Jump to content
Annons

Nya Monitorer


Toon

Recommended Posts

Tja!

Nu e det så här att jag hade tänkt att sälja mina gamla monitoer (Behringer Truth B2031) och ska handla ett par nya runt 5000:- non som har ett tips på ett par som e bra för dance musik huvudsakligen .. och likande... ett par som e bra helt enkelt o ger bra ljud till dom flesta genrearna, men då främst dance... :rolleyes:

😱😆🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är dessvärre tvungen att sälja dom för att ha råd med ett par nya...

Kan helt enkelt ändra frågan.... Villka monitorer skulle ni rekomendera för just den pris klassen runt 5-6k som ger ett "riktigt" ljud för mixining o lyssning... då just för dance... och även annan musik ... :rolleyes:😱😆🙂

Redigerat av Toon
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan sträcka dig upp till 7000:- (eller vågar beställa från USA=billigare) så kan jag rekommendera Yorkville YSM1p.

I mina öron mycket bättre än Truth'sen... Ungefär lika mycket basåtergivningsförmåga, men mycket klarare och tydligare ljud.

Behöver du mer bas än det så måste du nog ha en sub, eller minst 10,000:- till... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på Tannoy'sen också när jag var ute och shoppade, och de lät också riktigt bra. Men det fanns mer botten i York'arna och jag gillade ljudet i dem ännu bättre.

Ett annat alternativ (som jag tyckte var ganska jämförbara med Tannoy) är M-audio BX8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte du ska köpa Tannoy Reveal Active om du håller på med "dance". De är bra till pop och rock, men de saknar botten, och sedan har de det där speciella tannoy-soundet som jag inte alls tycker är skönt att lyssna på när man gör klubbmusik.

Några som däremot har skön botten och klart och härligt ljud är Event 20/20 Bas. De kostar sisådär 10 papp, men det är ju fortfarande inte Genelec-priser. Jag hade faktiskt hellre köpt dem än ett par Genelecs till klubbmusik, du får mer för pengarna.

Se bara till att du lyssnar på dem innan du bestämmer dig, dock tror jag faktiskt Event 20/20-ljudet passar alla som sysslar med klubbmusik 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att tillägga : Hoppas att du har ett par andra goda stereohögtalare (typ, din hemmastereo - som du förhoppningsvis haft i ett stort antal år och lyssnat in dig ordentlig i )

Håll ett öga på dina basnivåer i dina färdiga mixar men krama på med så mycket bas du tycker att du behöver ur dina monitorer, bry dig inte om ifall dina monitorlådor pumpar luft hejvilt eller t.o.m. börjar rassla i lådorna.

bränn mixen och kör den i din hemmastereo, om det rasslar där med basen i neutralläge så är din bas för högt mixat, tillbaka och justera. Rätt mängd bas får du om du kan svepa din baseq på din hemmastereo till max utan att dina lådor börjar rassla och dunka med baskaggen med baseq på högsta nivå. Naturligtvis så lyssnar du på en volym som man brukar ha hemmavid (Alltså inte på diskoteksvolym)

Om du vill ha monitorer som återger basfrekvenser mer obesvärad bör man köpa monitorer med ett baselement på åtminstone 8 tum. Att flytta luft är allt som behövs för att höra stark bas, men då är man inne i andra problemområden t.ex. att ditt lyssningsavstånd måste öka om du vill höra en korrekt stereobild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Event 20/20 kan man hitta mycket billigare än 10k.. så köp inga för den summan.

Om du bara ska lägga 5k på monitorer kan du lika bra spara Behringerna. Får inte mycket bättre skulle jag tro. Skillnaden är nog marginell isf.

De aktiva (20/20 Bas)? I sådant fall var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara ska lägga 5k på monitorer kan du lika bra spara Behringerna. Får inte mycket bättre skulle jag tro. Skillnaden är nog marginell isf.

Tyckte iofs att det var en ganska så markant skillnad mellan Behringrarna och Tannoy Reveal/M-audio BX8.

Ingen megalomatisk skillnad kanske, men jag upplevde ett tydligare och mer detaljerat ljud i dem jämfört med i Truth'sen.

Om skillnaden sedan är värd pengarna, och tiden det kommer att ta för att "ställa om" öronen är en annan fråga. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya kasnke de kostar 10k.. vet ej.. men jag har sett många annonser på begagnade.. känner en som fick ett par för 7000...

Jo, det är klart att där e skillnad på monitorerna. Jag sitter själv med tannoy reveal active och skulle aldrig byta dom mot behringers. Men det jag menar är att jag tycker att lägga bara några få tusen mer på ett par andra inte är någon större poäng. Precis som du sa får man lära sig ett par nya högtalare.

Detta är alltså bara min synpunkter vilket andra får göra sina egna beslut utifrån. Jag hade sparat på mig mer pengar och köpt något ordentligt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

dina öron/hörsel avgör, lyssna och bedöm, ta med referens material när du ska prova.

