Jump to content
Annons

sporadiska knäppningar på audiospår


Tant Fransa

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nej vet inte vad det är för kort!

Är det ett kort anpassat för i huvudsak ljudinspelning?

Öh - hm - vad är alternativet 🙂

här finns lite fakta om kortet:

http://www.musikpunkten.se/ljudkort_ext.htm

Kollade och visst är kortet gjort för ljudinspelning och verkar vara ett mycket bra kort oxå.

Det borde finnas nåt enkelt sätt att gå in i kortets menyer o kolla latencyn (det var så länge sedan jag gjorde detta i mitt eget kort så jag kommer knappt ihåg hur jag gjorde men det kan inte varit speciellt svårt för då hade jag nog kommit ihåg det).

Hoppas att det finns nån här som har samma eller liknande kort och kan hjälpa dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Lägg upp en ljudfil på knastret. Knaster (av en viss typ, de som de flesta förklarar som "knaster") beror oftast på latency/buffert-problem eller klocknings/synk-problem.

Man kan köra en bandmick framför en jävulsk metal-stack och det fungerar hur bra som helst, man kan köra bandmick på pukor, virvel, kagge, sång. Bara man känner först hur luften flyttas framför källan.

Känn med handen framför en gitarrlåda på hög volym, inte är det nån stark luftström som kommer ut ur elementen?

LJUDtryck och LUFTtryck hör ihop, men bara för att det är hög volym betyder det inte att en massa luft strömmar ut ur samma källa.

Baskaggar och munnar har en tendens att lyckas med att pusta ut en massa luft, som inte nödvändigtvis uppfattas som en ton eftersom det är en såpass kort händelse. Utan uppfattas och blir som en stark luftström, till exempel ett P eller B-ljud från munnen, eller om man håller handen framför hålet i baskaggens frontskinn.

Bandmickar har använts i evigheter för sång och det kan låta fantastiskt bra på vissa personer.

OM det är micken som är paj, köp en ny, jag kan inte tänka mig att det är någon idé att laga en såpass billig mick.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Knastrar bara kanalerna med mikrofonen eller knastrar hela mixen?

Knastrar det på en gång, redan efter en inspelad kanal?

Har du verkligen tappat mikrofonen eller använt den utan puffskydd?

Det kan inte vara något problem som kan härledas till dålig firewireöverföring?

Om du vill ha en bra sångmikrofon som är byggd som en tank (om du är orolig för att ungen ska slänga mikrofonen i golvet eller så, annars är det ju ganska lätt att vara försiktig med sina kära ägodelar 🙂 ) ska du definitivt kolla in Shure SM7. En stormembranig dynamisk mikrofon som är lite av en gyllene medelväg mellan en dynamisk och en kondensatormikrofon till ljud och egenskaper. Har använts flitigt av Eddie Vedder, Chris Cornell, James Hetfield, Anthony Kiedis och faktiskt även Michael Jackson på Thriller.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så är det bara latencyn på ljudkortet du behöver ställa in!

Ja, jädrans - jag har verkligen letat men inte hittat var tusan man ska reglera latency på ljudkortet. Men det är förstås självklart så att man kan det på alla ljudkort, eller?

Jo det tror jag att man skall kunna (Claes hjälp, vi behöver hjälp 🙂🙂 )!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så är det bara latencyn på ljudkortet du behöver ställa in!

Ja, jädrans - jag har verkligen letat men inte hittat var tusan man ska reglera latency på ljudkortet. Men det är förstås självklart så att man kan det på alla ljudkort, eller?

Jo det tror jag att man skall kunna (Claes hjälp, vi behöver hjälp 🙂🙂 )!

🙂

Jag vet tyvärr inget om just det ljudkortet - men det är lite olika med det där. Om jag tar mitt RME-kort som exempel, så följer hela tiden latency-inställningar i kortets kontrollpanel och inställningar i Cubase för latency, varandra - så det finns säkert andra som fungerar på samma sätt också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knastrar bara kanalerna med mikrofonen eller knastrar hela mixen?

mik-kanalen

Knastrar det på en gång, redan efter en inspelad kanal?

ja 🙂

Har du verkligen tappat mikrofonen eller använt den utan puffskydd?

