musik (oregistrerad) Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Hej! Vilken är den bästa balansen i volymnivå mellan publikljudet och orkesterns ljud vid ett liveframträdande? Jag har nyligen spelat in en grupp och fått med mycket publikljud. Var ligger era preferenser? En del live-skivor man lyssnar på kan nästan inte kallas live tycker jag... man hör där möjligen publiken endast lite grann efter varje låt. På min inspelning hörs dock publiken 60% och musiken 40% de första 5-7 minuterna. Kanske lite väl mycket...? 😆😛 Kom på en fråga: Man kan lägga på musikljud efteråt va? Dvs. det finns en annan person som spelat in själva ljudet bara (ingen film som jag gjort) och där är musikinstrumenten mycket mycket mer framträdande. Kan man mixa dessa två ljudkällor (hans och min på filmen) och mina rörliga bilder, till en dvd? Antar svaret är ja - även på Windows Movie Maker - men vill bara få det konfirmerat. :musik
Thomas Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Kom på en fråga: Man kan lägga på musikljud efteråt va? Dvs. det finns en annan person som spelat in själva ljudet bara (ingen film som jag gjort) och där är musikinstrumenten mycket mycket mer framträdande. Kan man mixa dessa två ljudkällor (hans och min på filmen) och mina rörliga bilder, till en dvd? Antar svaret är ja - även på Windows Movie Maker - men vill bara få det konfirmerat. Visst kan man mixa dem, men risken är stor att det blir fasfel/utsläckning eftersom era mikrofoner sannolikt inte stod på exakt samma ställe. Om hans inspelning var bra så kan du ju alltid använda ljudet från den istället för från din kamera. Sedan kanske du kan mixa in lite publikljud mellan låtarna, för att få lite livekänsla?
musik (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Kom på en fråga: Man kan lägga på musikljud efteråt va? Dvs. det finns en annan person som spelat in själva ljudet bara (ingen film som jag gjort) och där är musikinstrumenten mycket mycket mer framträdande. Kan man mixa dessa två ljudkällor (hans och min på filmen) och mina rörliga bilder, till en dvd? Antar svaret är ja - även på Windows Movie Maker - men vill bara få det konfirmerat. Visst kan man mixa dem, men risken är stor att det blir fasfel/utsläckning eftersom era mikrofoner sannolikt inte stod på exakt samma ställe. Om hans inspelning var bra så kan du ju alltid använda ljudet från den istället för från din kamera. Sedan kanske du kan mixa in lite publikljud mellan låtarna, för att få lite livekänsla? Ja, ungefär så tänkte jag också alltså, men vill nog ha förhållandet 90% (av total ljudvolym) av hans extrema ljud och i alla fall 10% av mitt publikljud under låtarna. Men så får man väl höja mitt publikljud en del före och efter låten... Hans mikplaceringar är okänd, men var nog 1.5 meter från PA-anläggningen. Min separata stereovideomik befann sig ovanpå kameran, cirka 15 meter därifrån. Mitt resonemang bygger på att jag vill ha med publikljudet även relativt sett längre bort från scenen. 😊 🙂
henrik.brunzell Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Fasfel och annat kan man kompensera för genom att mixa i Cubase eller valfritt program. Har du tillgång till en digitalmixer finns det med all sannolikhet delay på varje kanal, ett alternativ. Kameraljud brukar (i min värld) vara hemskt komprimerat. I det fallet kan du lägga det rätt starkt, och det bidrar med en slags additiv komprimering. Tycke och smak säger jag annars, har gjort ett antal såna här mixar och erfarenheten säger precis det: att balansera till det låter bra. Några regler, eller ens tumregler, kan jag inte komma med. Låter lokalen bra? I så fall kan den gärna få en framträdande roll. Varför inte mixa i surround? Då kan du leka i all oändlighet med ljudkällornas position.
Eternal Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Jag gillar när publiken inte hörs hela tiden. Mellan låtarna är viktigt och under vissa refränger och så.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.