Jump to content
Annons

Ljudkort ...igen!


gol

Recommended Posts

Jag vet att frågan har dykt upp i forumet ett antal gånger... men en gång till skadar väl inte! 🙂

Jag har ett SB Live 5.1 i burken.. och ärligt talat låter det inte specillt bra när man sysslar med musik... som dom flesta här vet..

Kan jag få lite tips på ljudkort.. jag använder en midiklaviatur.. men resten är bara mjukvara... Cubase + annat ....

Jag vill inte ha nått flashigt och avancerat kort som "proffsen" använder .. bara ett kort som kan få ut max av mjukvaran...

Vilket ljudkort ska jag skaffa? ... det är ju en djungel där ute!

....Tackar på förhand! ... /en nybörjare

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja...Jag hade samma problem oxå faktiskt...men jag beslutade mej att köpa M-Audio Audiphile 24/96. Jag kör på den nu och den e perfekt för min del. Den har MIDI port i breakoutboxet med Digitala in/ut gångar och klar 2 analoga in i 2 ut. Den kostar 1699kr på My Webpageoch massa andra nätaffärer! Kolla in den...den e inte dyr och den har kostat 3000kr förr. Passa på. Jag rekommenderar den varmt. Då sliper du latency problem på MIDIN också 😉

MVH S

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har funderat över det där med ljudkort och kollat på Audiophile som flera skrivit positivt om. En fundering jag har när jag nu kollar på alternativ är själva "ingångarna"... Kollar man på bästa "PC-hemma-typ-kortet" som säljs i datahandeln Creatives SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum PRO så verkar den ha ganska smidiga ingångar och även utgångarna verkar bra. Jämför jag med M-Audio Delta Audiophile 2496 där det hänger lite löst på en slags com-port sladd och resten är den där lilla typen... 1/4" Stereo framstår proffsigare.

Jag är kanske helt fel här... som "nybörjare" på ljudkort...

Alltså hur är det med in och utgångar på Audiophile?

Finns det något i samma klass med alternativ som har bättre in- och ut alternativ?

Tacksam för råd och tips!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag köpte e mixer till Audiophile...det måste man nästan ha! Det är RCA in/ut gångar på ljudkortet både på det analoga och det digitala delen. jag vet inte vad du prioriterar när det gäller musikskapande, men jag kör mycket med Guit. och Bas även MIC. Men om du kör bara mjukavaro program och skapar musik i studiopaket program så kör med nåt annat. Men jag tycket inte att du ska lägga ner pengar på Creative. Du kommer och byta ut det sen jag lovar dej. När man blir bätttre på det man gör så kommer man och kräva mer. förklara lite mer vad du håller på med och vad du kör med så kan jag hjälpa dej!

MVH S

Link to comment
Dela på andra sajter

justt det jag glömmde att du skrev att du håll bara på med det....men ok!...prova nån av WAVterminal korterna...de finns på www.jam.se...dem e oxå feta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

Jag har också misstänkt att Audiphile är mer rätt för mig och Creative inte är det. Det jag fastnat på är att det är smidigt att använda vanliga gittarkablar ("Tele") när man drar in gura och bas samt mick-kabel ("xlr") för sång eller om man kör Tele där också.

Tror 2 eller max 4 kanaler täcker mitt behov. Det kommer självklart bli en del Midi. Jag kommer, i varje fall till att starta med, att mixa i datorn.

Skulle gärna hålla nere kostnaden på det här, men samtidigt kunna hålla en hyffsat proffsig nivå. Ja, du förstår säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mic kan du inte koppla till en lineingång - bl a för att lineingången inte har tillräckligt hög förstärkning och för att du inte kan fantommata en kondensatormic genom en sådan... Du måste i så fall skaffa en micpreamp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... nä, just det.

En del ljudkort har väl Mick-preamp inbyggd?

Men de kanske inte är så bra i så fall?

Mick-preamp finns ju i massa varianter. Finns det några alternativ till "Studio Projects VTB-1" som rekomenderas?

När det gäller ljudkortet Audiophile så finns det även som USB eller Firewire-varianter.

Är det någon som jämfört dessa och kan säga om det några fördelar och nackdelar med dessa kontra den vanliga PCI varianten?

Har för mig jag läst någonstans att PCI-varianten kan få störningar från datorn eller nått sånt... stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig jag läst någonstans att PCI-varianten kan få störningar från datorn eller nått sånt... stämmer det?

Jo, om man har otur kan det bli IRQ-konflikter mellan PCI-kort och annat i datorn. Här är ett exempel på det: https://www.studio.se/index.php?showtopic=422

Men man ska komma ihåg att även USB eller FW-enheter löper risk att råka ut för sådana problem. Dock kan det oftast lösas relativt enkelt genom att antingen flytta kortet till en annan PCI-plats eller att avaktivera det som kortet delar IRQ med. Det är förresten aldrig fel att avaktivera saker man inte behöver.

Fördelen med USB/FW är väl att man får en breakoutbox på köpet, så att säga. Nackdelen är väl att det är dyrare (?), så om man inte behöver koppla om ofta, vilket ju underlättas av en fristående låda, så kan jag inte riktigt se någon fördel. Jag tror inte att det är någon större skillnad i övrigt på Audiophile-varianterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...