Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Antagligen har jag felpostat det här, men iom att det är PT det gäller så valde jag att posta hgär, så att jag inte får 50 svar om något generaliserat i Cubase.

Jag har nyligen köpt ett midikeyboard, mer specifikt en M-Audio O2 som är skittuff. Däremot när jag drar i rattarna på keyboardet rör sig inte rattarna i pluggarna på samma ställe. Första ratten kan gå till tredje ratten i pluggen och tredje ratten på keyboardet kan gå till ista ratten i pluggen mm.

Beror detta på att PT registrerar min O2 fel? Kollar jag på "equipment" (eller vad det heter) så står det O2, fast det är en bild på något som ser ut som en linebox eller nåt. Kan det vara så att det är därför det inte är riktigt synkat?

Eller kan det vara så att man måste pilla med inställningar i själva keyboardet? Instruktionsboken var djävulst bantad så man kanske måste gissa lite för att få fram hur man gör.

Vad tror ni? Jag har alltså aldrig kört med midiklaviaturer med rattar tidigare.

Annons
Postat

Nu kan jag inte Pro Tools ... men det handlar ju om att få midi cc-numren att stämma överens mellan keyboardratt och programratt.

Antingen assignar du programrattens cc# till keyboardratten (se keyboardmanualen) eller tvärtom (se programmanualen). I båda fallen måste du ta reda på vilket cc# som du ska använda, vilket kan vara lite trickigt. Kanske finns info om det i manualerna.

Många program har en fiffig funktion som gör att du markerar den kontroll du vill styra keyboardratten till, väljer "learn"/"find" eller liknande och sen rör på keyboardratten så att programmet känner av vilket cc# som rör på sig. En sån funktion borde väl finnas i Pro Tools?

Postat

Hmm, tack för svaren.

Instruktionsboken till keyboardet var jättebantad och inte särkilt pedagogisk, det är möjligt att det står något om det

Någon som vet om funktionen finns i PT?

Postat

På digidesigns egna pluggar från AIR och även vissa andra funkar det så här. hörgerklicka i protools på pluggens parameter som man vill styra, välj Learn och vrid på den ratt eller regel på ditt midi klav som du vill ha som kontroller.

/MLundkvist

Postat

Okej. Nu är jag inte hemma så jag kan kolla, men tackar.

Hur är det med Xpand tro?

Postat
  Hemluth sa:

Xpand absolut.. bara högerklicka o välja learn på den parametern du vill styra.

/Magnus

Postat

Jag hade samma problem fast i Cubase o fick väl ungefär samma svar... och det funkar nog men när synthhelvetet har 100-tals parametrar som kan skicka ut är det en dålig lösning. 😱

• 2 veckor senare...
Postat
  MLundkvist sa:
  Hemluth sa:

Xpand absolut.. bara högerklicka o välja learn på den parametern du vill styra.

/Magnus

Hur sparar man det sedan då?

Det var lite jobbigt att trycka learn hela tiden, fast jag kanske är korkad och blind. 🙂:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.