Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest callmejizzle
Posted

Tjaba!

Jag analyserar låtar med cool edit (waveform statistik) som jag mixat och på ett par låtar så skiljer det 2 db mellan Left och Right average RMS. Min fråga är är det okey med dessa värden? eller bör man åtgärda det på något sätt? För när jag lyssnar på låtarna så låter det balanserat i mina öron 😉

Mvh/J

Annons
Posted
Tjaba!

Jag analyserar låtar med cool edit (waveform statistik) som jag mixat och på ett par låtar så skiljer det 2 db mellan Left och Right average RMS. Min fråga är är det okey med dessa värden? eller bör man åtgärda det på något sätt? För när jag lyssnar på låtarna så låter det balanserat i mina öron 😉

Mvh/J

låter det ok så är det ok.

sen beror det kanske lite på vad för typ av musik du sysslar med, och vilka mixningsideal du har. men det finns inget som säger att snittet för rms måste vara lika i bägge kanalerna, även om man ofta mixar med "balans" i åtanke.

om det här är ett vanligt fenomen för dig, så bör du kanske kolla upp din lyssnin lite, så att du har något fel när du mixar, så att du ex. alltid hör högra monitoren starkare och "kompenserar" genom att placera instrumenten generellt mer till vänster.

Posted

En annan variant är att du faktiskt hör sämre på ena örat, det gör jag. Därför håller jag ibland lite koll på VU-mätarna under mixandets gång även om jag numer kompenserar för det omedvetet.

Guest callmejizzle
Posted

Ahh ok, jag är väldigt tacksam för svaren!:rolleyes:

Posted
Ahh ok, jag är väldigt tacksam för svaren!🙂

jag är tacksam för att du - till skillnad från många andra - tackade för svaret.

tack för tacket.