Jump to content
Annons

Litteratur om inspelning och hemstudio!


lonewind

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag hållt på lite mer än ett år med inspelning i min lilla hemstudio. Jag har lärt mig massor under tiden och mycket av den kunskapen har kommit från forum som detta. Det tackar jag och bockar för.

Nu vill jag ta ett till kliv och få mer ingående kunskap. Jag vill insupa förståelse om ljudteknik, hur använder man egentligen en kompressor ordentligt och varför och så vidare. Hela rubbet från A till Ö vill jag lära. Kunskapstörsten är ofantlig.

Så är det någon som kan tipsa om bra litteratur? Kom ihåg att jag fortfarande är något av en nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg är helt okej, i vissa avseenden (läs:digital inspelning) lite gammal och förlegad. Men den tar upp många olika aspekter av inspelning.

De flesta som jag läst i serien Sound Advice är helt okej. Köp dock inte Sound Advice on Mastering jag tyckte att det var pengar i sjön. Men Sound Advice On- "Microphone Techniques", "Eq, Delay and Reverbs" och "Compressors, Gates and Limiters" var bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

som tidigare nämnt: digital ljudinspelning i ett nötskal, och ljudinspelningens abc. väldigt bra och täckande böcker!! klockrena.

vill du läsa djupare och lite mer om mastering och filosofin kring mastering ska du läsa mastering audio av bob katz!! den e ritkigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej!

Nu har jag hållt på lite mer än ett år med inspelning i min lilla hemstudio. Jag har lärt mig massor under tiden och mycket av den kunskapen har kommit från forum som detta. Det tackar jag och bockar för.

Nu vill jag ta ett till kliv och få mer ingående kunskap. Jag vill insupa förståelse om ljudteknik, hur använder man egentligen en kompressor ordentligt och varför och så vidare. Hela rubbet från A till Ö vill jag lära. Kunskapstörsten är ofantlig.

Så är det någon som kan tipsa om bra litteratur? Kom ihåg att jag fortfarande är något av en nybörjare.

Min gamla ljudtekniklärare har skrivit en bok som förvisso mest behandlar live-ljud, men ändå är värd att göra lite reklam för. I den går han igenom det mesta som har med ljud att göra, men då inte just själva inspelningen. Man har dock nytta av det i inspelningssammanhang också, då han behandlar mkt akustik och fysik, samt miktekniker och mycket grundläggande grejer om hur alla tekniska prylar och så fungerar. Om man som nybörjare läser en sån bok lär man sig jäkligt mkt som ger en bättre förståelse av allt som har med ljud att göra.

Här är hans hemsida och där kan man även bläddra lite i boken i pdf-format upptäckte jag nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...