Jonnie Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish? Olika effektpedaler eller hög volym i allmÀnnhet?
Ken KÀngström Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish? Olika effektpedaler eller hög volym i allmÀnnhet? Det du behöver Àr en förstÀrkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste Àr att den lÄter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen Àr du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. FörutsÀtter att du redan har ett hyffsat ljudkort och nÄgon form av preamp? Mvh Ken
4Trax Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish? Olika effektpedaler eller hög volym i allmÀnnhet? Det du behöver Àr en förstÀrkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste Àr att den lÄter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen Àr du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. FörutsÀtter att du redan har ett hyffsat ljudkort och nÄgon form av preamp? Mvh Ken Antingen det som stÄr ovan eller http://drum_boy10.tripod.com/metalhangar/id11.html .
Ken KĂ€ngström Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish? Olika effektpedaler eller hög volym i allmĂ€nnhet? Det du behöver Ă€r en förstĂ€rkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste Ă€r att den lĂ„ter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen Ă€r du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. FörutsĂ€tter att du redan har ett hyffsat ljudkort och nĂ„gon form av preamp? Mvh Ken Antingen det som stĂ„r ovan eller http://drum_boy10.tripod.com/metalhangar/id11.html . Ja har man en sĂ„dan budget sĂ„ Ă€r det helt klart en anna femma. đ
funky monk Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 För att fÄ en tung dist behöver du dubba gitarren
Ken KÀngström Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 För att fÄ en tung dist behöver du dubba gitarren Och mycket mer dÀrtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt stÀlld kompressor och Àven en flitigt instÀlld EQ. Funkar Àven snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara mÀrkbart. Mvh Ken
Biran Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish? Olika effektpedaler eller hög volym i allmÀnnhet? Börja med att stÀmma ner guran 1-2 tonsteg.. Sen kan du börja fundera pÄ om det Àr förstegs eller slutstegsdist du vill ha.. Förstegsdisten e rÄare men tunnare och komprimerad i ljudet.. Slutstegsdisten Àr öppnare, mindre distad men helt enkelt fetare i ljudet.. Skulle lÀtt gissa att slutstegsdisten e att föredra till metal om det e tyngden man vill Ät /Biran
Gain Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 För att fĂ„ en tung dist behöver du dubba gitarren Och mycket mer dĂ€rtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt stĂ€lld kompressor och Ă€ven en flitigt instĂ€lld EQ. Funkar Ă€ven snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara mĂ€rkbart. Mvh Ken Med förhĂ„llandevis lite dist pĂ„ varje gura/dubb - Ă€r det inte sĂ„? Med flitigt instĂ€lld menar du att du jobbar igenom hela spektrat pĂ„ de olika spĂ„ren och i praktiken lĂ„ter "allt" komma med? (om du förstĂ„r vad jag menar.. đ ) Spar du i basen eller kapar du helt dĂ€r?
Ken KĂ€ngström Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 För att fĂ„ en tung dist behöver du dubba gitarren Och mycket mer dĂ€rtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt stĂ€lld kompressor och Ă€ven en flitigt instĂ€lld EQ. Funkar Ă€ven snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara mĂ€rkbart. Mvh Ken Med förhĂ„llandevis lite dist pĂ„ varje gura/dubb - Ă€r det inte sĂ„? Med flitigt instĂ€lld menar du att du jobbar igenom hela spektrat pĂ„ de olika spĂ„ren och i praktiken lĂ„ter "allt" komma med? (om du förstĂ„r vad jag menar.. đ ) Spar du i basen eller kapar du helt dĂ€r? Smaskar man pĂ„ med mycket dist sĂ„ fĂ„r man ett kompakt ala rammstein sound, men mycket mer tyngd om du sparar pĂ„ disten. Ang. EQ frĂ„gan sĂ„ Ă€r det helt olika beroende pĂ„ grundljudet. Försöker skĂ€ra bort alla frekvenser som lĂ„ter skit (och det finns mycket skit i min marshall VS100) och lĂ„ter resten dominera. Ett trix som jag kör med; NĂ€r man solar elgitarrer och spelar dem i hög volym sĂ„ lĂ„ter de oftast skrikiga och jobbiga i öronen. Jag brukar mata pĂ„ hög volym och skĂ€ra bort allt som upplevs jobbigt vid hög volym, och sedan nĂ€r jag spelar det i normal volym sĂ„ blir det vĂ€ldigt bekvĂ€mt för örat att lyssna pĂ„. Men man lĂ€r ocksĂ„ ha i Ă„tanke att det ska passa i mixen ocksĂ„. Jag brukar spara en del bas nĂ€r jag spelar in rock och hĂ„rdrocksguror medan jag skĂ€r bort lite mer nĂ€r jag spelar in dödsmetall osv. Mvh Ken
