Jump to content
Annons

JJlabs BMC-USB


antonioE

Recommended Posts

Annons
Varför spela in på ett stereospår?

Micken är mono så använd ett monospår och spara diskplats. ☺️

Och hur i hela friden skulle jag veta att det var en Mono-mik?!.. 😄

Ärligt talat så trodde jag att det var en steriomik. Men jag är förstås inte så insatt i mik-världen..

Varje dag lär man sig något nytt! 😄

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför spela in på ett stereospår?

Micken är mono så använd ett monospår och spara diskplats. 🙂

Och hur i hela friden skulle jag veta att det var en Mono-mik?!.. 😄

Ärligt talat så trodde jag att det var en steriomik. Men jag är förstås inte så insatt i mik-världen..

Varje dag lär man sig något nytt! 😮

/M

De flesta micar är monomicar (annars har de en kabel som har mer än en XLR-kontakt), så troligen har du spelat in i stereo helt i onödan tidigare också... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten fråga angående denna mik:

När jag spelar in i Cool edit Pro så registreras ljudet lite annorlunda mot hur det brukar se ut med andra mikar jag använt. Det blir mer ljud i höger än vänster.. 🙂 Därför brukar jag efter inspelningen kopiera från ena till andra så jag får lika mycket i varje men detta känns omständigt. Fel på miken eller någon inställning eller ska det vara så?

namnlsgk5.jpg

har också mikrofonen och de händer samma sak för mig, fann du nån bra lösning på att de regristrerades mer i högra än vänstra?

Link to comment
Dela på andra sajter

har också mikrofonen och de händer samma sak för mig, fann du nån bra lösning på att de regristrerades mer i högra än vänstra?

Här är den enda fungerande lösningen:

Varför spela in på ett stereospår?

Micken är mono så använd ett monospår och spara diskplats. 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem jag nu upptäckte var att det inte gick att spela in i Cubase. (SX3) 🙂 Programmet verkar inte hitta mikrofonen vilket den i Cool Edit gör direkt. Om det inte är någon som här som direkt kan säga vad det är så får jag väl fortsätta leta o söka.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem jag nu upptäckte var att det inte gick att spela in i Cubase. (SX3) 😏 Programmet verkar inte hitta mikrofonen vilket den i Cool Edit gör direkt. Om det inte är någon som här som direkt kan säga vad det är så får jag väl fortsätta leta o söka.

/M

Har du aktiverat micens "ljudkort" som ingång i VST Connections...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem jag nu upptäckte var att det inte gick att spela in i Cubase. (SX3) 😏 Programmet verkar inte hitta mikrofonen vilket den i Cool Edit gör direkt. Om det inte är någon som här som direkt kan säga vad det är så får jag väl fortsätta leta o söka.

/M

Har du aktiverat micens "ljudkort" som ingång i VST Connections...?

Tjena Claes!

Exakt hur gör jag det i VST Connections? Addar jag en ny "bus"? Skall mikrofonen isåfall finnas under "Device port" eller "Audio Device"? För det gör den inte. 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem jag nu upptäckte var att det inte gick att spela in i Cubase. (SX3) 😏 Programmet verkar inte hitta mikrofonen vilket den i Cool Edit gör direkt. Om det inte är någon som här som direkt kan säga vad det är så får jag väl fortsätta leta o söka.

/M

Har du aktiverat micens "ljudkort" som ingång i VST Connections...?

Tjena Claes!

Exakt hur gör jag det i VST Connections? Addar jag en ny "bus"? Skall mikrofonen isåfall finnas under "Device port" eller "Audio Device"? För det gör den inte. 🙂

/M

Jag har inte kört med någon sådan själv eftersom jag vet enligt många andras utsago att det blir problem, så jag vet inte riktigt hur det ska se ut.

Eventuellt behöver du byta driver, så att du inte kan köra på ditt vanliga ljudkorts ASIO-driver, utan måste välja en Multimediadriver i stället...?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ett problem jag nu upptäckte var att det inte gick att spela in i Cubase. (SX3) 😏 Programmet verkar inte hitta mikrofonen vilket den i Cool Edit gör direkt. Om det inte är någon som här som direkt kan säga vad det är så får jag väl fortsätta leta o söka.

/M

Har du aktiverat micens "ljudkort" som ingång i VST Connections...?

