Jump to content
Annons

Vilka tweaks kör du?


Broghard

Recommended Posts

Tjoho.. jag har upptäckt att vissa tweakar strular på vissa system.

Jag har en amd 3800+ x2 med asus a8n-e .. emu 1212m

när jag kör med background services så får jag plopp problem.. men inte när jag kör vanligt..

sen undrar jag ett gammalt tips jag läst "dont map through this device " på audio .. e det ett bra tipps.

hur tweakar ni?

// Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget annat än "optimera för bakgrundstjänster" (eftersom ASIO är en bakgrundstjänst) och "bästa prestanda" på grafisk effekter.

De flesta andra "tweaks" som somliga påstår är omöjliga att vara utan, sparar några få kB RAM, men gör inget alls för prestandan. Många tjänster finns tillgängliga, men tar ingen processorkraft förrän de anropas - och varför ska man i så fall ta bort dem...? Vissa tweaks gör systemet instabilt - och det är helt enkelt inte värt risken. Jag känner några som har testat alla tillgängliga "tweaks" (med diverse krascher under resans gång...) - och i slutänden har de vunnit några få procent i prestanda och då haft en maskin som är obrukbar till normala uppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du "inte mappa genom ljudkortsenheten"...?

Har du bara ett enda ljudkort, så bör du stänga av alla systemljud, eftersom det annars finns risk för att Windows vill spela upp ett systemljud med en annan samplingsfrekvens medan du är igång i Cubase (eller vilket DAW-program du kör med). Det är ingen höjdare.

Det enklaste är att ha två ljudkort; ett för system- och spel-ljud - och ett för det seriösa ljudet. Då slipper man ifrån en massa konstigheter som kan uppstå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du "inte mappa genom ljudkortsenheten"...?

Har du bara ett enda ljudkort, så bör du stänga av alla systemljud, eftersom det annars finns risk för att Windows vill spela upp ett systemljud med en annan samplingsfrekvens medan du är igång i Cubase (eller vilket DAW-program du kör med). Det är ingen höjdare.

Det enklaste är att ha två ljudkort; ett för system- och spel-ljud - och ett för det seriösa ljudet. Då slipper man ifrån en massa konstigheter som kan uppstå...

Jag har 2 ljudkort eller mit emu 1212 och sedan ett usb headset... just nu kör jag på 20 ms latency och får jobbiga klick

det jag menar är detta!

9. Do Not Map Through Soundcard

Start > Settings > Control Panel > Sounds and Audio Devices > Hardware Tab > (highlight your soundcard from the list) > Properties > Audio Devices > (highlight your soundcard from the list) > Properties, and check the "Do not map through this device" checkbox.

jag fattar det inte.. det verkar så skummt att det struklar på 20 ms latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget jag någonsin har tittat på - och hos mig har det fungerat klockrent ända sedan båda ljudkorten (på den tiden ett SB Live och ett RME Hammerfall9652) var tvungna att dela IRQ under Win98... 😄😆

Det enda du behöver se till, är i så fall att ditt audiokort inte står som standardenhet - för om det inte står som standardenhet, kommer Windows inte att använda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag kör optimeringstipsen utifrån denna hemsida på mina (3) studiodatorer.

http://www.musicxp.net/

Har bla. ett 1212M på ena burken.

Lycka till.

hehe =)

jag tror helt klart att dualboot är att tillämpa framöver..

funtar på c:vista för spel ¨surf d: xp för misk.. undrar nog bara hur man skall göra för att lyckas med det hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör samma som Claes.

Började ambitiöst och gjorde två olika xp-installationer, varav den ena skulle vara tokoptimerad och den andra för normalt bruk. Efter optimeringen buggade det och knäppte och poppade. I den normala installationen funkade allt perfekt. Så jag håller med klasse fullt ut.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inget tweak. Bara OSX, och det fungerar perfekt. :rolleyes:

Har däremot lagt ned otaliga timmar på att bygga den "perfekta" DAW setup'en under Windows XP. Från hårt trimmande med TweakXP och andra programvaror, omformateringar, trial and error..

Kom efter mycket om och men fram till att det bästa är att ha ett par fåtal tweaks som inte altererar systemet allt för mycket (börjar du stänga av tjänster så bländas man snabbt av att systemet blir snabbare att boota, blir "rappare" på respons, men det ger dig inte den stabilitet du eftersträvar).

Mina fem cent:

Byt sysdisken mot en WD Raptor disk, även audiodata disken om du har råd.

Kör en paging file (vem som än säger att du INTE skall ha en och bara arbeta mot RAM lever i det förgångna).

