Jump to content
Annons

Behöver lite råd och svar ang mick och dylikt.


cleanflow

Recommended Posts

Jag har bestämt mig att köpa en ADK Vienna/Hamburg nu men ja undrar vad e det för skillnad mellan Hamburg och Vienna micken?

 

Jag ska använda micken till rap-musik.

 

Sen har jag en fråga till.

 

Jag har ett mixerbord som heter Behringer XENYX 802. Det står att den har "XENYX Mic Preamp", betyder det att jag inte behöver köpa en preamp, för att det redan finns i mixerbordet ?

 

Och vad gör en preamp egentligen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har bestämt mig att köpa en ADK Vienna/Hamburg nu men ja undrar vad e det för skillnad mellan Hamburg och Vienna micken?

 

Jag ska använda micken till rap-musik.

 

Sen har jag en fråga till.

 

Jag har ett mixerbord som heter Behringer XENYX 802. Det står att den har "XENYX Mic Preamp", betyder det att jag inte behöver köpa en preamp, för att det redan finns i mixerbordet ?

 

Och vad gör en preamp egentligen ?

Sök, sök, sök, det finns massor med trådar om detta redan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i de flesta trådarna om micar, finns hänvisningar till min testsite, där du kan lyssna på hur både Vienna och Hamburg kan låta. Själv föredrar jag Hamburg om jag ska välja mellan dem, men det är ju en smaksak.

Glöm förresten inte att skaffa ett puffskydd också...

En preamp tar in de svaga mikrofonsignalerna och förstärker dem till linenivå. Dessutom levererar preampen fantommatning till kondensatormicar. Det finns preampar i din mixer, men man får oftast bättre kvalitet om man skaffar en separat preamp.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns preampar i din mixer, men man får oftast bättre kvalitet om man skaffar en separat preamp.

Men kör du med preamparna i behringer mixern och lägg istället pengarna på akustiken i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...