Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vet, det heter Studio forum och inte Live forum. Jag chansar ändå.

Jag älskar möjligheterna med digitalbord, alla inbyggda effekter, matris-routing på en del av dem et cetera. I princip behövs inga externa master EQ:s, kompressorer och effektrack längre då allt detta finns att tillgå i burken. Lite plug and play-känsla. Jag älskar också att de vanligen tar upp mindre plats och också väger mindre än analoga motsvarigheter. Nu är det dags att ta steget upp från vår gamla Yamaha 01V. Ja, första modellen.

Mest intressant är 24 kanaler och 8 monitormixar. Hittills har jag snokat upp Mackie TT24 och System32 (om jag vill hyra ut och mixa andra).

Allen & Heath iLive-koncept.

Någon snackade om digitala Sonybord men de är ofta inte byggda för livebruk. Midas Venice analoga motsvarigheter ser också läckra ut men bjuder inte på riktigt samma möjligheter. Som ni märker är det prisklassen 40-70 000 som känns närmast till hands.

Vidare har jag tänkt på högtalare och då snokat fram HK Audio D.E.A.CON som verkar otroligt vettigt. Spelar för 6-700 pers, aktiva, lättroddade, snabba att rigga. Inbyggda vettigheter. Lite plug and play där också med andra ord. Me likey. En uppsättning av dessa går loss på cirka 70 000 så det får vara riktmärke.

Och nu till frågorna:

1. Om du använt något av ovanstående - vad tyckte du?

2. Om du inte använt något av ovanstående - vad TROR du?

3. Känner du till fler alternativ i samma division som jag borde titta närmare på? Vilka?

4. Till detta är jag rätt sugen på sex stycken trådlösa in-ear-system. Vad rekommenderar du?

Må gott/Tommy

Annons
Postat

Se upp för Allen & Heath. Inte många gillar dom. Nu vet jag inte hur dom nya digitala är. Men Allen & Heath är kända för att brusa, iofs svårt att tro nu med digitalt. Plus att det händer ingenting. Är som en ketchupflaska. Händer inget... inget sen pang så kommer allt. Lite så är även Midas billigaste bord Venice, dock brusfria. Men hopplösa bord. Då skulle jag nog hellre kolla på Mackie även om jag ryggar lite för det med. Om du ändå ska slå på stort så kolla in Yamahas M7 bord, det lilla bordet på 32 kanaler med 16 ut, standard så är det ju 48 in på det. Och är väldigt vanligt och populärt bord. Ett kalasbord. Låter förbannat bra, enkelt (ja du har ju kört Yamaha så..) Bra pluggar och routing i det. Om det skulle vara för dyrt så kolla efter ett Yamaha DM 2000 v2 begagnat. Den har 24 in (går bygga ut till 96) och 12 aux. Eller Lilla 01v96 v2.

Vad det gäller In-Ear så satsa på Sennheiser rakt av, spelar högt och klart inga dropouts. Solidt stål. Visst Shure är bra. Men då måste du köpa 700 serien som är apdyr om du ska ha nåt med kvalité. 600 serien får man på tok för många dropout's och gjort i plast. Däremot så är Shure's snäckor bättre än Sennheiser.

Postat (redigerat)

Har själv goda erfarenheter av Behringers DDX3216. Ok.. Mipreamps är väl inte världens bästa.. Men eftersom det finns ADAT på den så kan man ju skaffa bättre och koppla in externt.. Men som livemixer har den funkat bra för mig sen 2003.. Enkel att spara presets på.. Jag mixade oftast på galor är typ 5 band skulle spela under kvällen.. Sparade bara resp bands sound som ett preset.. Gjorde recall då dom klev upp på scenen 😄

Kolla upp http://www.behringer.com/DDX3216/index.cfm?lang=eng Prisvärdare digitalmixer får man leta efter..

Pris 2003 var 7950:- inkl moms.. Borde vara billigare nu.

Redigerat av hegobald
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Se upp för Allen & Heath. Inte många gillar dom. Nu vet jag inte hur dom nya digitala är. Men Allen & Heath är kända för att brusa, iofs svårt att tro nu med digitalt. Plus att det händer ingenting. Är som en ketchupflaska. Händer inget... inget sen pang så kommer allt.

Låter mer som om du inte lyckats gaina rätt. För i min erfarenhet så brusar inte A&H borden mer än andra bord i samma prisklass.

Postat

Tack för all input än så länge. Kollar genast in tipsen.

Jag ser gärna många fler svar från forumets medlemmar!

Postat

Tack för all hjälp hittills!

I mitt letande efter information hittade jag även Tascam DM-3200 och DM-4800

Pris- och funktionsmässigt är de helt klart attraktiva för mig men jag vet inget om hur de låter eller hur stabila de är. Det finns också ett Firewire I/O-kort som jag gillar, för liveinspelning.

Vet ni något om dem?

Postat

Polaren köpte idag en Yamaha LS9-32. Typ nästan samma specar som M7. Fast utan touchskärm och hälften så dyr. Tror det går på 80k plus moms. Tascam ser ju onekligen fet ut. Frågan är ju hur bra den är för livebruk? Verkar mest vara för studiobruk. Vad kostar den? 🙂

Postat
Polaren köpte idag en Yamaha LS9-32. Typ nästan samma specar som M7. Fast utan touchskärm och hälften så dyr. Tror det går på 80k plus moms. Tascam ser ju onekligen fet ut. Frågan är ju hur bra den är för livebruk? Verkar mest vara för studiobruk. Vad kostar den? 😉

Well, jag hittade dessa priser:

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-198076.html

http://www.thomann.de/thoiw5_tascam_dm3200_prodinfo.html

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-115670.html

Men överallt annars snackar folk om att det är Yamaha LS9 som gäller.

Må/Tommy

Postat

Jag har arbetat med LS9. Är man van att arbeta med Yamaha-borden är det inga problem att komma igång.

Lättrattat. Det känns som tt effekterna har fått sig ett uppsving. EQ´n är densamma som på DM-borden (gillar type II bäst) och preamparna låter mycket bra.

Härligt att preamparna är digitalt styrda. De sparas med i scene så man kan återkalla hela rubbet.

Väldigt praktiskt om man är noggrann med mickplaceringar giggen emellan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.