bakke Postat 6 juli 2007 Postat 6 juli 2007 Jag har tänkt på att köpa en Neumann TLM 103 ett tag, främst för inspelning av akustiska instrument och sång, men jag är lite tveksam då det enda rum jag har som har bra dämpning är sångbåset. På grund av storleken så är det är bara sång som fungerar att spela in där. Jag använder kontrollrummet som inspelningsrum för övriga instrument och det fungerar bra (dvs, den dåliga akustiken märks inte så bra) med de mickar som jag har idag En Shure SM57, en Röde NT-1 och en Sennheiser MD 421. Finns det risk att Neumann-micken tar upp mer av rumsakustiken än vad de mickar jag har idag gör och därför försämrar ljudet?
Claes Holmerup Postat 6 juli 2007 Postat 6 juli 2007 Den är ganska känslig, så risken finns att du får med mer rumsakustik - som med de flesta andra kondensatormicar... Du skulle kanske överväga ett sE Electronics Reflexion Filter, för att få lite bättre koll på akustiken...?
bakke Postat 7 juli 2007 Trådstartare Postat 7 juli 2007 Den är ganska känslig, så risken finns att du får med mer rumsakustik - som med de flesta andra kondensatormicar...Du skulle kanske överväga ett sE Electronics Reflexion Filter, för att få lite bättre koll på akustiken...? Säljer du det? Jag tittade på din sajt, men jag hittade det inte.
Claes Holmerup Postat 7 juli 2007 Postat 7 juli 2007 Den är ganska känslig, så risken finns att du får med mer rumsakustik - som med de flesta andra kondensatormicar...Du skulle kanske överväga ett sE Electronics Reflexion Filter, för att få lite bättre koll på akustiken...? Säljer du det? Jag tittade på din sajt, men jag hittade det inte. Det finns på mikrofon-sidan, under Tillbehör... 😆 Ganska dyrt, men det fungerar förvånansvärt bra - även om det finns blandade omdömen om det lite här och var. En konkurrerande produkt som är lite grand billigare kommer också in snart - nämligen Mic Thing från SM Pro Audio. Ska försöka hinna lägga upp det under helgen om det regnar för mycket för att sticka näsan utanför hudet... 😛
garaget (oregistrerad) Postat 7 juli 2007 Postat 7 juli 2007 (redigerat) Alltså, rätta mig om jag har fel, men beror inte hela problemet på vad det är du mickar? Vi bandade nyss en platta helt live med 8 Neumann TLM 103 i samma rum och fick minimalt läck. Som jag ser det beror det på "rummet" mellan micken och instrumentet i första hand, och inte själva rummet i sig. Det ska också sägas att vi använde dom på trummorna i stor utsträckning. Eftersom micken är ett "Öra" så tar den ju i första hand upp det ljud som är närmast. Sätter du dämp runt micken på de sidor du inte vill ska ta ljud, så blir det bra. I vårt fall sagolikt. Redigerat 7 juli 2007 av garaget
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.