Jump to content
Annons

Skillnad på en Mixad och en Mastrad låt


TheDuke666

Recommended Posts

Hej alla duktiga ..

Tänkte bara kolla vad en mastring gör med en mix?

Har aldrig riktigt fått höra en mix innan den blivit mastrad..

För man tycker ju alltid eller iallfall oftast att det låter kanon på skiva... jag missade Hammerfall mixen.. hade varit roligt o fått se hur dom lagt upp allt.. finns det någon möjlighet fortfarande att få ta en titt på det...

Vore roligt om någon kunde visa med Ljudfiler skillnaden

Tack o Hej

The Duke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tackar.. då förstår jag att jag har en hel del att göra med mixning ordentligt.. trodde att mastring gjorde mer...

Tack iallafall o snyggt mixat verkligen proffsigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar.. då förstår jag att jag har en hel del att göra med mixning ordentligt.. trodde att mastring gjorde mer...

Tack iallafall o snyggt mixat verkligen proffsigt...

Mastring kan göra en hel del för slutprodukten, tro mig. 🙂 Men är det en riktigt bra mix så hör man kanske inte så stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det en riktigt bra mix så hör man kanske inte så stor skillnad.

Precis...en mastring behöver ju inte betyda bättre kvalité utan mer bara en utjämning av alla frekvenser och en höjning av volymen vilket ju är fallet i det här exemplet...mastringsklippet har ju egentligen bara högre ljudnivå än mixningsklippet...kvalitén fanns där redan innan i mixen.

Personligen så mastrar jag aldrig...jag tycker att mjukheten och luftigheten lätt försvinner när man ska "pressa" ljudbilden. Bättre då att istället satsa på att göra en så bra mix som möjligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du då?? utveckla.. jag hade funderingar för vad det kan göra för data trumljud och gitarrer??

jag försöker hitta en Musik mall där allting finns för att göra en hårdrocks låt.. med pluggar o hela köret... o sen kan man mixa det lite olika beroende på vilken typ av låt det är...

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är inte att mastering i sig behöver döda så mkt dynamiken. Men mer sättet vissa mastrar på. Jag har hellre låg volym på min låt än att jag slänger på en kompressor/limiter och en liten EQ touch och drar upp nivån bara. Men, jag skulle inte oroa mig så mkt över masteringen. Se till att mixa så bra det bara går först så kommer nog masteringen av sig själv. Och vill man ha en bra mastrad låt är man nästan tvungen att skicka iväg den. I alla fall om man är nybörjare och sitter i en liten sketenhemmastudio 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Mastering är att när man har jobbat i flera veckor och provat och provat och mixat ihjäl sig och tycker att det låter bra så skickar man iväg det till mastering och först då automatiskt blir det en hit av det!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BamBam (oregistrerad)
Mastering är att när man har jobbat i flera veckor och provat och provat och mixat ihjäl sig och tycker att det låter bra så skickar man iväg det till mastering och först då automatiskt blir det en hit av det!

Så sant...hade inte kunnat säga det bättre själv 😛 Det kräver sjukt mycket tid och ork och mer behövs nog inte säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så mastrar jag aldrig...jag tycker att mjukheten och luftigheten lätt försvinner när man ska "pressa" ljudbilden. Bättre då att istället satsa på att göra en så bra mix som möjligt. 😛

Fast det är ju inget som säger att man måste pressa skiten ur låten bara för att man lägger på en limiter.

-Det går ju oftast att få upp låten ganska så mycket i volym utan att det börjar låta knas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

kort och gott är mastring för mig att du jämnar ut frekvensbanden, trycker "upp" nivån så nära nollan det bara går utan att det peaker med dist som följd. om man tex. ska mastra ett album så lägger du varje spår så likt som möjligt i nivå och frekvenser. alltså att det ska vara samma karaktär på låtarna.

men ett tips(som jag lärde mig av studio) är att lägga eq före limitern i masterkanalen på mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har väldigt lite erfarnhet av detta, men svåvitt jag har förstått så ska mastring väl ändå göra mycket för trycket? Jag brukar själv sitta och skojmastra låtar som folk lagt upp här på forumet, bara för tränings skull, och jag brukar definitivt uppleva skillnad.

