Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hÄllt pÄ med FLS nu i ungefÀr 1 Är. Och lekt med det lite dÄ och dÄ. Men det Ànda jag kan göra typ Àr ett typiskt och simpelt hip hop beat, jag vill lÀra mig att göra trance lÄtar! Jag skulle uppskatta om nÄgon av er kunde ge mig en "lektion" i hur man gör en nybörjar trance lÄt, om ni förstÄr vad jag menar. Min msn adress Àr gurra58@hotmail.com. Detta skulle verkligen uppskattas eftersom det kÀnns som jag inte kommer nÄgon vart. Jag saknar bÄde inspiration & kunskapen.

Tack pÄ förhand.

/VonNokel!

Annons
Postat (redigerat)
Jag har hÄllt pÄ med FLS nu i ungefÀr 1 Är. Och lekt med det lite dÄ och dÄ. Men det Ànda jag kan göra typ Àr ett typiskt och simpelt hip hop beat, jag vill lÀra mig att göra trance lÄtar! Jag skulle uppskatta om nÄgon av er kunde ge mig en "lektion" i hur man gör en nybörjar trance lÄt, om ni förstÄr vad jag menar. Min msn adress Àr gurra58@hotmail.com. Detta skulle verkligen uppskattas eftersom det kÀnns som jag inte kommer nÄgon vart. Jag saknar bÄde inspiration & kunskapen.

Tack pÄ förhand.

/VonNokel!

Har du anvÀnt FL studio 1 Är borde du ju veta det mesta av hur programmet fungerar.

Lyssna igenom de trance lÄtar du gillar och med gehör gör nÄgot liknande.

Jag spelar annan musik sjÀlv och har lyssnat stenhÄrt pÄ just den genren jag tycker om för att komma pÄ hur dom gör.

Sedan Àr det bara att exprementera sig fram.

Redigerat av Lonian
Postat

Tack pÄ förhand.

/VonNokel!

Har du anvÀnt FL studio 1 Är borde du ju veta det mesta av hur programmet fungerar.

Lyssna igenom de trance lÄtar du gillar och med gehör gör nÄgot liknande.

Jag spelar annan musik sjÀlv och har lyssnat stenhÄrt pÄ just den genren jag tycker om för att komma pÄ hur dom gör.

Sedan Àr det bara att exprementera sig fram.

AlltsÄ jag har anvÀnt det till & frÄn. Inte 1 Är sammanlagt om du förstÄr vad jag menar..

Men jag antar vÀl att jag fÄr göra som du sÀger..

Postat

hÀr kommer nÄgra bra artister som du kan lyssna in dig pÄ beroende pÄ vilken trancegenre du föredrar!

Full-on psytrance: Talamasca (speciellt senaste albumet "obsessive dream"), GMS, Rinkadink.

Goatrance: Miraculix, Talpa, S-Range

Dark Psytrance: Parasense, Para Halu, Terminator, Kindzadza, Psykovsky

Morning psytrance: Penta, Dark Shire, Perko, Trold, Aerodance

Progressive Trance: Vibrasphere, Son Kite, X-dream.

men om du nu vill ha en enkel beskrivning hur en enkel, simpel trancelÄt Àr uppbyggd sÄ kan du ta efter det hÀr:

145 bpm tempo. kick, hihat, hats(16delar), rullande baslina (16delar) alternativt bas i baktakt eller bas i 8delar, breaks/crashar/förÀndringar var 8:e "takt".

men d bÀsta rÄdet Àr lyssna in dig pÄ musiken. jag började lyssna pÄ psytrance i samband med Infected MushroomŽs album "bp empire" som slÀpptes 2001. runt 2003 började jag att anvÀnda FL Studio 3,56, sÄ det Àr drygt 4 Är sedan jag startade att börja producera mina egna "beats". :rolleyes:

Postat

Det finns ju ett sÀtt och fÄ dig att sÀtta igÄng med Trance direkt. Och det Àr att printa en bild pÄ en vanlig "Template" för Trance. Jag Àr dock inte sÄ inne i Trance sÄ jag kan inte göra det. Men skulle inte nÄgon annan kunna printa en "Basic Trance Template" ?.

Postat

Sen nĂ€r gör S-Range GoaTrance? đŸ˜± MĂ„ste jag kolla upp...

likadant me miraculix.. trodde han klassade sig som dark psy.. 😉

Postat

Sen nĂ€r gör S-Range GoaTrance? 😕 MĂ„ste jag kolla upp...

likadant me miraculix.. trodde han klassade sig som dark psy.. 😛

nej nej nej! miraculix e ju sĂ„ mkt goatrance/full-on d bara kan bli tycker jag! ca 145 bpm, mkt harmonier mm. darkpsy e d verkligen inte! lyssna pĂ„ miraculix- out of control! sĂ„ förstĂ„r ni vad jag menar! hehe 😛

Postat

Jag anvĂ€nder mig aldrig av Template.. Letar alltid upp dom ljud jag ska ha 🙂

Men du behöver typ:

Lead,Bass,Kick,Clap,Arp Lead?,Clap,Hihat O/C,Crash,Ride. Det Ă€r en bra start 😉

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)
Morning psytrance: Penta, Dark Shire, Perko, Trold, Aerodance

Selfpromotion? 😆

Redigerat av Phazio
Postat

Sen nĂ€r gör S-Range GoaTrance? 😆 MĂ„ste jag kolla upp...

likadant me miraculix.. trodde han klassade sig som dark psy.. 😳

nej nej nej! miraculix e ju sĂ„ mkt goatrance/full-on d bara kan bli tycker jag! ca 145 bpm, mkt harmonier mm. darkpsy e d verkligen inte! lyssna pĂ„ miraculix- out of control! sĂ„ förstĂ„r ni vad jag menar! hehe 😛

Nej, miraculix Àr inte goa, det Àr psy.