Ju färre installerade program på ditt system, desto bättre prestanda. Tag bort onödiga Windows komponenter till att börja med.

Men stanna där någonstans. Enligt min ringa mening är det ju i det här läget du har optimal prestanda för ditt system och du kan fortfarande använda det till mer än att sequenca.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske, för ordningens skull, nämna att jag kör en enda installation eftersom jag aldrig skulle orka pilla med dubbla boot o dyl. Jag kör ALLT på denna datorn - både Cubase, Internet och mail, Office, ett fåtal spel etc. Jag har alltid kört så och har aldrig haft problem med det.

Det där med att ta bort virtuellt minne, är definitivt inte bra, precis som ozric säger. Det står under rubriken "sensless tips" på RME:s supportsidor, tillsammans med att avaktivera grafikkortets accelleration... :rolleyes: Visserligen är det kört om det virtuella minnet börjar användas medan man kör Cubase eftersom audioströmmen avbryts på grund av för stora fördröjningar, men Windows är bra på att hantera det och behöver ingen "hjälp" - men andra applikationer riskerar strula om man skulle få för sig att ta bort det. Om minnet inte räcker till, så finns det bara en möjlig åtgärd; mer RAM. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske, för ordningens skull, nämna att jag kör en enda installation eftersom jag aldrig skulle orka pilla med dubbla boot o dyl. Jag kör ALLT på denna datorn - både Cubase, Internet och mail, Office, ett fåtal spel etc. Jag har alltid kört så och har aldrig haft problem med det.

Det där med att ta bort virtuellt minne, är definitivt inte bra, precis som ozric säger. Det står under rubriken "sensless tips" på RME:s supportsidor, tillsammans med att avaktivera grafikkortets accelleration... 🙂 Visserligen är det kört om det virtuella minnet börjar användas medan man kör Cubase eftersom audioströmmen avbryts på grund av för stora fördröjningar, men Windows är bra på att hantera det och behöver ingen "hjälp" - men andra applikationer riskerar strula om man skulle få för sig att ta bort det. Om minnet inte räcker till, så finns det bara en möjlig åtgärd; mer RAM. 🙂

Jag har amd x2 med pcie och nforce 4 chippet mitt emu kort hadde bråkat en längre tid innan på gammla burken.. så idag tog jag hem ett audiophile 2496 som polarn i ena musikaffärn hadde liggandes

jag får fortfarande popps på 20ms latency kan detta bero på att jag har har set projektet med 24 bitars och addons kör 16 bitars? men iofs börgadde strulet efter jag testadde apples Itunes

kan en codeck ha strulat till det?

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ska kanske, för ordningens skull, nämna att jag kör en enda installation eftersom jag aldrig skulle orka pilla med dubbla boot o dyl. Jag kör ALLT på denna datorn - både Cubase, Internet och mail, Office, ett fåtal spel etc. Jag har alltid kört så och har aldrig haft problem med det.

Det där med att ta bort virtuellt minne, är definitivt inte bra, precis som ozric säger. Det står under rubriken "sensless tips" på RME:s supportsidor, tillsammans med att avaktivera grafikkortets accelleration... 🙂 Visserligen är det kört om det virtuella minnet börjar användas medan man kör Cubase eftersom audioströmmen avbryts på grund av för stora fördröjningar, men Windows är bra på att hantera det och behöver ingen "hjälp" - men andra applikationer riskerar strula om man skulle få för sig att ta bort det. Om minnet inte räcker till, så finns det bara en möjlig åtgärd; mer RAM. 🙂

Jag har amd x2 med pcie och nforce 4 chippet mitt emu kort hadde bråkat en längre tid innan på gammla burken.. så idag tog jag hem ett audiophile 2496 som polarn i ena musikaffärn hadde liggandes

jag får fortfarande popps på 20ms latency kan detta bero på att jag har har set projektet med 24 bitars och addons kör 16 bitars? men iofs börgadde strulet efter jag testadde apples Itunes

kan en codeck ha strulat till det?

// B

Jag ställer om latencyn beroende på om jag spelar in eller mixar.

I mix ställer jag upp latency för att minimera ljudklickar etc.

Sedan hade jag problem med mitt ljudkort för att det gick på en virtuell IRQ adress.

IRQ 15 eller lägre skall du ha för ett bekymmerslöst musicerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske, för ordningens skull, nämna att jag kör en enda installation eftersom jag aldrig skulle orka pilla med dubbla boot o dyl. Jag kör ALLT på denna datorn - både Cubase, Internet och mail, Office, ett fåtal spel etc. Jag har alltid kört så och har aldrig haft problem med det.