Jag ska om bara några dagar skicka in mitt bands EP till mastring. Ska jag lägga fram önskemål om att jag inte vill ha den där omtalade radiomastringen som bara smetar ut allt i utbyte mot hög volym?

Eller fattar mastringsstället det själva? / Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt lite erfarnhet av detta, men svåvitt jag har förstått så ska mastring väl ändå göra mycket för trycket? Jag brukar själv sitta och skojmastra låtar som folk lagt upp här på forumet, bara för tränings skull, och jag brukar definitivt uppleva skillnad.

Jag ska om bara några dagar skicka in mitt bands EP till mastring. Ska jag lägga fram önskemål om att jag inte vill ha den där omtalade radiomastringen som bara smetar ut allt i utbyte mot hög volym?

Eller fattar mastringsstället det själva? / Anton

Givetvis ska de lyssna på dina önskemål och jobba efter dem i den mån de kan. Det svåraste är väl kanske att kunna beskriva hur man vill att det ska låta. Om du däremot lämnar fria händer åt dem så hänger det ju på hur bra de är på sitt hantverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt lite erfarnhet av detta, men svåvitt jag har förstått så ska mastring väl ändå göra mycket för trycket? Jag brukar själv sitta och skojmastra låtar som folk lagt upp här på forumet, bara för tränings skull, och jag brukar definitivt uppleva skillnad.

Jag ska om bara några dagar skicka in mitt bands EP till mastring. Ska jag lägga fram önskemål om att jag inte vill ha den där omtalade radiomastringen som bara smetar ut allt i utbyte mot hög volym?

Eller fattar mastringsstället det själva? / Anton

Sjalvklart ska du ge dom sa mycket information om hur du vill ha det som mojligt.

Om jag hade mastrat sa skulle du fatt ett formular med fragor som du hade fatt fylla i noga.

Det ar ju dina pengar! Klart att dom sammarbetar, och lyssnar pa dina onskemal!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag skriver typ:

Mixa så att det låter BRA! Det ska vara så hög volym som möjligt utan att det distar, smetar ihop sig o låter kvalitativt sämre. Är det den info de behöver? / Anton

Nja om det var jag som mastrade sa skulle jag vilja ha lite mer info vad du tycker behovs forbattras och hur du upplever mixen:

Ar du nojd med volymen pa mixen? vi du ha den hogre mer "in your face"?

Hur ar nivaerna pa instrumenten? Ar sangen for hog? gitarrerna for dominerande?

Ar du nojd med hur diskanten later? For ljus? for mork? for hard? eller kanske perfekt...

Ar du nojd med hur mid registret later?

Ar du nojd med hur det laga registeret later?

Hur ar det med stereo bilden? For smal? For vid och orealistisk? eller kanns det bra?

Nojd med dynamiken? Later det redan bra eller ar det for komprimerat. Ska det tryckas ihop mer?

Visst kan det va jatte svart att svara pa och sakert vet masterings teknikern vad som behovs goras, men det ar ju sant man far diskutera.

Satt dig ner och tank efter lite hur du vill att det ska lata. Jamfor med andra skivor i samma stil sa kanske det blir lattare...

Hoppas det hjalper lite!! / Jonas

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mastring handlar ju inte bara om att pressa nivå. Man ska inte underskatta nyttan i att låta ett par andra öron göra sitt för att få det att låta så bra som möjligt.

Din mix är klar när du inte anser dig kunna få det att låta bättre. I det läget så kan jag lova dig att vem som helst kan hitta något i din mix som dom hade gjort annorlunda. Både saker som du kanske inte ens lagt märke till själv, eller saker som du inte har samma åsikt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...