Men men, slut med OT nu.

Postat
Men förihelvete!

SÀtt dig ner och öva som alla andra pojk. NÄgon jÀvla mÄtta pÄ slösinnet fÄr det vÀl ÀndÄ vara.

😊

Postat

HAHAHA

goa hit goa dit

Svar pÄ hur man gör sÄn musik Àr: LYSSNA LYSSNA LYSSNA pÄ goa, trance, progg whatever och sen börjar du kopiera steg för steg. Efter de att du lÀr dig hur saker och ting skapas tar du nÀsta steg och försöker skapa din egna stil. Glöm dock inte att hela tiden ha rÀtt ljudbild för ljudbilden pÄ en lÄt Àr mer Àn halva lÄten.

lycka till min vÀn

jdee

• 2 veckor senare...
Postat

NÄgon som vet hur man fÄr till bas ljud? Inte gittarbasljud. Utan nÄgonslags takt-bas-trumma som kÀnns riktigt och som lÄter förskrÀckligt pÄ datorhögtalare men kommer ut som sopbubblor(qualitet-ljud) ur finfina högtalare? Lite för att överdriva dÄ men, iallafall, det kanske Àr sÄ att man kan göra egna med nÄgot program eller plugin? NÄnn som vet?

Och hur gör man de andra egna tranceljuden dÄ?

Postat (redigerat)

Drums: uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts

Bass...... wWa..wWa..wWa.wWa..wWa..wWa.wWa..wWa (sidechain)

Ă„ssĂ„ om frĂ„n börja igen.... 🙂

sen pÄ med en lead som lirar nÄn fjantig melodi och ljudeffekter hÀr och dÀr (bakÄtvÀnda cymbaler, och claps....och lite spaceiga ljud frÄn stylus).....o en break...antingen utan trummor eller nÄn flummig rutten beat (ocksÄ den frÄn stylus)........massa filtersweeps, delayer och stora reverbs!!

sen Àr du i mÄl!

Det viktigaste: allt...exakt allt, skall sidechainas till kicken! hela ljudbilden skall ducka för kicken....sÄ hÄrt sidechainat att grannens farmor i korpilombolo duckar för kicken!

sen kör du det receptet pÄ 100 lÄtar dÀr du byter ut lite toner och Àndrar trumljuden var tionde lÄt typ....

😆😉

Redigerat av Mr Keys
Postat

FÄr jag frÄga en sak nÄgon kan svara pÄ?

NÀr ni sÀger att man kan anvÀnda *ett namn* till att göra en effekt. Menar ni dÄ ett program eller plugin eller vst eller vad menar ni egentligen?

Texempel hĂ€r: "....och lite spaceiga ljud frĂ„n stylus" sa nĂ„gun just. Hur ska vi som inte vet sĂ„ mycket om musikskapande med dator komma pĂ„ vad just detdĂ€r Ă€r för nĂ„got? Är det ett prorgram som texempel Audacity dĂ€r man lĂ€gger in ett ljud och redigerar det? eller Ă€r det ett superduper program för 5000:- som man kan sĂ€tta ihop massor med och kanske göra nĂ„got tufft ljud med ocksĂ„. Eller Ă€r det kanske bara en vst? Och vad 17 Ă€r ReFX för nĂ„got?

hJĂ€LP!

tack pÄ förhand!

Postat
http://www.sound.org/titles2.html Kan du kolla upp.Ganska kĂ€nd kille som lĂ€r ut lite nyttiga tips och trix.Eq,sidechaining,kompressor,lĂ„tuppbyggnad.Ins and outs.Övningsprojekt finns med pĂ„ skivan för samtliga sequensers plus samplingar och trials pĂ„ waves pluggar som anvĂ€nds i hans övningar.VĂ€rt att kolla upp för dig kanske!
Postat
Men förihelvete!

SÀtt dig ner och öva som alla andra pojk. NÄgon jÀvla mÄtta pÄ slösinnet fÄr det vÀl ÀndÄ vara.

😛😛😛😛😛

Postat
Det viktigaste: allt...exakt allt, skall sidechainas till kicken! hela ljudbilden skall ducka för kicken....sÄ hÄrt sidechainat att grannens farmor i korpilombolo duckar för kicken!

sen kör du det receptet pÄ 100 lÄtar dÀr du byter ut lite toner och Àndrar trumljuden var tionde lÄt typ....

lite trĂ„nsynt tycker jag, trance Ă€r sĂ„ mycket mer Ă€n det 😛

och om du Ă€r ironisk sĂ„ Ă€r det svĂ„rt o lĂ€sa över forum 😛

Phazio

Postat
det var en viss ironi i mitt inlĂ€gg....Ă€ven om det inte framgick helt och hĂ„llet. 😉

Okej, trevligt 😆😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.