Det där med att ta bort virtuellt minne, är definitivt inte bra, precis som ozric säger. Det står under rubriken "sensless tips" på RME:s supportsidor, tillsammans med att avaktivera grafikkortets accelleration... 😄 Visserligen är det kört om det virtuella minnet börjar användas medan man kör Cubase eftersom audioströmmen avbryts på grund av för stora fördröjningar, men Windows är bra på att hantera det och behöver ingen "hjälp" - men andra applikationer riskerar strula om man skulle få för sig att ta bort det. Om minnet inte räcker till, så finns det bara en möjlig åtgärd; mer RAM. 🙂

Jag har amd x2 med pcie och nforce 4 chippet mitt emu kort hadde bråkat en längre tid innan på gammla burken.. så idag tog jag hem ett audiophile 2496 som polarn i ena musikaffärn hadde liggandes

jag får fortfarande popps på 20ms latency kan detta bero på att jag har har set projektet med 24 bitars och addons kör 16 bitars? men iofs börgadde strulet efter jag testadde apples Itunes

kan en codeck ha strulat till det?

// B

Det är ett känt problem med nForce4 som har SLI-stöd. Dessa moderkort är inte lämpliga för musikburkar, eftersom de ger klick och elände långt innan maxkapaciteten nås och långt innan andra moderkort med i övrigt samma bestyckning... 🙁

Åtgärd: Byt moderkort till ett som inte har nForce4 och SLI-stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast det är inte processorns fel att det strular, utan moderkortets. nForce4 med SLI-stöd finns på moderkort till Intel-CPU också, så det gäller att se upp och välja rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
...fast det är inte processorns fel att det strular, utan moderkortets. nForce4 med SLI-stöd finns på moderkort till Intel-CPU också, så det gäller att se upp och välja rätt...

Nej det e kanske sant men finns inte många mobo utan nforce 4 till socket 939 =)

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder tuneUp utillitys. Där kan man ställa in datorn för maximal prestanda då tweakar den automatiskt allt det där "ögongodiset" som Xp är känt för att det tar kraft från datorn.

http://www.kupan.se/binartiklar/propolis.html

Ibland när Cubase inte riktigt orkar så bruikar jag höja prioritetsgraden i kontrollpanelen på processen Cubase det verkar faktiskt fungera. Jag tror jag ahr läst det här. Tuneup är faktiskt en användbart programm till andra saker också. Rensa bort onödiga filer, defragementera registret och sådant mojs. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste för mig är att frigöra så mycket Ram till Cubase (samplingar) som möjligt. Många bäckar små som det heter.

Sen den där /3GB switchen för att få så mycket ram tillgängligt till samplingar. Läs XP 32-bitars begränsning.

Optimera för bakgrundstjänster.

Och lite småpill såsom Amd dubbelkärnsoptimering (vet inte om jag märker skillnad, kan bero på att min processor aldrig belastas direkt hårt vid musikskapande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimera för bakgrundstjänster. Det är det enda "tweak" jag använder och det funkar klockrent just nu. Däremot har en känsla av att inte alla VST-pluggar är programmerade helt enligt VST-protokollet. I höstas hade jag massor av gratispluggar o demos installerade och Cubase började bete sig allt underligare. Så... jag avinstallerade alla som jag inte ville använda. Under avinstallationerna är det ju många dialogrutor som ploppar upp o på någon stod helt säkert att pluggen delade systemfiler med Windows. Det är slarv... igt programmerat. Och jag klickade förmodligen OK. För när jag bootade om så var min Windowsinstallation icke-fungerande längre. Så jag passar mig mer för vilka pluggar jag installerar nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka tweaks kör du?

inga.. jag kör mac!

Det är ju ingen tweak... snarare en 'work-around'. 😏

snarare en totallösning!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett känt problem med nForce4 som har SLI-stöd.

Och nu tar vi det en gång till, det är inte SLI-stödet utan Nforce 4 som ställer till det. Oavsett om kortet stöder SLI eller inte alltså. Undantaget har varit Nforce 4 Pro till Opteron-moderkorten. Till de vanliga Athlon-moderkorten finns dock inga moderkort med det chipsetet. 😏

Själv kör jag en Athlon 64 X2 med ett Via chipset och tre stycken Windows XP installationer. En slaskinstallation för att surfa, spela, chatta, titta på film och dylikt. En för att göra tester som jag kontinuerligt återställer och sist min musikinstallation där jag kör Cubase, Reason, NI Komplete 4 och annat godis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...