Om inte annat be att få låna/hyra dem och bedöm hemma/studion hur de låter och bestäm dig därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

kryotank (oregistrerad)

Förstärkardoktorn har utförsäljning på tannoy reveal active..

Prisuppgiften på deras hemsida är lite luddig men under 5000:- verkar det vara..

ev. 3.995:-...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Phonic P5A.

Kör med dem och kan säga att de är helt okej. De färgar inte ljudet så det stör. Kostar runt 3k5:-. Om du vill skapa dansmusik så är en sub också att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Howdie!

Köpte mig ett par Tapco S·5 för 3.500kr och är mycket nöjd med dem hittills.

har haft dem i ca 1-2 månader.

Var lite inne på att köpa P8A:erna men mitt slutgiltiga val hamnade på S·5:orna.

Tyckte att P8A var lite väl stora för min hemma-studio.

[edit]

(får väll uppgradera när man flyttar till större studio) 😆

-smaken är som basen, diskant!

hoho

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller själv på att jaga monitorer, men hade tänkt lägga mig under 4000:-

Har lånat hem ett par Studiophile BX5, har haft ett par Phonic P5a hemma en helg, och har nu KRK ROKit5 på lån.

* Phonic 5:orna har bättre tryck i basen än BX5, men jag saknar lite i övre registren - det låter lite "instängt". Stereobilden kändes inte heller lika bra som med andra jag provat.

* BX5 är lite väl vassa i diskanten och saknar tryck i basen.

* KRK har lite samma karaktär som Phonic, men känns "luftigare" - mer öppna i diskanten. Men sedan byter jag till lättare körmusik bara för att, och då känns plötsligt BX5orna bättre än tidigare (ljusa partier kommer fram bättre).

Lyssnade på ett par nEar05 igår, och det lät sjutusan så bra i butik, men jag har ju ingen aning om hur deras mixer var ställd och akustiken skiljer sig förmodligen markant från min hemma. Upplevde även dessa som lite "vassa", och man kan nog bli trött av att lyssna på dessa för länge (och länge blir det väl tal om 🙂 ) Jämförde f.ö. dessa med Tannoy Reveal (då det var de närmast dyrare de hade i butiken), och då hade jag nog valt nEar05 utifrån detta - Tannoy lät lite tillknäppt i toppen??? :/

Nu gör jag inte så mycket dance, men en del åt det hållet (och lyssnar på en hel del trance/club och liknande), annars blir det mest filmmusik och mer orkestral musik så det kanske skiljer sig mot vad Du behöver.

Vad som är "bra" är subjektivt, och hur man än vrider och vänder på det så får man inga 100% ärliga högtalare, så oavsett måste man lära sig kompensera för den färgning ens monitorer ändå ger...

Slutrådet kan bara bli ett (och som redan nämnts) - prova att lyssna, allraminst i butik men helst hemma, på så många som möjligt. Det gör en jäkla skillnad at få "ratta" sin egen musik med högtalarna och inte bara lyssna på egen/andras musik i butik.

Sådärja - nu har jag fått dela med mig av mina våndor och förhoppningsvis förvirrat folk ännu mer! 😉

Lycka till, och meddela gärna vad det blir i slutänden! 🙂

/Rico

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag högg ett par Phonic P8A för en vecka sedan. Jag bor trångt och de känns lite stora, både till volym och effekt. De låter dock kanon tycker jag (har inte gjort någon direkt jämförelse med andra monitorer, bara med mina datorhögtalare *host*).

Mitt största problem just nu är att jag stör mig på mp3or som är kodade i låg bitrate, det hörs mycket tydligare nu :/.

Värt att notera är att de saknar volymkontroll. På baksidan finns ett reglage för -6 till +6 dB.

Fjäska lite med din musikbutik så kör de hem dem åt dig, tuntunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett litet svenskt företag som gör helt fantastiska högtalare, Ino Audio heter det. De har en liten monitor som heter pr10. Man fattar det inte när man tittar på den, men den spelar linjärt ned till 35 Hz +/- 2,5 dB (jämför gärna med toppmodeller från Genelec, Dynaudio, Adam etc). Jag kan titta vem som helst i ögonen och säga att det är den bästa högtalare jag hört under 25.000 kr/par - förutom storebrorsan pr24 från samma företag. (Den har ännu lite vidare och rakare frekvensomfång, och kan spela ännu mer volymstarkt).

Studiosolutions säljer dem för 6800 kr/par, och om du kan löda kan du köpa en byggsats för någon tusenlapp billigare (man får med en utförlig ritning). Det är dock en passiv monitor, så du behöver en förstärkare till den. Jag har talat med konstruktören själv, och han tyckte att så länge man inte kör med något som är kraftigt färgat så låter de flesta vanliga stereoförstärkare OK.

Jag är kompis med Erik som har Studiosolutions, men förutom det har jag inget att tjäna på att rekommendera de här högtalarna. (Erik tjänar förresten nästan ingenting på dem heller).

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...