Gain Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 (redigerat) För att fĂ„ en tung dist behöver du dubba gitarren Och mycket mer dĂ€rtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt stĂ€lld kompressor och Ă€ven en flitigt instĂ€lld EQ. Funkar Ă€ven snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara mĂ€rkbart. Mvh Ken Med förhĂ„llandevis lite dist pĂ„ varje gura/dubb - Ă€r det inte sĂ„? Med flitigt instĂ€lld menar du att du jobbar igenom hela spektrat pĂ„ de olika spĂ„ren och i praktiken lĂ„ter "allt" komma med? (om du förstĂ„r vad jag menar.. đ ) Spar du i basen eller kapar du helt dĂ€r? Smaskar man pĂ„ med mycket dist sĂ„ fĂ„r man ett kompakt ala rammstein sound, men mycket mer tyngd om du sparar pĂ„ disten. Ang. EQ frĂ„gan sĂ„ Ă€r det helt olika beroende pĂ„ grundljudet. Försöker skĂ€ra bort alla frekvenser som lĂ„ter skit (och det finns mycket skit i min marshall VS100) och lĂ„ter resten dominera. Ett trix som jag kör med; NĂ€r man solar elgitarrer och spelar dem i hög volym sĂ„ lĂ„ter de oftast skrikiga och jobbiga i öronen. Jag brukar mata pĂ„ hög volym och skĂ€ra bort allt som upplevs jobbigt vid hög volym, och sedan nĂ€r jag spelar det i normal volym sĂ„ blir det vĂ€ldigt bekvĂ€mt för örat att lyssna pĂ„. Men man lĂ€r ocksĂ„ ha i Ă„tanke att det ska passa i mixen ocksĂ„. Jag brukar spara en del bas nĂ€r jag spelar in rock och hĂ„rdrocksguror medan jag skĂ€r bort lite mer nĂ€r jag spelar in dödsmetall osv. Mvh Ken Ok, tack. Ditt trix lĂ„ter verkar ju logiskt , kanon! Redigerat 15 augusti 2007 av Gain
Jonnie Postat 16 augusti 2007 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2007 TÀnkte mest vid livesammanhang. Kan ni rekomendera nÄgon blandning effekter eller liknande?
Ken KĂ€ngström Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 TĂ€nkte mest vid livesammanhang. Kan ni rekomendera nĂ„gon blandning effekter eller liknande? DĂ„ Ă€r det EQ och Chorus som gĂ€ller. Det Ă€r grymt viktigt att förstĂ€rkaren lĂ„ter bra. Det Ă€r grunden för vad du kommer jobba med, sĂ„ se till att det lĂ„ter bra frĂ„n början. Ăr det ett mindre stĂ€lle, rikta förstĂ€rkaren/cabineten smart sĂ„ att de inte pekar ut mot publiken och dominerar utljudet. Mvh Ken
JJRockford Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 (redigerat) Kenny har bevisligen riktigt bra koll nĂ€r det gĂ€ller tuffa distljud. Ăr ju bara att lyssna... đ Men jag vill Ă„ det bestĂ€mdaste hĂ€vda att man absolut inte behöver nĂ„got chorus för att fĂ„ till tung dist. Det bör rĂ€cka med enbart förstĂ€rkaren man anvĂ€nder. Annars ska man nog prova en annan förstĂ€rkare. Ibland kan det vara lĂ€ge att ha en treble booster eller overdrive före förstĂ€rkaren (Ibanez Tubescreamer->Marshall JCM800 Ă€r t ex en tuff kombination). För mycket gain komprimerar ljudet och fĂ„r det att lĂ„ta som ett getingbo. Inte speciellt tungt m a o. Man ska inte heller vrida bort för mycket mellanregister, det Ă€r ju liksom gitarrljudens signum (sjĂ€lv brukar jag oftast köra med mellanregistret pĂ„ fullt spett, dĂ„ hörs man). För mycket bas Ă€r inte heller bra. Oftast har man ju en bassist, dĂ„ blir det bara grötigt nĂ€r gitarren Ă€r inne pĂ„ basens frekvensomrĂ„de. Sen fĂ„r man inte glömma bort att det i slutĂ€ndan mest handlar om spelteknik. James Hetfield Ă€r t ex en riktigt överdjĂ€vlig kompgitarrist (dessutom överlĂ€gsen Kirk Hammett som sologitarrist...). Vill man fĂ„ det tungt mĂ„ste det vara ordentligt tajt, pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, tydliga och jĂ€mna anslag o s v. Redigerat 2 september 2007 av JJRockford
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.