Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har börjat titta på min första mixer. Tänkte använda den i första hand för inspelning av gitarr/trummor. Jag har ett M-audio Ozone som ljudkort. Nu undrar jag lite vad ni rekommenderar för mixer? Ganska billig ska den väl vara. Jag vet inte så mycket om mixrar, så om det behövs slutste och andra tillbehör, skriv gärna vad och varför.

När man spelar in t.ex trummor, säg att jag använder 6 kanaler till det, blir det då en eller 6 kanaler när det kommer in i datorn? Skulle föredra att det styckar upp sig, så man kan ändra EQ för t.ex bara baskaggen.

Kom gärna med förslag och tips och berätta gärna bara lite allmänt om mixrar 🥰

//Fredrik (Svampskallen)

Annons
Postat (redigerat)

Har ditt ljudkort verkligen 6 ingångar? Du kan nämligen inte separera det du får in i mixerbordet alls, sålänge inte du har ingångar till det på ljudkortet. Och om man väl har ingångar så det räcker, och om de är utrustade med mikpreamps, så behöver man inget mixerbord.

Har du tittat på exempelvis en presonus firepod? (numera tydligen fp10)

Redigerat av Fidden
Postat

Om du ska kunna få in ljudet på separata spår, så måste du ha ett ljudkort som har så många ingångar som du vill få in separat.

Eftersom Ozone bara ser ut att ha två kanaler, så med den blir det omöjligt att spela in annat än en stereomix av trummorna...

Postat

Okej, då vet jag det med ingångarna. Men går det att fixa EQ:n så pass bra innan så det inte behövs ändras nått i Cubase? Den där firepod:en, hade den ens nån EQ? Jag kan inte se någon...

Postat
Okej, då vet jag det med ingångarna. Men går det att fixa EQ:n så pass bra innan så det inte behövs ändras nått i Cubase? Den där firepod:en, hade den ens nån EQ? Jag kan inte se någon...

Digitala equlizers är numer mycket bättre än de som sitter i en billig mixer från exempelvis Behringer. Finns ingen anledning att påverka signalen innan mix i datorn.

Postat

Digitala equlizers är numer mycket bättre än de som sitter i en billig mixer från exempelvis Behringer. Finns ingen anledning att påverka signalen innan mix i datorn.

Precis - det är tvärtom mycket bättre att INTE justera eq o dyl innan inspelningen, eftersom det man spelar in blir grundmaterialet man måste jobba med senare - och har man gjort fel val vid inspelningstillfället, så är det kört eftersom man inte kan ta bort fel som har begåtts då. Det bästa är därför i de flesta fall att inte ha en mixer, utan som redan har nämnts, ett ljudkort med tillräckligt många ingångar och med preamps till så många av dessa ingångar som behövs.

En billig mixer ger dig betydligt sämre ljud än om du använder preamps direkt in till ljudkortet.

Postat

Precis - det är tvärtom mycket bättre att INTE justera eq o dyl innan inspelningen, eftersom det man spelar in blir grundmaterialet man måste jobba med senare - och har man gjort fel val vid inspelningstillfället, så är det kört eftersom man inte kan ta bort fel som har begåtts då. Det bästa är därför i de flesta fall att inte ha en mixer, utan som redan har nämnts, ett ljudkort med tillräckligt många ingångar och med preamps till så många av dessa ingångar som behövs.

En billig mixer ger dig betydligt sämre ljud än om du använder preamps direkt in till ljudkortet.

Men nu när jag bara har 2 ingångar i ljudkortet, borde inte det enklaste vara att köpa en billig mixer då, och få ihop allt till en eller två kanaler?

Postat

Men nu när jag bara har 2 ingångar i ljudkortet, borde inte det enklaste vara att köpa en billig mixer då, och få ihop allt till en eller två kanaler?

Nja, kanske billigaste om du hittar en billig mixer men det blir svårare att påverka de olika delarna och ljudet kommer med största säkerhet bli sämre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.