Jump to content
Annons

GitarrStörningar


Tuben

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har haft ett problem i princip sen jag köpte min först gitarr för 3 år sen nu och det är att det är fruktansvärt mycket störningar som kommer från min förstärkare.. jag har provat att sätta den i olika jack i huset och det har inte gett några förbättringar.

Jag undrar om det är nån som vet vad detta kan vara och hur man löser problemet.. Störningarna är ej när jag spelar på gitarren och det är bara när jag har dist så jag har ingen aning.. fruktansvärt jobbigt vid inspelning här hemma!!

Tack På Förhand // Tuben

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Jaha du.

Vad har du för gitarr? Har du s k single coil-mickar, så är de extra känsliga för brum. (Strata, telecaster m fl)

Bor du i en gammal kåk, så har du säkert inte jordade uttag i rummen. Det ger också brum.

Förmodligen slutar/minskar brummet när du tar i strängar eller andra metalldelar på gitarren.

Fler källor till brum är om det finns transformatorer i närheten, datorskärmar eller om belysningen är kopplad till dimmer. Likaså brummar lågenergilampor eller halogen (transformatorer)..

Allt sån't skit stör gitarrsignalen.

Det kan ju oxå vara så att du har en keffig kabel.

Åtgärd: Tag väck allt som kan brumma och låt en riktig elektriker installera jordade uttag i ditt inspelningsrum. Försök inte dra en sladd från köket - farligt och otillåtet!!!

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt kan man dra en "köks-kabel" utan att det blir dåligt? Finns det nån gräns där kablarna tapapr i styrka eller är det bara ettor och nollor så att säga? Jag har väl en 5-10 meter till köket och funderar på att köpa en 10-m kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nja, nu menade jag ju en 230 V starkströmskabel. Det har florerat olika rekommendationer på forumet om att dra en jordad kabel från köket in i studion och det är alltså det som avses och som jag starkt avråder från.

Och en sådan tappar försumbart på tio meter.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Försök inte dra en sladd från köket - farligt och otillåtet!!!

//Nemo

Att dra en förlängningskabel från kökets jordade urtag in till studion för en test är inte farligt på något sätt. På andra hållet kan däremot vara förenat med livsfara, eftersom fukt och ojordade urtag inte är en bra kombination...

Det duger dock inte som annat än tillfällig test för att se om det hjälper. Man får nämligen inte ha blandade elurtag i ett rum, utan det ska vara antingen jordat eller ojordat enligt nuvarande elsäkerhetsbestämmelser (äldre installationer kan ofta ha blandat i samma rum och då får det förstås fortsätta vara så, men numera är bestämmelserna ändrade) - men för ett test spelar det ju ingen roll - och man använder ju knappast de ojordade samtidigt om man vill testa om det hjälper att jorda... 😕

onosoul: Det är en nödlösning att jorda genom elementet och inte heller särskilt lyckat ur säkerhetssynpunkt... Du kan dessutom få "fina" jordslingor så att du får ett mindre trevligt brum som resultat om du inte gör på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ofta förbisedd källa till störande brus och brum i instrument/förstärkarsammanhang är dagens förorening av "etern", d v s frekventa signaler från 3G-master, mobiltelefoner, kraftiga kortvågssändare, trådlösa hemtelefoner etc etc. Dessa går inte att åtgärda med jordningar, då jord och nolla egentligen är samma sak. Uppmärksammade problemet för många år sedan då jag flyttade till min nuvarande adress, en relativt högt belägen åkerplätt mitt i Skåne. Att kunna avlyssna tysk radio genom min basförstärkare med instrumentet som antenn fick mig att fundera lite grann. Än värre blev det när 3G-masterna dök upp. Vad jag gjorde var att klä hela studion invändigt med 10mm kycklingnät (golv, väggar, tak), en så kallad "Faradaybur", och sätta nya gipsskivor utanpå. Efter detta ganska stora ingrepp så utföll resultatet till stor belåtenhet. Jag tillåter heller inte mobiltelefoner i min studio då jag hört vad de kan åstadkomma. Det här är tyvärr ett växande bekymmer. 😲

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har tipsat om att kolla din gitarrkabel?

Skaffa en tjock skärmad, isolerad en, även om du blir av med lite diskant och krispighet i ljudet. Och ha inte en så LÅNG kabel! Lång kabel = antenn = tar upp allt.

Vinkeln mellan förstärkare och gitarr är viktigt, du kanske kan bara vrida dig runt ett kvarts varv - eller stå längre ifrån:

1. Högtalare, förstärkare.

2. TV, monitorer eller datorskärm*

3. Allt trådlöst du har i rummet - mobiler, palmtops, fjärrkontroller, hemmatelefoner...

* Min nyinköpta TFT 20 dataskärm ger störningar rakt in i min gitarrmickar även om de är ett par EMG (aktiva med batterier High Impedance). Jag måste stänga skärmen vid inspelning. Min gamla 17" Eizo katodstrålerör gav inte ifrån sig något alls. Och jag som trodde man blev av med allt sånt, i och med en TFT skärm, men så fan i heller.

Tips 2:

1. Med en lite skruvmejsel kan du höja gitarrpickuperna närmare strängarna. Inte för nära, och du kommer att höra skillnad på ljudet förutom att det blir högre volym, och längre avstånd till brus och brum.

hoppas det gav lite i alla fall.

/Henke Håkansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...