Inte utan puffskydd, men däremot har den fått sig några stötar - inte tappat golvet dock.

Det kan inte vara något problem som kan härledas till dålig firewireöverföring?

Säkert. Hur vet man det?

Om du vill ha en bra sångmikrofon som är byggd som en tank (om du är orolig för att ungen ska slänga mikrofonen i golvet eller så, annars är det ju ganska lätt att vara försiktig med sina kära ägodelar 🙂 )

Vad kan jag säga - han har redan haft sönder sin leksaksgitarr som han fick för att jag skulle få ha min egen ifred. Och grannens träxylofon har han bankat stora märken i. Tin-flöjten som jag gav honom för att freda min blockflöjt (i gammal lönn) har han dock inte lyckats ta sönder än. En mikrofon i plåt, alltså, med gummi-bumpers 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bra svar där Tant Fransa, då kan man väl nästan konstatera att det borde vara något i inspelningskedjan som är trasigt.

Testa med en annan mikrofon, knastrar det fortfarande? Om inte är det troligtvis mikrofonen som är trasig.

Om knastret fortsätter, testa med en annan sladd. Om knastret slutar var det fel på sladden.

Om inte, är det förmodligen något med ditt ljudkort som är problemet (trasig preamp, problem med fw-överföringen eller dylikt).

Du kan inte lägga sakerna där ungen inte kommer åt dem? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Inte för luftpustar, men de kan ta samma och oftast högre ljudtryck, det är två olika saker. Förövrigt så är en bandmick en typ av dynamisk mikrofon, bara som ren info, inte för att sätta dit någon.

Angående felaktig information:

1. bandmikrofoner tål inte luft

2. -||- är svåra att använda för sång och musikinstrument

3. det vanligaste användningsområdet för bandmickar är akustisk gitarr och sånginspelning

Bara punkt 2 och 3 tyder ju på att det råder förvirring.

Man kan stöta till en bandmick utan att den pajjar. Det är inte som att skillnaden mellan en bandmick och en kondensator är som skillnaden mellan en vandrande pinne och en tiger 🙂

Det vanligaste som man sätter en bandmick på är väl snarare överhäng, rum och gitarrstärkare. Man de går att använda till allt, precis som alla typer av mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte lägga sakerna där ungen inte kommer åt dem? 🙂

Jag förmodar att jag framstår som lite vårdslös, eller hur 🙂

Jo, jag kan lägga sakerna där han inte kommer åt dem, men när jag använder dem är de framme till allmän beskådan, eftersom jag inte har någon studio - jag står i "biblioteket". Och om lilleman ser att jag spelar gitarr, vill han spela gitarr, och om jag sjunger i mikrofonen vill han också sjunga. Nu är jag beredd på det, men det var några gånger i början när han ryckte åt sig den och vi hade dragkamp om den.

Och jag vill ju att han ska spela - vi brukar spela piano tillsammans, och där är det inga problem. Men det är knepigt för honom att hantera andra "instrument". Och då menar jag inte bara att han brukar tappa nappen i ljudhålet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Inte för luftpustar, men de kan ta samma och oftast högre ljudtryck, det är två olika saker. Förövrigt så är en bandmick en typ av dynamisk mikrofon, bara som ren info, inte för att sätta dit någon.

Angående felaktig information:

1. bandmikrofoner tål inte luft

2. -||- är svåra att använda för sång och musikinstrument

3. det vanligaste användningsområdet för bandmickar är akustisk gitarr och sånginspelning

Bara punkt 2 och 3 tyder ju på att det råder förvirring.

Man kan stöta till en bandmick utan att den pajjar. Det är inte som att skillnaden mellan en bandmick och en kondensator är som skillnaden mellan en vandrande pinne och en tiger 🙂

Det vanligaste som man sätter en bandmick på är väl snarare överhäng, rum och gitarrstärkare. Man de går att använda till allt, precis som alla typer av mickar.

OK!

Den tål inte att blåsas i men i övrig är den då lika tålig som en kondensator mick menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Det var väldigt många konstiga påståenden i den här tråden. Det är tråkigt när det sprids felaktig information på forum, men tur att den tillrättavisas av andra.

