Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min studio består av ett mixerbord, DSP24 Value ljudkort och midikeyboard. Jag kör allt på vanlig PC. Men jag lyckas inte lyssna på det jag spelat in via mina PC-högtalare, utan måste koppla in hörlurarna i mixerbordet för att höra något. Det borde väl gå att använda DSP24-kortet till att spela in musik och datorns ljudkort till att spela upp ljudet? Har försökt men det verkar inte fungera. Annars lutar det mot att jag får köpa monitorhögtalare till "studion".

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Vart har du kopplat in högtalarna någonstans?

Postat

Jag mistänker att du menar att du vill lyssna medan du spelar in och fortfarande är inne i Cubase (om det är Cubase du använder...)?

ASIO hanterar bara ett ljudkort - eller flera likadana, om drivrutinerna är välskrivna.

Det innebär att du måste välja en annan drivrutin och ändra in/utgångar, om du vill kunna använda två olika ljudkort. Det blir väldigt krångligt, med andra ord...

musik (oregistrerad)
Postat

Om du ska lyssna i högtaleriet samtidigt som du lägger på spår så kommer du att ha visst delay in i mikarna. Det kan bli besvärligt. Bättre med lurar. Akustisk gitarr, elgitarr, sång, diverse percussion, bastuba, hardangerfela, säckpipa, sitar, oud...

Postat

Jag kanske inte har varit helt tydlig. Min PC använder sitt inbyggda ljudkort som jag lyssnar på mp3 och annat med. PC-högtalarna är inkopplade till det inbyggda PC-ljudkortet.

Till studion använder jag ljudkortet DSP24 och med det verkar jag vara tvungen att lyssna på det jag spelat in genom att koppla mina hörlurar till mixerbordet som i sin tur är kopplat till DSP24.

Jag skulle vilja ha möjligheten att lyssna på det jag spelat in i mina PC-högtalare eftersom de har så bra ljud och så vill jag kunna lyssna utan hörlurar, men det verkar inte vara möjligt. Jag måste alltså förmodligen köpa ännu ett par högtalare som jag måste koppla till DSP24?

Postat

Kort och gott...varför kan jag inte spela upp ljudet i Cubase med mitt inbyggda ljudkort? Måste jag välja att spela upp ljudet med mitt "studioljudkort"? Räcker det inte att bara spela in med?

Postat
Kort och gott...varför kan jag inte spela upp ljudet i Cubase med mitt inbyggda ljudkort? Måste jag välja att spela upp ljudet med mitt "studioljudkort"? Räcker det inte att bara spela in med?

Det är väl så att Cubase inte klarar att hantera 2 ljudkort samtidigt?

Koppla dina högtalare till mixerbordet och kör ut ALLT ljud från datorn genom "studioljudkortet".

Postat

Som jag skrev tidigare, så kan ASIO (som gör att du kan köra med kortare latency än 1 sekund eller något sådant) bara hantera ett ljudkort. Om ASIO-drivrutinerna är välskrivna, så kan flera likadana kort eller i vissa fall olika kort från samma tillverkare, fungera tillsammans i Cubase.

Postat

Har en följdfråga...

Då man köper högtalare för sin studio, måste det finnas inställningar för bass och trebble på dessa? Fungerar det att köpa vanliga sjyssta 2.0 PC-högtalare och köra med?

Postat

Ett par riktiga studiomonitorer är annars att föredra, men det springer lätt upp i en del pengar... 😉

Annars fungerar det ju med vad som helst om du bara vill kunna få ut ljudet. Eq kan du ju ställa i programmet, så det behövs inte på högtalarna.

Postat

Alright, tack för ditt svar. Har kikat på studiomonitorer, men det är över vad min budget tillåter. Har väl råd med max 600-700:- och det får man inte så mycket för gissar jag.

Postat

Nej - tyvärr får man inget vettigt i den prisläget, utan det blir till att leta upp något som fungerar hyggligt. Till datorljudet kör jag med Altec Lansing sub + 2 satelliter, som låter helt ok för att vara datorhögtalare - och jag tror inte att de kostade så farligt mycket...

Kanske kan du också titta på begagnat, men pengarna räcker nog tyvärr inte till något som är värt att kallas studiomonitorer ändå - så då är det bättre att försöka spara lite till.

musik (oregistrerad)
Postat

Är det för MASTERING du/ni pratar om högtalare/monitorer? För när man spelar in kan man ju knappast ha igång dem...eller hur?

Inte om man spelar in själv och står där och sjunger eller sitter vid sin flygel t.ex.

😛

:musik

Postat
Är det för MASTERING du/ni pratar om högtalare/monitorer? För när man spelar in kan man ju knappast ha igång dem...eller hur?

Inte om man spelar in själv och står där och sjunger eller sitter vid sin flygel t.ex.

😕

:musik

Nej, det jag talar om är att kunna lyssna på det man redan spelat in för att skapa sig en uppfattning om mixningen. Tyvärr har jag inte lyckats koppla så att jag kan använda mina datorhögtalare till detta ändamål.

Claes, tack för dina goda råd. Det uppskattas.

• 3 veckor senare...
Postat

Det går att använda båda ljudkorten. Så länge du spelar upp den redan inspelade musiken på nåt annat program än i den du spelar in.

Om du t.ex. använder cubase, så har du ju redan ställt in den på vilket kort den ska fungera...och att hålla på och ställa om är bara jobbigt tycker jag. Men om du har mixat ner det som du redan har spelat in, så kan du ju spela upp det i ett annat program...Wavelab, eller till och med WMP.

Det du måste göra är att gå in i kontrollpanelen, och ljudinställningar(om du inte stängt av det inbyggda kortet i BIOS)Där kan du välja vilket kort som ska hantera inspelning, uppspelning respektive midi. Ställ in uppspelning på ditt inbyggda kort, så ska du se att det funkar. Dock så kommer du då i cubase att bara höra när du spelar för Inspelning. Men ändå så tycker jag att det är enklare att ändra i kontrollpanelen.

Jag har själv ändrat där då jag vill använda det inbyggda kortet, när jag till exempel ser på film och vill ha hemmabio. Och sedan har jag ändrat tillbaka när jag ska producera.

Dock så gör jag det inte längre, då jag nuförtiden ser på film i en annan dator. Nuförtiden har jag både monitorer och högtalare kopplade på mitt externa ljudkort, av den anledningen att jag vill ibland provlyssna på högtalarna för att höra hur det låter i vanliga högtalare. För det är ju på vanliga högtalare som musiken kommer att lyssnas på.

Postat

Trött så här tidigt på morgonen men det borde du kunna... jag kan i Cubase välja mellan mitt interna skitljudkort (Realtek någonting), M-audio fw410 eller PodXT (om den är inkopplad). Det är bara att gå i Device Setup (tror jag... trött som sagt) och välja ljudkort, switch och pang så har man bytt ljudkort för uppspelning. Skall tilläggas att om jag kör på det interna ljudkortet så kan det bli en hel del fördröjning dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.