Jump to content
Annons

Löda...


madscientist (oregistrerad)

Recommended Posts

madscientist (oregistrerad)

Hehe.. allt eftersom jag har gått över till sämre och konstigare prylar när det gäller musikskapandet har det slagit mig att man kanske skulle lära sig att göra egna effekter ect ect..... jag räknar inte med att börja från scratch utan att utgå från ett schema från internet typ... är det helt omöjligt eller är det något man kanske kan lära sig efter några månaders tid?

Tacksam för alla svar, hjälp, tutorials och kanske era egna erfarenteheter... egna byggen eller dylikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hehe.. allt eftersom jag har gått över till sämre och konstigare prylar när det gäller musikskapandet har det slagit mig att man kanske skulle lära sig att göra egna effekter ect ect..... jag räknar inte med att börja från scratch utan att utgå från ett schema från internet typ... är det helt omöjligt eller är det något man kanske kan lära sig efter några månaders tid?

Omöjligt är det inte, men helt onödigt. Alla bra effekter är redan gjorda och ska man göra något bra själv krävs en massa utrustning och mycket noggrannhet.

Jag byggde själv en trummaskin en gång i tiden. Det var sjukt svårt att hitta de komponenter som behövdes. Och i slutändan lät det inte koolare än en köpemaskin. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

madscientist (oregistrerad)

Och i slutändan lät det inte koolare än en köpemaskin. 😳

mmmmm.... ok.. fast att testa skadar aldrig.. just nu sneglar jag åt att testa SSL Klonen... många skriver att det är ett bra nybörjar projekt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visserligen aldrig byggt några större elektroniska grejer, men mitt tips är: ge dig bara in på ett sånt här projekt om du är en person med tålamod. Det kan vara extremt frustrerande att gå igenom hundratals lödningar för att hitta vilken som glappar.

En möjlighet är ju att gå med i någon elektronikförening (om du råkar vara student finns det säkert en sådan på ditt universitet), så att du får tillgång till bra utrustning (oscilloskop är t.ex. väldigt bra) och folk att fråga om hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

oscilloskop är t.ex. väldigt bra

de finns ju faktiskt som mjukvara numera!!

ett tips är att börja försiktigt med några pedaler o senare öka med nåt större.. jag gjorde "misstaget" att beställa två 1176-kloner o tänkte att jag kastar ihop dem utan problem, men blev mkt medveten om att det inte var så som fallet var.. 😏

men jag började bygga pedaler o mecka med allt möjligt som har med elektronik att göra, läsa på nätet etc. o nu bygger jag mina 1176or.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

madscientist (oregistrerad)
oscilloskop är t.ex. väldigt bra

de finns ju faktiskt som mjukvara numera!!

ett tips är att börja försiktigt med några pedaler o senare öka med nåt större.. jag gjorde "misstaget" att beställa två 1176-kloner o tänkte att jag kastar ihop dem utan problem, men blev mkt medveten om att det inte var så som fallet var.. 😄

men jag började bygga pedaler o mecka med allt möjligt som har med elektronik att göra, läsa på nätet etc. o nu bygger jag mina 1176or.. 🙂

Detta är jag fullt medveten om... har faktiskt gjort en fuzz pedal, brusade något pga dålig lödning vid jordningen. och en speldosa 😲 har läst ganska mycket på olika forum och sett att gssl klonen verkar vara något att ge sig in på.. tålamod har jag så jag kan dela med mig av 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

oscilloskop är t.ex. väldigt bra

de finns ju faktiskt som mjukvara numera!!

ett tips är att börja försiktigt med några pedaler o senare öka med nåt större.. jag gjorde "misstaget" att beställa två 1176-kloner o tänkte att jag kastar ihop dem utan problem, men blev mkt medveten om att det inte var så som fallet var.. 😄

men jag började bygga pedaler o mecka med allt möjligt som har med elektronik att göra, läsa på nätet etc. o nu bygger jag mina 1176or.. 🙂

Detta är jag fullt medveten om... har faktiskt gjort en fuzz pedal, brusade något pga dålig lödning vid jordningen. och en speldosa 😲 har läst ganska mycket på olika forum och sett att gssl klonen verkar vara något att ge sig in på.. tålamod har jag så jag kan dela med mig av 😄

najs.. kolla in khz.se/forum där finns lite om den klonen har jag för mig.. finns ju ett jädrans schysst australiensiskt företag som gör byggsatser för audiobruk..kommer inte ihåg va dom heter, men dom har en preamp som låter helt gudomligt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...