Så du menar att en Bandmick är lika tålig som en Kondensatormick eller tom som en Dynamiskmick?

Eller vad är det som är felaktig information?

Inte för luftpustar, men de kan ta samma och oftast högre ljudtryck, det är två olika saker. Förövrigt så är en bandmick en typ av dynamisk mikrofon, bara som ren info, inte för att sätta dit någon.

Angående felaktig information:

1. bandmikrofoner tål inte luft

2. -||- är svåra att använda för sång och musikinstrument

3. det vanligaste användningsområdet för bandmickar är akustisk gitarr och sånginspelning

Bara punkt 2 och 3 tyder ju på att det råder förvirring.

Man kan stöta till en bandmick utan att den pajjar. Det är inte som att skillnaden mellan en bandmick och en kondensator är som skillnaden mellan en vandrande pinne och en tiger 🙂

Det vanligaste som man sätter en bandmick på är väl snarare överhäng, rum och gitarrstärkare. Man de går att använda till allt, precis som alla typer av mickar.

OK!

Den tål inte att blåsas i men i övrig är den då lika tålig som en kondensator mick menar du?

Det är ju just luftstötar de är känsliga för. Du kan micka precis samma källor som du gör med en konding.

DEN HÄR PDFen är väldigt bra att läsa om man vill veta mer om bandmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så är det bara latencyn på ljudkortet du behöver ställa in!

Ja, jädrans - jag har verkligen letat men inte hittat var tusan man ska reglera latency på ljudkortet. Men det är förstås självklart så att man kan det på alla ljudkort, eller?

Eftersom detta är den knasterorsak som är lättast att åtgärda bör det stå först på felsökningsschemat och jag föreslår att du låter någon ljudkunnig kompis kolla detta. Det går ju faktiskt att fjärrinlogga på din musikdator om ni båda har Win XP som operativ. Detta innan du testar med annan mick etc om du inte har en sådan lättillgänglig.

Om man nu fortsätter detektivfrågorna: har du nånsin haft knasterfri inspelning med nuvarande utrustning, alltså innan micken gick i golvet?

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu fortsätter detektivfrågorna: har du nånsin haft knasterfri inspelning med nuvarande utrustning, alltså innan micken gick i golvet?

Bra fråga! Får kolla mina allra första försök. Men dragkampen tilldrog sig förhållandevis tidigt i min inspelningskarriär, så i värsta fall har jag inte ens några filer kvar från innan dess.

Mikrofon ska en snäll medmänniska låna mig. Men det var väl f-n om man inte ska begripa en förbövelsk burk. Jag har ordsökt igenom PDF-manualen utan att hitta något som liknar buffert eller fördröjning i detta sammanhanget...:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu fortsätter detektivfrågorna: har du nånsin haft knasterfri inspelning med nuvarande utrustning, alltså innan micken gick i golvet?

Bra fråga! Får kolla mina allra första försök. Men dragkampen tilldrog sig förhållandevis tidigt i min inspelningskarriär, så i värsta fall har jag inte ens några filer kvar från innan dess.

Mikrofon ska en snäll medmänniska låna mig. Men det var väl f-n om man inte ska begripa en förbövelsk burk. Jag har ordsökt igenom PDF-manualen utan att hitta något som liknar buffert eller fördröjning i detta sammanhanget...:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Du kan öka buffertstorleken kanske?

Jag hade samma problem med knaster som Du och sänkte från 48 till 44.1 kHz, höjde från 128 kB till 256 kB i buffertstorlek, men framförallt så kopplade jag min externa hårddisk via USB 2.0 istället för via FW400 (det är ju en Combo-hdd). Egentligen är ju FW400 väl så bra som USB 2.0, men knastret försvann. Och störst skillnad gjorde definitivt gränssnittsbytet. Det kan ju vara så att mina bägge FW400-kablar behöver bytas. Kolla kablarna, har de några veck nånstans? Det har mina - på samma ställe!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu fortsätter detektivfrågorna: har du nånsin haft knasterfri inspelning med nuvarande utrustning, alltså innan micken gick i golvet?