Tjena Claes!

Exakt hur gör jag det i VST Connections? Addar jag en ny "bus"? Skall mikrofonen isåfall finnas under "Device port" eller "Audio Device"? För det gör den inte. 🙂

/M

Jag har inte kört med någon sådan själv eftersom jag vet enligt många andras utsago att det blir problem, så jag vet inte riktigt hur det ska se ut.

Eventuellt behöver du byta driver, så att du inte kan köra på ditt vanliga ljudkorts ASIO-driver, utan måste välja en Multimediadriver i stället...?

Lite tillbaka i samma läge som vi var väldigt tidigt i den här tråden. USB mick är ingen höjdare med få undantag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem jag nu upptäckte var att det inte gick att spela in i Cubase. (SX3) 🙂 Programmet verkar inte hitta mikrofonen vilket den i Cool Edit gör direkt. Om det inte är någon som här som direkt kan säga vad det är så får jag väl fortsätta leta o söka.

/M

Har du aktiverat micens "ljudkort" som ingång i VST Connections...?

Tjena Claes!

Exakt hur gör jag det i VST Connections? Addar jag en ny "bus"? Skall mikrofonen isåfall finnas under "Device port" eller "Audio Device"? För det gör den inte. 😛

/M

Eventuellt behöver du byta driver, så att du inte kan köra på ditt vanliga ljudkorts ASIO-driver, utan måste välja en Multimediadriver i stället...?

Från början var den inställd på ASIO Multimedia Driver men jag ändrade till ASIO DirektX Full Duplex för att få ner latencyn på mitt midi-klaviatur. Nu testade jag byta tillbaka men jag får fortfarande ingen signal från miken.. Visserligen tog jag en chans när jag köpte en mik som denna men jag tycker den borde få nått ljud i Cubase iaf.. 😆 Annars e jag rätt nöjd med den faktiskt. 😮😛 Om jag inte får detta fixat får jag väl spela in i Cool Edit o exportera o importera till Cubase.. 😏

EDIT: (När jag nu behöver inspelningen till Cubase vill säga.. )

Jag kommer förresten ladda upp ett ljudexempel här snart 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jag har en liten fråga angående denna mik:

När jag spelar in i Cool edit Pro så registreras ljudet lite annorlunda mot hur det brukar se ut med andra mikar jag använt. Det blir mer ljud i höger än vänster.. 😑 Därför brukar jag efter inspelningen kopiera från ena till andra så jag får lika mycket i varje men detta känns omständigt. Fel på miken eller någon inställning eller ska det vara så?

namnlsgk5.jpg

Hej

jag har läst alla inlägg och svar xD jag funderar nämligen på att köpa en sån mic.

Jag vill använda den till att spela in röst och gitarr. Är den bra för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Säkert inget fel på micken men som jag sagt i tråden, vill du höra dig själv vid pålägg så blir den oanvändbar. Kör du Mac?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej, jag har PC.

Vad menar du med pålägg? :S

Vad roligt jag skriver när jag är trött...

Ett exempel.

Du spelar in gitarr.

Efter det vill du lyssna på din inspelade gitarr och spela in tex sång, då vill du höra din egen röst i hörlurarna + gitarren eller hur?

Vad som händer om du använder en USB mick och lyssnar via det inbyggda ljudkortet är att din sång kommer att höras i hörlurarna med fördröjning.

Det blir svårt att hålla takten och sjunga rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördröjning?

Det blir en RUSKIG fördröjnng eftersom man inte kan använda ASIO-drivrutinen till mer än ett ljudkort - och micken fungerar som ett ljudkort som bara har en ingång men ingen utgång. Det är detta alla trådar om USB-mickar handlar om - och det som gör dem oanvändbara i studiosammanhang och därför brukar banämnas som "podcast-mikrofoner".

Det finns ett undantag såvitt jag vet - och det är sE Electronics USB2200a - för den micken har hörlursutgång också och funkar som ett ljudkort med både in- och utgång. Lite trist är att den bara har monolyssning i lurarna, men det är ju bättre än ingenting i alla fall... 😄

BLUE har nyligen släppt en ny modell, Yeti, men jag har inte haft tid att kolla upp hur den ska fungera i studiosammanhang. Jag misstänker dock att det är lika illa med den som med de flesta andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...