Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish?

Olika effektpedaler eller hög volym i allmÀnnhet?

Annons
Postat

Det du behöver Àr en förstÀrkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste Àr att den lÄter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen Àr du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. FörutsÀtter att du redan har ett hyffsat ljudkort och nÄgon form av preamp?

Mvh Ken

Postat

Det du behöver Àr en förstÀrkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste Àr att den lÄter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen Àr du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. FörutsÀtter att du redan har ett hyffsat ljudkort och nÄgon form av preamp?

Mvh Ken

Antingen det som stÄr ovan eller http://drum_boy10.tripod.com/metalhangar/id11.html .

Postat

Mvh Ken

Antingen det som stÄr ovan eller http://drum_boy10.tripod.com/metalhangar/id11.html .

Ja har man en sĂ„dan budget sĂ„ Ă€r det helt klart en anna femma. 😊

Postat
För att fÄ en tung dist behöver du dubba gitarren

Och mycket mer dÀrtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt stÀlld kompressor och Àven en flitigt instÀlld EQ.

Funkar Àven snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara mÀrkbart.

Mvh Ken

Postat

Börja med att stÀmma ner guran 1-2 tonsteg..

Sen kan du börja fundera pÄ om det Àr förstegs eller slutstegsdist du vill ha..

Förstegsdisten e rÄare men tunnare och komprimerad i ljudet..

Slutstegsdisten Àr öppnare, mindre distad men helt enkelt fetare i ljudet..

Skulle lÀtt gissa att slutstegsdisten e att föredra till metal om det e tyngden man vill Ät

/Biran

Postat

Och mycket mer dÀrtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt stÀlld kompressor och Àven en flitigt instÀlld EQ.

Funkar Àven snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara mÀrkbart.

Mvh Ken

Med förhÄllandevis lite dist pÄ varje gura/dubb - Àr det inte sÄ?

Med flitigt instĂ€lld menar du att du jobbar igenom hela spektrat pĂ„ de olika spĂ„ren och i praktiken lĂ„ter "allt" komma med? (om du förstĂ„r vad jag menar.. 😛 ) Spar du i basen eller kapar du helt dĂ€r?

Postat

Mvh Ken

Med flitigt instĂ€lld menar du att du jobbar igenom hela spektrat pĂ„ de olika spĂ„ren och i praktiken lĂ„ter "allt" komma med? (om du förstĂ„r vad jag menar.. 😛 ) Spar du i basen eller kapar du helt dĂ€r?

Smaskar man pÄ med mycket dist sÄ fÄr man ett kompakt ala rammstein sound, men mycket mer tyngd om du sparar pÄ disten. Ang. EQ frÄgan sÄ Àr det helt olika beroende pÄ grundljudet. Försöker skÀra bort alla frekvenser som lÄter skit (och det finns mycket skit i min marshall VS100) och lÄter resten dominera. Ett trix som jag kör med; NÀr man solar elgitarrer och spelar dem i hög volym sÄ lÄter de oftast skrikiga och jobbiga i öronen. Jag brukar mata pÄ hög volym och skÀra bort allt som upplevs jobbigt vid hög volym, och sedan nÀr jag spelar det i normal volym sÄ blir det vÀldigt bekvÀmt för örat att lyssna pÄ. Men man lÀr ocksÄ ha i Ätanke att det ska passa i mixen ocksÄ.

Jag brukar spara en del bas nÀr jag spelar in rock och hÄrdrocksguror medan jag skÀr bort lite mer nÀr jag spelar in dödsmetall osv.

Mvh Ken

Postat (redigerat)

Mvh Ken

Smaskar man pÄ med mycket dist sÄ fÄr man ett kompakt ala rammstein sound, men mycket mer tyngd om du sparar pÄ disten. Ang. EQ frÄgan sÄ Àr det helt olika beroende pÄ grundljudet. Försöker skÀra bort alla frekvenser som lÄter skit (och det finns mycket skit i min marshall VS100) och lÄter resten dominera. Ett trix som jag kör med; NÀr man solar elgitarrer och spelar dem i hög volym sÄ lÄter de oftast skrikiga och jobbiga i öronen. Jag brukar mata pÄ hög volym och skÀra bort allt som upplevs jobbigt vid hög volym, och sedan nÀr jag spelar det i normal volym sÄ blir det vÀldigt bekvÀmt för örat att lyssna pÄ. Men man lÀr ocksÄ ha i Ätanke att det ska passa i mixen ocksÄ.

Jag brukar spara en del bas nÀr jag spelar in rock och hÄrdrocksguror medan jag skÀr bort lite mer nÀr jag spelar in dödsmetall osv.

Mvh Ken

Ok, tack. Ditt trix lÄter verkar ju logiskt , kanon!

Redigerat av Gain
Postat
TÀnkte mest vid livesammanhang. Kan ni rekomendera nÄgon blandning effekter eller liknande?

DĂ„ Ă€r det EQ och Chorus som gĂ€ller. Det Ă€r grymt viktigt att förstĂ€rkaren lĂ„ter bra. Det Ă€r grunden för vad du kommer jobba med, sĂ„ se till att det lĂ„ter bra frĂ„n början. Är det ett mindre stĂ€lle, rikta förstĂ€rkaren/cabineten smart sĂ„ att de inte pekar ut mot publiken och dominerar utljudet.

Mvh Ken

Postat (redigerat)

Kenny har bevisligen riktigt bra koll nĂ€r det gĂ€ller tuffa distljud. Är ju bara att lyssna... 😉

Men jag vill Ä det bestÀmdaste hÀvda att man absolut inte behöver nÄgot chorus för att fÄ till tung dist. Det bör rÀcka med enbart förstÀrkaren man anvÀnder. Annars ska man nog prova en annan förstÀrkare. Ibland kan det vara lÀge att ha en treble booster eller overdrive före förstÀrkaren (Ibanez Tubescreamer->Marshall JCM800 Àr t ex en tuff kombination).

För mycket gain komprimerar ljudet och fÄr det att lÄta som ett getingbo. Inte speciellt tungt m a o. Man ska inte heller vrida bort för mycket mellanregister, det Àr ju liksom gitarrljudens signum (sjÀlv brukar jag oftast köra med mellanregistret pÄ fullt spett, dÄ hörs man). För mycket bas Àr inte heller bra. Oftast har man ju en bassist, dÄ blir det bara grötigt nÀr gitarren Àr inne pÄ basens frekvensomrÄde.

Sen fÄr man inte glömma bort att det i slutÀndan mest handlar om spelteknik. James Hetfield Àr t ex en riktigt överdjÀvlig kompgitarrist (dessutom överlÀgsen Kirk Hammett som sologitarrist...). Vill man fÄ det tungt mÄste det vara ordentligt tajt, pÄ rÀtt sÀtt, tydliga och jÀmna anslag o s v.

Redigerat av JJRockford

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.