Jump to content
Annons

Ställ en fråga till Steve Albini!


joachime

Recommended Posts

Annons

BUMP! Är det så få som ser det roliga i det här? 😆

Med risk för att framstå som en stalker...

Steve Albinis studio Electrical har ett eget forum med över 8000 registrerade medlemmar. En av dem är StevenFrankAlbini, men han har aldrig postat ett inlägg.

Tape Ops Message Board är han registrerad som "Electrical" och där har han faktiskt skrivit ett inlägg. Det handlade om poker.

ProSoundWeb har han varit hyffsat aktiv och postat drygt 500 inlägg under tre års tid.

Plötsligt dyker han upp på en pokersite...

Passa på, grilla mannen om inspelningarna av Nirvanas "In Utero", PJ Harveys "Rid of me", Pixies "Surfers Rosa", Joanna Newsoms senaste album "Ys", Godspeed you black emperors "Yanqui U.X.O.", Jesus Lizards tidiga album eller hans egna band Big Black och Shellac. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Quote:

Why do you think you have become famous (in a relative sense) for doing something that ususally doesn't make a person a household name. How much of this was your skill in engineering vs. luck. vs recording really good bands.

Almost any competent engineer could have done what I have. I have been incredibly lucky to be working in a music scene that spawned a huge number of distinctive, talented bands, and I made myself available to them. There is no doubt in my mind that I get some credit I didn't earn, for working on records that were going to be incredible no matter who was in the chair at the time.

There are a few things about my approach in the studio that I think have made a positive contribution to the records I work on. I come from a band background myself, so I'm sympathetic to bands, and I understand how they work, both internally and in relation to the outside world. I know that asking a band to do things differently in the studio than they would onstage or in the practice room is bound to make them uncomfortable, and is not going to make them play well, so I try to let them play as normally as possible.

I also respect the decisions the band makes about their own music: What it should sound like, how fast it should be, etc. Whenever I hear that a producer made a band add a chorus or shorten a solo or tack-on a string section, my blood boils a little.

I also pride myself on being a bargain. A lot of people in my position try to maximize their income on every project, and eventually they price themselves out of the scene where all the good music is, and end up doing a few sessions a year for music that totally sucks. By keeping my rates reasonable, I get to work with all the good bands, not just those who have money and hype behind them at the moment.

The other thing I have is experience. I've made an assload of records, and any problem that's ever going to come up in a session, I've probably already figured out how to solve it or defend against it. I can work more efficiently than a lot of engineers because I'm not guessing and I'm virtually never stumped.

As percentage, I'd say my own contribution and tendencies are about ten percent of the value of my job. Eighty percent is the band and their abilities and ten percent is luck and market forces. That's a wild guess.

Quote:

Who have you worked with that you felt had the best understanding of recording?

Excellent question.

I think any band has a pretty good handle on things by their third album or so, and they can start to anticipate the technical considerations. Bands with recording engineers in them are a little quicker in that regard. Neurosis and the New Year are probably the most studio-savvy bands I've worked with, in that they often have pretty specific studio techniques in mind for individual songs

Rekommenderar folk att läsa tråden som Joachime länkar till. Mycket humor ( se två inlägg ovan ) och roliga kuriosa om nittiotalsband. Han verkar också vurma för orange-stärkaren tiny terror ( sida åtta tror jag ) och nämner några specifika mikrofoner.

Verkar annars vara mycket ödmjuk och öppen och omystisk om hela inspelningsbiten, det var enligt mig en himla rolig upplevelse att läsa! Och på de sista sidorna börjar han svara i Haiku.

Skrev du någon fråga, Joachime?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar annars vara mycket ödmjuk och öppen och omystisk om hela inspelningsbiten, det var enligt mig en himla rolig upplevelse att läsa! Och på de sista sidorna börjar han svara i Haiku.

Skrev du någon fråga, Joachime?

Haiku på en pokersite. Snacka om att göra sig tillgänglig. 😮

Nej, jag förlorade mig helt i läsningen och ställde nog ingen fråga själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant läsning!! Han är inte alltid lätt att tas med, verkar det som. 🙂 Ställer man en fråga som inte är tillräckligt relevant så blir man rejält dissad!!

Ja, hård mot de hårda.. Men mjuk mot de mjuka.

Gillar speciellt när han nämnde hur han alltid lät musikerna ha sista ordet i en mixsituation. Det är ödmjukt och skönt att höra - är oftare med om att ljudtekniker sätter sig själv på höga hästar när det borde handla om inspelning för musikernas skull.

Hur tänker ni andra där? Är ju själv mer artist än tekniker och kanske lite biased, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar speciellt när han nämnde hur han alltid lät musikerna ha sista ordet i en mixsituation. Det är ödmjukt och skönt att höra - är oftare med om att ljudtekniker sätter sig själv på höga hästar när det borde handla om inspelning för musikernas skull.

Hur tänker ni andra där? Är ju själv mer artist än tekniker och kanske lite biased, men ändå.

Nu har ju inte jag nån erfarenhet med att spela in band annat än mitt eget och en gång en kompis, men själv ser jag mig själv mer som producent/musiker än artist. Jag skulle bara ta mig an ett uppdrag om alla är på det torra med att jag tänker göra saker mer eller mindre på mitt eget vis. Jag håller på med musik för att jag tycker om att vara kreativ, och jag ser inget kreativt i att bara göra som nån annan säger från start till mål. Ska jag vara med i processen ska jag ha en lika stor del i hur det ska låta som nån i bandet.

EDIT: Och jag tycker Steve Albini är en grym producent, men jag delar inte hans synsätt att man ska efterapa i studion hur det låter live. För mig är det det man producerar i studion som är så låten låter, live är bara en anpassning till vad som går att göra på en scen.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Och jag tycker Steve Albini är en grym producent, men jag delar inte hans synsätt att man ska efterapa i studion hur det låter live. För mig är det det man producerar i studion som är så låten låter, live är bara en anpassning till vad som går att göra på en scen.

Jag ser varje version som en giltig version. Ibland jobbar man på flera versioner av en låt parallellt. Till slut väljer man kanske en som kommer med på plattan. Sedan kanske en annan version fungerar bättre live. Och efter att ha spelat låten live under ett år eller så kan den ha förndrats till något nytt.

Ser inget problem i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...