Jump to content
Annons

Gitarrtips behövs


GitarrJim

Recommended Posts

Jag har nu tänkt på att byta ut min strata kopia mot en ny och fin gitarr. Jag har ingen aning om vad man bör och inte bör köpa...eller lite, kanske inte gittarren från elgiganten men i alla fall, jag har spelat i över ett halvår nu och ser mig som ganska bra, jag spelar väldigt seriöst och lägger ned mycket tid på spelandet. Jag hade tänkt mig någonting i 5 000 kronors prisklassen, ett par tusen upp eller ned gör inte mycket, får gärna vara någonting med bra kvalitet, den bör överleva ganska länge.

Jag spelar lite allting, men mest någon blanding av 80-tals glam/hair rock, någonting i blanding av Motley Crue, Hanoi Rocks, Kiss, Whitesnake mm. (dessa band kan uppfattas som helt olika av vissa men för mig är dom väldigt lika).

Jag har kollat runt lite på blandade Gibson, Kramer, Jackson Ibanez etc men inte hittat någonting jag fastnat jättemycket för, enda jag har kommit fram till är inte en Les Paul, de är aldeles för vanliga, jag vill ha någonting som sticker ut smått.

Tack på förhand.

Redigerat av GitarrJim
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in Ibanez (väldigt mångsidiga o prisvärda), Tokai (kända för grymt prisvärda kopior av känd modeller), Schecter (räknas väl som metallguror, själv gillar jag inte deras halsar...), ESP (de billigare modeller som jag har testat har känts bättre än de dyra som jag testat!). Sedan finns det ju Fenders Mexicotillverkade modeller som kan vara lika bra som USA-modeller men du måste nästan testa o känna på lädret först.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ska själv köpa gitarr och det blir en hagström swede pga att jag gillade gibson les paul men tyckte de var för dyra.

annars var det väldigt nära att jag köpte en eastwood arline map,eller Jr Elite. kan beställas från tyskland eller köpas på söder i stockholm 8fast till ett högre pris) jam kanske tar in dem till hösten.de är anorlunda!

tycker Gibson och fender känns som volvo och saab, de är väldigt bra men alla har dem.och därför inte så roliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu tänkt på att byta ut min strata kopia mot en ny och fin gitarr. Jag har ingen aning om vad man bör och inte bör köpa...eller lite, kanske inte gittarren från elgiganten men i alla fall, jag har spelat i över ett halvår nu och ser mig som ganska bra, jag spelar väldigt seriöst och lägger ned mycket tid på spelandet. Jag hade tänkt mig någonting i 5 000 kronors prisklassen, ett par tusen upp eller ned gör inte mycket, får gärna vara någonting med bra kvalitet, den bör överleva ganska länge.

Jag spelar lite allting, men mest någon blanding av 80-tals glam/hair rock, någonting i blanding av Motley Crue, Hanoi Rocks, Kiss, Whitesnake mm. (dessa band kan uppfattas som helt olika av vissa men för mig är dom väldigt lika).

Jag har kollat runt lite på blandade Gibson, Kramer, Jackson Ibanez etc men inte hittat någonting jag fastnat jättemycket för, enda jag har kommit fram till är inte en Les Paul, de är aldeles för vanliga, jag vill ha någonting som sticker ut smått.

Tack på förhand.

Gå till en musikaffär med bra gitarrutbud. Testa så många som möjligt. Köp den som känns bäst. Är den för dyr, kolla om den finns begagnad någonstans på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till en musikaffär med bra gitarrutbud. Testa så många som möjligt. Köp den som känns bäst. Är den för dyr, kolla om den finns begagnad någonstans på nätet.

Håller med om detta! Ett bra tips, Testa på tills du hittar en du fastnar för, men ska jag säga något annat så ta en Jackson! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om Hagström och Schecter. Dock inte Epiphone. Jag har haft 3 olika Epiphoner i varierande prisklass och fått inse den hårda (dyra) vägen att de inte håller måttet.

Med tanke på de referenser du gav tror jag nog att DiMarzio's PAF pro humbuckers skulle passa bra.

Om du vill ha raka motsatsen till gitarrljud a' la Whitesnake och Kiss etc ska du absolut satsa på EMG 81 humbuckers. Där hittar du en finfin livlös, kall, opersonlig, "våran sångare growlar för att han är talanglös", symaskins-ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo, har varit iväg och testat nu.

Fastnade för Ibanez, men har inte så stort hum om vilken modell, tittade på en RG320 någonting i en musikaffär, såg bra ut och lät fint, kostade 4 995 kr, men nu är det de, hur bra är den, är den värd pengarna? om inte, vilken annan modell (av Ibanez då, ska ha en) ska jag skaffa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

om du är intreserad av an begangnad gitarr så har jag ett hett tips, dearmond m-75 fins med bigsby svaj och utan snygg låter fantastiskt bra den har tvjones mickar som låter riktigt bra! lättspelad men väger dock en hel del men alla fördelar väger över. grymt lågt pris kostar mellan 2500- 4000 och kan va den mest prisvärda gitarren jag har testat! akta dig dock för squier fruktansvärda kopia som både är ful och dålig!

m75t.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...