Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag spelar in sång så får jag ofta väldigt peakiga s-ljud som slår igenom väldigt hårt. Och när jag lägger på lite EQ för att göra sången krispigare så blir det ännu värre eftersom s-ljudet ligger på just höga frekvenser. Hur går man tillväga för att undvika detta? finns det någon effekt att lägga på eller är det helt enkelt något man måste undvika när man sjunger?

jag har en kondensatormick (MXL-990) med puffskydd och en VTB1 preamp.

/Erik

Annons
Postat
När jag spelar in sång så får jag ofta väldigt peakiga s-ljud som slår igenom väldigt hårt. Och när jag lägger på lite EQ för att göra sången krispigare så blir det ännu värre eftersom s-ljudet ligger på just höga frekvenser. Hur går man tillväga för att undvika detta? finns det någon effekt att lägga på eller är det helt enkelt något man måste undvika när man sjunger?

/Erik

Effekten heter Deesser

Postat

Innan du väljer de-essern som universallösning, så testa lite olika vinklingar av mikrofonen. Ofta kan det göra en hel del skillnad. Kanske är det också så, att du skulle prova med en mikrofon som inte är lika överdriven i toppen (många micar är väldigt diskantrika - och då kommer sibilanserna också som ett brev på posten...). Vad har du för någon mikrofon nu?

Det som redan är inspelat, får du däremot ta hand om med en de-esser, som de andra redan har nämnt.

Elof (oregistrerad)
Postat

/Erik

Testa sjung i lite vinkel mot membranet, pröva även att sjunga lite under membranet mot mikrofonens kropp.

Man kan även jobba på sina sibilanta ljud som sångare.

Sen så är det såklart så att mikrofoner låter olika, många billiga mikrofoner är hypade i diskanten.

En bra preamp gör även stor skillnad, men om du inte tänkt köpa nåt nytt pröva olika placeringar av mikrofonen och jobba lite med de-esser. Mansröster brukar oftast ha S-en högre i frekvens än kvinnor.

Du kan även göra en egen kedja och få en kompressor att jobba med S vid flera frekvenser, den funktionen brukar inte en vanlig de-esser ha.

Och istället för att lägga till diskant med EQ när det låter dovt, skär bort mellanregister.

Det är inte så ovanligt att man tänker och lyssnar lite för enkelt: "det är för lite diskant, då höjer jag den" då kan man istället tänka: "det är för lite diskant, om jag tar bort lite mellanregister så kommer ljudet upplevas brightare". Det är precis samma sak med allt, om det känns som för lite bas kan man sänka diskanten och så vidare....

Postat

Du kan också gå in i ljudfilen och sänka essen volym mässigt... Lite som automastisering fast i ljud filen. Du ka ju så klar också automatisera dem...

Jag hade samma problem med en sågerska... testade olika mickar och olika vinklar. Ingen deesser funkade... de brukar oftast inte funka så bra... eller de är ju inga magiska verktyg:)

Så fick helt enkelt gå in i ljudfilen och leta reda på essen.. de syns ganska väl, markera dem och sänka på det viset.

Lekrot (oregistrerad)
Postat

Eller så kan man ta till det gamla knepet med pennan! Dvs på mikrofonen placerar man en penna mitt över membranet. Hålls fast med ett gummiband. Ty s-ljuden kommer likväl som starka P-ljud ofta från luftströmmar från sångaren/sångerskan. Med pennan klyvs luftströmmen innan den träffar membrandet vilket gör efterarbete med deesser och eq i många fall onödigt samt att hela frekvensomfånget finns kvar opåverkat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.