Jump to content
Annons

Vad kan ett samplingsverktyg egentligen göra?


Gladys

Recommended Posts

Jag har tankat hem Highlife, som tydligen skall vara ett bra samplingsverktyg. Om nu Highlife är själva verktyget innebär det då att jag måste hämta pluggar/samplingar någon annanstans på nätet för att sedan spela upp dem i Highlife? Är det så det funkar?

Använder man sedan Highlife i ett sequenserprogram som exempelvis Cubase LE som är det program jag har i min Lexicon Omega? Är tanken att man ska kunna spela sina "egna" melodier/låtar med ett visst sound när man har hämtat hem samlingar/pluggar? Är det midi-funktionen som gör detta möjligt? Jag har inte kommit så långt i lärandet av Cubase, har kopplat keyboarden med midikablarna och bara lekt lite, och upptäckte att jag kunde göra olika inställningar för att få fram olika ljud. Min keyboard (Yamaha PSR280) i sig själv tycker jag bara levererar (typ) ett jäkla dansbandssound även om den har över hundra olika ljud. Jag vill feta till soundet. Är det möjligt att få fram ett liknande ljud som exempelvis Da Buzz, September, Yazoo med flera har? Eller är det möjligt med ljuden från min keyboard, men att man lägger på olika lager/inspelningar av ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Har ingen koll på det där Highlife men i övrigt så kan du väl i princip göra allt det du beskriver med din synt dvs. både spela in själva syntljudet och eller (på samma gång om du vill) en mjukvarusynt/pluggin som du har laddad i Cubase. Många lirar tex. in trummor vi en trumplugg som EZ drummer eller liknande med hjälp av sin synt och du kan i princip använda din synt/keyboard till att spela vilket ljud du vill bara du har tillgång till instrumentpluggen ifråga. Givetvis så finns ju även syntar i form av pluggins så det ska ju gå att få till dom där ljuden som du skriver om.

Vst står väl för typ virtual instrument nånting 🙂 man kan inte allt hehe så har du tillgång till ett virtuelt piano eller varför inte en hel klassisk orkester så är det bara att köra det via ditt keyboard på synten. Många av dom här pluggarna låter jäkligt bra och realistiskt numera och oftast bra mycket bättre än syntar i alla fall när det gäller typ "vanliga" instrument. Och ljuden i dom här Vst pluggarna är då samplade och inte till största delen programerade som dom kanske är i syntar som då kan låta lite mer articifiella.

Problemet är ju som vanligt att dom är inte gratis men det ska finnas ganska bra gratis grejjor oxå att ladda hem. så vitt jag har förstått.

Det är säkert nån inställning du ska göra i syntens meny och kanske även i Cubase så att synten skickar sin midi info via rätt midikanal och så att cubase och instrumentpluggen i fråga tar emot på samma kanal. Men sånt är överkurs för mig kan väl basic kursen för sånt på mitt Logic men inte mer dessvärre.

Det finns även pluggar som man kan ladda in på vanliga audiospår en ganska vanligt är Guitar Rig för gitarr och även bas tror det finns lite för synt i den oxå men då är det audiosignalen som som man tar från synten inte Midisignalen. Hoppas jag inte vimsade till det för dig man är ingen pedagog direkt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Burnin Sven, blir full i skratt att det är de man tidigare haft kontakt med som supportar 🙂

En annan fråga, kan man använda Highlife och liknande program utan att man har ex Cubase? Jag tänker närmast på han Basshunter hur han gick tillväga för han spelar väl heller inget instrument själv? Hur använder man det annars? Basshunter använder väl också loopar? En loop är vad jag förstår ett redan "inspelat" stycke som går om och om igen, inte sant? Men dessa loopar, finns de i olika tonarter och så plockar man ihop dem så de blir till en hel och bra låt? Själv är jag inte direkt intresserad av loopar, vill göra mitt eget, men självklart är jag nyfiken.

Ja, kan man inte det här har man många konstiga frågor ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med loopar så tänker jag i första hand på trummor, och då behöver man inte tänka på tonart 😱

Men det finns även loopar med musik.. Men man kan ju bli rätt låst då. Tror inte Basshunter använder så mycket såna.

I Cubase har du ljudspår, där du kan spela in sång eller lägga in ljudfiler (audiofiler) som t ex WAV-filer.

Så om du har en trumloop som en liten ljudfil, så kan du lägga den på ett audiospår och sen repetera den flera gånger. Problemet är då att den spelas upp i exakt det tempo som den har.. och du kanske vill ha ett annat tempo.

Om du har en sampler (som laddas in som ett VSTinstrument i Cubase) så kan du ladda in din loop i den istället. Då kan du "spela" loopen från din klaviatur, och om du spelar på låga tangenter så går den långsamt, och på höga tangenter går den fort. Så då spelar du helt enkelt upp loopen på "1an" i varje takt, och sen kan du stämma loopen upp eller ner tills den passar det tempo du vill ha.

Du kan även ladda in enskilda trumljud i samplern, t ex bastrumma och hihat, och lägga ovanpå.

