Jump to content
Annons

Hur gör man en bass à la Justice med Reason?


xguerillon

Recommended Posts

Albumet Cross från Justice är det bästa electro jag har hört på mycket länge!

Deras bass är helt makalös!

Tacksam för tips för att närma sig soundet med Reason.

Jag håller på radda upp flera subtractor, panorering, scream men det känns ganska trist i jämförelse.

Tips någon?

Xavier

Redigerat av xguerillon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nån speciell låt? Är ju allt från bitreducerade fräsbasar via samplade slapbasar till ganska smootha acidbasar på den skivan...

Fick man önska sig något vore det ju fräsbasarna.

Jag har inte klart för mig hur man får bitreducering i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Albumet Cross från Justice är det bästa electro jag har hört på mycket länge!

Deras bass är helt makalös!

Tacksam för tips för att närma sig soundet med Reason.

Jag håller på radda upp flera subtractor, panorering, scream men det känns ganska trist i jämförelse.

Tips någon?

Xavier

du tar acid preset basen och så tar du bort sequencern ifrån den och självställen den. sen tar du en scream 4 och ganska mkt reverb på.. och på disten så tar du o klämmer på med max på db:n så fåru en jättebra kopia. helst ska de vibrera farligt mycket i diskanterna när du lyssnar på de.. mvh peter 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Albumet Cross från Justice är det bästa electro jag har hört på mycket länge!

Deras bass är helt makalös!

Tacksam för tips för att närma sig soundet med Reason.

Jag håller på radda upp flera subtractor, panorering, scream men det känns ganska trist i jämförelse.

Tips någon?

Xavier

du tar acid preset basen och så tar du bort sequencern ifrån den och självställen den. sen tar du en scream 4 och ganska mkt reverb på.. och på disten så tar du o klämmer på med max på db:n så fåru en jättebra kopia. helst ska de vibrera farligt mycket i diskanterna när du lyssnar på de.. mvh peter 🙁

plus att basen ska ducka hejvilt för både bastrumma och virveltrumma.. antingen sidechainduckning eller CVduckning.. personligen föredrar jag alt. 2.. lättare att styra pumpet..

bitreducering gör du enklast med screamern.. välj preseten digital och sen rattar du Rate som är bitupplösning helt enkelt.. på så sätt kan du få schyssta ljud som påminner om dåliga omvandlare...

ett sätt att ratta fram fräsig justicebas skulle vara att kombinera både fräsig bas och en samplad elbas. plocka in allt i en kombinator och programmera knapparna så att en styr mainvolymen på en ex. subtractor med fräs, och en styr en NNXT med samplad bas..

jag brukar ta en linemixer i mina combinatorer och på så sätt enkelt styra alla parametrar och volymer på den.

och självklart är det essentiella när det kommer till justice.. automatiseringar.. ÖVERALLT.. varenda liten parameter ska vridas på några gånger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Albumet Cross från Justice är det bästa electro jag har hört på mycket länge!

Deras bass är helt makalös!

Tacksam för tips för att närma sig soundet med Reason.

Jag håller på radda upp flera subtractor, panorering, scream men det känns ganska trist i jämförelse.

Tips någon?

Xavier

du tar acid preset basen och så tar du bort sequencern ifrån den och självställen den. sen tar du en scream 4 och ganska mkt reverb på.. och på disten så tar du o klämmer på med max på db:n så fåru en jättebra kopia. helst ska de vibrera farligt mycket i diskanterna när du lyssnar på de.. mvh peter 🙁

bra tips.. 😮 glömde skriva med det.. presetarna är väldigt bra grund om man inte kan ratta en synth från scratch!! dra på en preset och ändra lite i taget och se vad som händer.. så lär man sig synthskruvande!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skruvat fram ett bra Thor preset som skulle kunna funka som grund till basen de har i DVNO. Men du får antagligen lägga på en scream 4 och finlira lite. Kanske även ändra lite på Thor presetets interna delay och chorus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...