kollat med tillverkaren av programmet?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man ha sitt seriösa ljudkort aktivt i Windows-mixern...? 😮

Det är bättre att låta det inbyggda ljudkortet sköta systemljud och spelljud, medan det riktiga ljudkortet enbart får hantera DAW-programmets ljud... 😉

Hur gör du så att det blir så då :rolleyes:

I kontrollpanelen kan du ställa vilket ljudkort som hanterar playback och recording i operstivsystemet. Har du ett integrerat ljudkort på moderkortet kan du testa att aktivera det och sedan välja att Windiws arbetar mot det istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man ha sitt seriösa ljudkort aktivt i Windows-mixern...? 🙂

Det är bättre att låta det inbyggda ljudkortet sköta systemljud och spelljud, medan det riktiga ljudkortet enbart får hantera DAW-programmets ljud... 😉

Hur gör du så att det blir så då :rolleyes:

Smidigast är det om man låter bli att ha i det seriösa ljudkortet när man installerar Windows. Då kommer det att väljas som Windows-ljudkort automagiskt. Sedan är det bara att trycka i det riktiga ljudkortet och starta upp igen, installera driverutiner för det kortet, så är man igång. 🙂

Innan det började bli standard med inbyggda ljudkort på moderkorten, så körde jag Windows- och spelljud med ett SB Live-kort (och Cubase genom RME Hammerfall9652) - och det fungerade klockrent redan på den tiden - trots att jag körde Win98 (inte SE)...

Fördelen med att göra så, är att alla eventuella Windowsljud spelas upp genom skräp-kortet även när man kör Cubase - och då finns det ingen risk att samplingsfrekvens eller annat ändras på det seriösa ljudkortet av Windows för att systemljudet ska kunna spelas upp, som det kan bli om ett och samma ljudkort får hantera allt. Man slipper förstås också den risken om man stänger av alla systemljud - men hur kul är det...? 😮

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan svära på att jag skrev ett svar men jag gör det väl igen.

Intressant fråga. Förstår inte riktigt dock.

Är det på in eller ut du vill ha tillgång till mixern? Vill du mixa flera ingånga och sen köra in dem till ett program?

Windows ljudrutiner är ett intressant djungel på många sätt. Många har gett upp att försöka förstå hur de fungerar, därav ASIO som förstaval.

Nå, med RME Fireface eller Digiface så dyker alla kanalerna upp som valbara. Dock bara en "stereo" i taget.

Har du kollat med tillverkaren av programmet?

Gunnar

Det jag är ute efter är att alla kanaler dyker upp som egna reglar i Windows mixer. Dvs om du har ett fyrkanalerskort så får du fyra stycken reglar i mixern. Istället för att som mestadelen av korten fungerar, ha en intern mixer som nås genom ett medföljande program som i sin tur mixar ner allt till en (1) kanal som presenteras i Windows-mixern. Var det förståbart?

Tillverkaren rekomenderar ASI-kort som är _snuskigt_ dyra, det känns som om funktionaliteten borde finnas även på andra kort.

Vilket program är det du använder?

Simian, http://www.bsiusa.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...