Nu har jag lyssnat igenom det äldsta jag har och vet verkar definitivt vara knaster även där. Men jag satte igång med hela studioprojektet i våras. De första grejerna jag gjorde bara rena experiment (för att begripa all ny HW/SW) och dem har jag kastat. Mycket möjligt att de tidigare grejerna var knastriga - i början var jag bara hellycklig om något fastnade överhuvudtaget - så knastret la jag inte märke till i så fall.

Men jag får vänta på annan miK.

Tack snälla ni, och på återhörande

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bra svar där Tant Fransa, då kan man väl nästan konstatera att det borde vara något i inspelningskedjan som är trasigt.

Testa med en annan mikrofon, knastrar det fortfarande? Om inte är det troligtvis mikrofonen som är trasig.

Om knastret fortsätter, testa med en annan sladd. Om knastret slutar var det fel på sladden.

Om inte, är det förmodligen något med ditt ljudkort som är problemet (trasig preamp, problem med fw-överföringen eller dylikt).

OK - det är alltså inte latency i Cubase och det är inte mikrofonen. Jag har letat som en galning efter någonstans att reglera latency i själva ljudkortet, men tror att den hänger på Cubase - hittar ingenting om detta i dokumentation eller tillgängliga gränssnitt.

Sladd säger du... då menar du alltså fw-sladden mellan ljudkortet och datorn... ok, ska kolla det. Kan den bli störd av fält från andra kablar? Spelar det i allmänhet någon roll hur kablarna ligger - alltså jag är bekant med Lenz lag, men har den i allmänhet någon praktisk betydelse?

I övrigt om det är tjall på ljudkortet antar jag att jag måste lämna in det? Jag har visserligen gått kurser i tillämpad elektronik, men det var ungefär 20 år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haver nu spelat in med annan mikrofon, och sorgligt nog är det fortfarande knaster.

Fast iofs bra att det förmodligen inte är den überkänsliga bandmikrofonen som är boven i dramat.

Jag sliter mitt hår... 😕

Hilfe - hilfe...?

Jo, jo men en tröst är ju att din fina mikrofon förmodligen är helt intakt. Ja men det skrev du ju... För att avgöra om det är latencybekymmer borde följande funka: Har du svensk eller engelsk XP? Om du öppnar tillbehör/accessories, underhållning/entertainment och ljudinspelaren/sound recorder. Ljudinspelaren har som stardard PCM 22,050 kHz; 8 Bit; Mono, dvs det borde absolut inte vara några latency-problem med den lilla mängden ljuddata som skall skyfflas undan. Ljudkvaliten blir ju inget vidare med denna inställning men det skall inte knastra. Pröva att spela in med detta mycket primitiva program och hör hur det låter. Inget knaster = latencyproblem med Cubase. Knaster = kablagefel, ljudkortsfel, IRQ-konflikt, dator från tidigt nittiotal... 😉

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Långmembraniga bandmickar är känsligare för stötar är de med kortare dubbla membran. Långa membran kan dessutom må dåligt av att ligga ner. Om man har ett kasst membran så är det stor sannolikhet att www.microphonedeals.com kan ordna saken. De har skickat med gratis reservkapslar till vissa av sina bandmickar och jag vet att de har reservdelar till de vanligaste bandmikrofonerna, bl.a. Kinavarianterna TSM, T-bone, GA, JJlabs men även dyrare bandmickar som Oktava.

Det är inte dyrt att få detta fixat heller. Ett par hundringar så har man en helt ny kapsel.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bra svar där Tant Fransa, då kan man väl nästan konstatera att det borde vara något i inspelningskedjan som är trasigt.

Testa med en annan mikrofon, knastrar det fortfarande? Om inte är det troligtvis mikrofonen som är trasig.

Om knastret fortsätter, testa med en annan sladd. Om knastret slutar var det fel på sladden.

Om inte, är det förmodligen något med ditt ljudkort som är problemet (trasig preamp, problem med fw-överföringen eller dylikt).

OK - det är alltså inte latency i Cubase och det är inte mikrofonen. Jag har letat som en galning efter någonstans att reglera latency i själva ljudkortet, men tror att den hänger på Cubase - hittar ingenting om detta i dokumentation eller tillgängliga gränssnitt.

Sladd säger du... då menar du alltså fw-sladden mellan ljudkortet och datorn... ok, ska kolla det.

