jensss (oregistrerad) Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Hej! Jag har två rum där det ska gå en multikabel emellan. Jag behöver alltså göra ett hål i väggen. Det är inga problem med att göra själva hålet, men hur ska jag göra för att det inte ska läcka igenom massa ljud? MVH Jens
Piccazzo Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Det minimala läck som kommer genom hålet bör inte orsaka alltför stora problem. Altenativt får du täta igen hålet med isolering.
jensss (oregistrerad) Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Nej det har du nog rätt i, men jag funderar på vad som ska utgöra hålet. Ett rör av något slag så det ser lite snygg ut.
Violiner Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Använd samma rör spm används vid elinstallationer, finns hos elinstallatör. Och, nog skulle jag täta det, med t ex vanlig isolering runt rör och kabel och sedan fogmassa/silikon el liknande i båda ändar.
Qbaze Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 Hej!Jag har två rum där det ska gå en multikabel emellan. Jag behöver alltså göra ett hål i väggen. Det är inga problem med att göra själva hålet, men hur ska jag göra för att det inte ska läcka igenom massa ljud? MVH Jens Vad jag förstått så ska man helst ha hålen så långt ifrån varandra som möjligt och en slang mellan hålen. Sätt hålen i olika höjd i rummen, så att slangen ligger "som en trappa" inuti väggen. ....förmodligen för att ljud ska studsa och mattas ut i röret.... Det finns en bild någonstans här på forumet där man ser detta bra....ska se om jag hittar den. /Andreas
jensss (oregistrerad) Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 [quote name='Qbaze' date='2007-08-21, 14:14' post='640506' Vad jag förstått så ska man helst ha hålen så långt ifrån varandra som möjligt och en slang mellan hålen. Sätt hålen i olika höjd i rummen, så att slangen ligger "som en trappa" inuti väggen. ....förmodligen för att ljud ska studsa och mattas ut i röret.... Det finns en bild någonstans här på forumet där man ser detta bra....ska se om jag hittar den. /Andreas Ja, jag hörde faktiskt samma sak idag från annat håll. Ett annat problem är att det sitter en piska med massa xle-kontakter, och för att få igenom sladden i hålet, behöver jag klippa av dom då`?
Ken Kängström Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Vad har du för golv? Vanligt att man drar multikablen genom ett hål i golvet i studion, där kabeln dras vidare till kontrollrummet och ut ur golvet där.
Ankered Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Fogskum både fyller ut, tätar och isolerar! //F
Piccazzo Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Fogskum både fyller ut, tätar och isolerar! Fyller ut Ja , Tätar Ja , Isolerar Nej.
saverman Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Jag har fördelen att jag kan dra kabeln genom lucka i golvet under väggen. Förbereder det när jag bygger upp hela rummet från grund.
jensss (oregistrerad) Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 Min lösning blev följande: Jag borrade ett hål genom väggen (lika stort som ett eluttag) sen drog jag igenom sladden och fyllde med överbliven kakelfog. Inte ett ljud kommer igenom detdär hålet. 😕 Dessvärre behöver väggen några extra gipslager men det är en annan historia. MVh Jens
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.