Jag tror att Cubase innehåller några basic VSTinstrument, så öppna fönstret "VST Instruments" och ladda in några olika där. Skapa sen ett nytt midispår och välj ditt nyss inladdade instrument som "Output". Då kan du spela dem från din klaviatur, och spela in bas eller stråkar eller vad du nu vill ha.

kolla också www.kvraudio.com för länkar till gratis instrument, och en massa tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Bra där fick jag oxå lite tips om samplers och samplers hehe trodde bara det var nåt som man samplade in ljudet med inte att det oxå kunde funka som en spelare. Jäkla förvirrande område det där men jag tror det är viktigt att hålla isär samplers och vst instrument. Deras gemensamma nämnare är väl att ljuden man lirar är samplade och att det går att lira dom från ett keyboard typ eller 😱 ? Hoppas dom som kan rycker in här hehe.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där fick jag oxå lite tips om samplers och samplers hehe trodde bara det var nåt som man samplade in ljudet med inte att det oxå kunde funka som en spelare. Jäkla förvirrande område det där men jag tror det är viktigt att hålla isär samplers och vst instrument. Deras gemensamma nämnare är väl att ljuden man lirar är samplade och att det går att lira dom från ett keyboard typ eller 😉 ? Hoppas dom som kan rycker in här hehe.

Göran

VST Instrument (eller mjukvaruinstrument för det finns ju även andra format än VSTi 😱 ) består i stort sett av två huvudgrupper:

Mjukvarusynthar, dessa skapar sina egna ljud genom matematiska beräkningar och är därför ofta processorhungriga.

Mjukvarusamplers och samplespelare, dessa använder förinspelade ljudfiler för att låta och kräver därför mycket RAM-minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
kolla också www.kvraudio.com för länkar till gratis instrument, och en massa tips.

Vilken bra sida! Det fanns mycket att surfa runt och klicka på! Ljudfiler att lyssna på som också talar om hur man ska göra (tutorial)! Tack! // Gladys 🙂

PS. Gå till Sampling and Samplers - Theory for Beginners

Redigerat av Gladys
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Bra där fick jag oxå lite tips om samplers och samplers hehe trodde bara det var nåt som man samplade in ljudet med inte att det oxå kunde funka som en spelare. Jäkla förvirrande område det där men jag tror det är viktigt att hålla isär samplers och vst instrument. Deras gemensamma nämnare är väl att ljuden man lirar är samplade och att det går att lira dom från ett keyboard typ eller 😄 ? Hoppas dom som kan rycker in här hehe.

Göran

VST Instrument (eller mjukvaruinstrument för det finns ju även andra format än VSTi 🙂 ) består i stort sett av två huvudgrupper:

Mjukvarusynthar, dessa skapar sina egna ljud genom matematiska beräkningar och är därför ofta processorhungriga.

Mjukvarusamplers och samplespelare, dessa använder förinspelade ljudfiler för att låta och kräver därför mycket RAM-minne.

Ja du blinkar så fint 😉 gör det det oxå som funkar i Cubase kan ju vara bra för Gladys att veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där fick jag oxå lite tips om samplers och samplers hehe trodde bara det var nåt som man samplade in ljudet med inte att det oxå kunde funka som en spelare. Jäkla förvirrande område det där men jag tror det är viktigt att hålla isär samplers och vst instrument. Deras gemensamma nämnare är väl att ljuden man lirar är samplade och att det går att lira dom från ett keyboard typ eller 😄 ? Hoppas dom som kan rycker in här hehe.

Göran

VST Instrument (eller mjukvaruinstrument för det finns ju även andra format än VSTi 🙂 ) består i stort sett av två huvudgrupper:

Mjukvarusynthar, dessa skapar sina egna ljud genom matematiska beräkningar och är därför ofta processorhungriga.

Mjukvarusamplers och samplespelare, dessa använder förinspelade ljudfiler för att låta och kräver därför mycket RAM-minne.

Ja du blinkar så fint 😉 gör det det oxå som funkar i Cubase kan ju vara bra för Gladys att veta?

Vad menar du? Mjukvaruinstrument består av dessa två huvudgrupper oavsett formatet. Precis som en gitarr alltid är en gitarr och en bas alltid en bas oavsett fabrikatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä det var du som tog upp det där med andra format än Vst så jag vet inte vad du var ute efter. Men nu har jag inte tid längre ska in till stan och köpa sladdar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det var du som tog upp det där med andra format än Vst så jag vet inte vad du var ute efter. Men nu har jag inte tid längre ska in till stan och köpa sladdar.

Det finns t ex AU (Audio Units) som är Apples variant på VST. Och så RTAS som är ProTools variant på samma sak.

Och självklart är formaten helt okompatible med varandra, fast de gör samma sak 🙂

VST är en öppen standard som vem som helst (ja programmerare ska man nog va) kan skriva pluggar till. På gott och ont. Funkar på PC och Mac. AU (bara Mac) är mer stängt, och RTAS (PC och Mac) är stängdast av alla 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...