Ja, mik, latency och preampar i ljudkort och latency i Cubase strukna från listan på misstänkta.

Var inne på försäljningsstället i lördags och kollade ljudkortet, inget knaster. Där tror de att det beror på kasst internt FireWirekort i datorn. Jag har dessutom 6-4 adapter från ljudkort till dator.

Håller på och jagar ett instickskort till min bärbara. Vad tror ni, kan det vara något av detta?

Vem kan rekommendera ett riktigt bra instickskort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här är jag igen... På JAM tror de INTE att det är Firewire som orsakar knäppningarna. Enligt dem brukar det hänga sig totalt då, inte bara knäppa.

Istället tror de att både knäpp och "hängningarna" orsakas av "Mediacenter", som kommer med Windows XP. De erbjuder sig att "plocka bort" (?)det och ev. annat som kan störa, utan att rulla om hela Windows. Detta för 500 pix om det löser problemen, annars utan kostnad.

Frågor:

Låter det som en trolig orsak?

Om ja, kan man göra detta själv?

I så fall HUR? Jag har kollat under "lägg till och ta bort program" -> "lägg till/ta bort Windowskomponenter, men hittar inte där som är uppenbart.

Hittelön utlovas till den som löser problemet!!

/"desperat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en annan tråd, så är Mediacenter-versionen ett ökänt problem för musiker - och den enda säkra åtgärden, är enligt vad jag har läst och hört, att byta till ett vanligt XP Home eller XP Pro.

Om man köper en ny hårddisk, så kan man köpa en OEM-licens av XP, så kommer man lite billigare undan - och får dessutom den där backupdisken som det aldrig har blivit av att man köpte... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering här....vad händer om man har en sönderfragmenterad hårddisk? 😎 Har du möjlighet att testa att spela in på en annan disk (ev en usb2-sticka eller något dylik, kanske en extern drive)

Det låter ju mycket skumt att knastret kommer vid endast något spår OM det skulla vara latencyproblem (vilket det ju iof inte verkar vara)

Däremot skulle kanske en rutten hårddisk kunna vara felkälla för krånglig uppspelning?

Du har inte något annat ljudprogram att testa med? Tex reason adapted som följer med vissa ljudkort, eller finns det någon demo där man kan testa en kort stund. Eller gratisvarianten, reaper?

Då bör det ju gå enkelt att spela upp en rackarns massa kanaler. Kanske är det cubase som har nåt issue ihop med XP.

My shitty 2 cents

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en annan tråd, så är Mediacenter-versionen ett ökänt problem för musiker - och den enda säkra åtgärden, är enligt vad jag har läst och hört, att byta till ett vanligt XP Home eller XP Pro.

Om man köper en ny hårddisk, så kan man köpa en OEM-licens av XP, så kommer man lite billigare undan - och får dessutom den där backupdisken som det aldrig har blivit av att man köpte... 😎

Ja, jag borde väl ha fattat det (om det nu ÄR det som är problemet). Jag kan nog få ta på en vanlig XP via min snälle man. Hoppas att det hjälper.

En fundering här....vad händer om man har en sönderfragmenterad hårddisk? Har du möjlighet att testa att spela in på en annan disk (ev en usb2-sticka eller något dylik, kanske en extern drive)

Det låter ju mycket skumt att knastret kommer vid endast något spår OM det skulla vara latencyproblem (vilket det ju iof inte verkar vara)

Däremot skulle kanske en rutten hårddisk kunna vara felkälla för krånglig uppspelning?

Ja, datorn är bara några månader, och vi rullade om den med Windows i helgen, så den borde inte hunnit bli sönderfragmenterad... Får väl kolla om det blir skillnad när jag spelar in på externa disken.

Du har inte något annat ljudprogram att testa med? Tex reason adapted som följer med vissa ljudkort, eller finns det någon demo där man kan testa en kort stund. Eller gratisvarianten, reaper?

Ableton Live lite 5 följer med ljudkortet. Har inte testat - det borde jag förstås...

Annars skickade en snäll människa en länk för att ladda ned Reaper, får väl se om jag kan hitta den.

Tack snälla alla!

Malin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...