Jump to content
Annons

liten fråga hur folk mixar


dubsmith (oregistrerad)

Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)

hej! bara undrar lite hur folk går till väga när dem börjar "programmera"/ "spela" in en ny låt.

Tex trummspåret? när ni börjar programmera trummorna, kör ni dem helt torra då, utan compressor och verb, mm ? eller väntar ni med att lägga på effekter tills ni är klara med låten- typ då exporterar trumspåret som audio-och in med det igen, och då börja lägga på effekter?

Det känns nästan som man vill höra direkt när man programmerar trummorna hur dem ska låta med effekter på.

Hade varit fint och höra lite olika versioner ideer och tips

Tack för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag börjar oftast med trummorna torrt för att få en bra rytm, sen provar jag olika syntslingor som testas med effekter.

Efterhand som låten byggs upp brukar jag kolla om själva trumpaketet eller vissa syntar behöver komprimeras m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar ofta med bara en "puls" (4/4 kick) för att ha nåt att spela efter...

Sedan när jag börjar få en idé på vilket "groove" som passar fixar jag till trummorna, och då gör jag oftast först en/ett par kort(a) loop(ar), men med effekter och "allt"...för att senare när låten börjar bli klar, försöka utveckla och variera looparna mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

allright  så ni kör med effekter på (in the mix"  så att säga.  ja ok  men då e det upp till processorn då .

Ja, fast jag exporterar ut trummorna från Fruityloops (med effekter och allt) som en wav-fil . Har en gammal seg dator så det gäller att "spara"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar oftas igenom ett par olika trumbibliotek efter en kick som jag fastnar för.. lägger upp den i Battery, loopar en 8 takters grej..sen letar jag upp virvel, claps percussion eller annat som passar ihop med kicken.. sen dikterar den färdiga 8 taktersloopen vad det blir för låt... och givetvis vilket tempo den ligger i.. oftast brukar jag ändra tempot uppåt och neråt 10 - 15 BPM också för att se om just paketet lyfter i ett annat tempo.. ibland händer det att vissa ljud hoppar ut medans andra känns fel, då byter man ut vissa ljud i trumpaketet..sen kommer låten nästan med en gång och alla bitarna faller på plats...

Det gäller att hitta dom där småsakerna som triggar ens egen låt-nerv.. 🙂

Mina flimmerhår brukar vara känsliga för allt från knorriga syntbasar, halvhårda housekickar, drömska pads och schyssta delayade syntleads

Så jag har skapat en grundtemplate i Cubase som innehåller allt detta.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
aceton (oregistrerad)

olika beroende på vad det är man ska göra.

just när du programmerar musiken så tycker jag att man kan göra precis hursomhelst. spelar du in tex ett riktigt trumset så är grundljudet viktigt, och det ska ju helst låta bra även utan effekter..

men gäller det modern programmerad musik så tycker jag inte att det finns något rätt eller fel. om du gör ett trumkomp och sitter och exprimenterar med ett delay på som du tycker ger ett "jääääävla schysst sväng" då är du ju på rätt väg.. men ifall trumkompet inte låter bra hur mycket du en vrider på kompressorn så kanske det är dags att programmera om.

men allt är ju olika från fall till fall.. börja med tanken. vad är det du vill göra?

dista, komprimera, bitchusha eller vad som helst. så länge du tycker att du är på rätt väg.. se det som att du fortfarande väljer trumljud. eller loop för den delen.

eller spela in resten till enklast möjliga trummor och gör resten när du ska mixa.

vad det gäller annat än trummor så tycker jag att samma regler gäller.. ska du ha en vass leadsynth och du inte lyckas ratta till den.. dista skiten! kommer du nära så att helheten låter tillfredställande.. vänta med disten..du kanske inte behöver den när allt är på sin plats..

i stort sett alla jobbar på olika sätt, så hitta ditt flöde. däremot tycker jag att man ska försöka variera sig. ju fler arbetstekniker du behärskar desto mer kommer du kunna göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen börjar jag med att göra ett enkelt trumkomp - eller så kör jag med Groove Agent för att kunna köra igång med harmonierna snabbare.

Alltid torrt från början. Effekter kommer inte på förrän vid slutmixen, eftersom jag tror att det är lätt att låsa sig vid en viss sak om man introducerar den för tidigt. Det är bättre att vara öppen för all sorts utveckling ända fram till slutmix och lägga all kosmetika då i stället för under arbetets gång... Det är lättare att anpassa resten av låten efter sången om man inte har laborerat för mycket och hunnit låsa sig vid vissa ljud eller effekter. Jag brukar inte ens spika de slutgiltiga ljuden från syntarna förrän i slutet. Under resans gång håller jag mig normalt till trummor, bas, piano och sång. Sedan beror det på hur helheten blir...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att jag gör mer och mer i huvudet innan jag ens sätter mig vid datorn. Försöker tänka ut både låt/sound/groove så mycket så möjligt innan, sen spelar jag in, kollar vad som blev ok, får nya idéer (nästan alltid) och ändrar om/bygger vidare tills jag hamnar där jag ville hamna. Det är skitsvårt att tänka ut exakt hur man vill ha det, men någon sorts övergripande bild skadar aldrig att ha.

Trummor (om det nu ska vara midi/vsti) spelar jag nästan alltid in via klaviaturen (oftast trumma för trumma, alltså inte alltihop på en gång) och blev det fel/konstigheter/otajt pysslar jag med det i efterhand. Försöker kvantisera så lite så möjligt.

Mina erfarenheter säger att det nästan alltid blir bättre om man tänker sig hur det ska låta innan man börjar leta ljud / programmera grooves. Även om det till slut inte blir precis som man tänkt sig så är det lättare att jobba efter ett mål, och musiken kommer att sitta ihop bra mycket bättre då.

Fast alla är ju olika, så man gör väl som det funkar bäst för en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Startar Groove Agent och letar reda på rätt rytm och stil

2. Spelar in en grovskiss med piano, alternativt sång/gitarr till trumkompet

3. Lägger ackord i MIDI på hela låtstrukturen i ett MIDI-spår

4. Kopierar ackordspåret till 2-3 nya MIDI-spår

5. Kopplar Virtual Guitarist till ett eller flera MIDI-spår

6. Lägger på ev pads på ett eller ett par MIDI-spår

7. Skapar ett basspår som plitas in i Key Editor (ibland spelar jag bas via Guitar Port, men som usel basist väntar jag på VST:n Broomstick Bass, då kan jag använda en kopia av ackordsspåret, tror jag)

8. Sjunger in sångspår och pitchkorrigerar med Melodyne eftersom jag inte kan sjunga rent...komprimerar och lägger på lite reverb, ibland filtrerar jag genom Waldorf D-pole också

9. Nu börjar jag labba med kompressor, reverb m.m., petar i GA och VG med automation samt pannar oc h eq:ar spåren

10. Lägger på lite slingor synt, gitarrsolo och tingel-tangel m.m.

11. Kör en Audio mixdown på hela klabbet när jag är nöjd och startar ett nytt projekt där jag hämtar in filen, insertar Maximizer, komprimerar kanske en aning och lägger eventuellt på sparsamt med reverb.

...och vips så är min låtskrivardemo klar... 🙂

Ibland sätter jag bara på micken, sjunger och spelar gitarr, komprimerar och lägger på lite reverb och kör allt genom Maximizer...

...ungefär så gör jag ... ibland ....

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är ett ganska spännande tema för alla gör på olika sätt, jag valde ut några av dom utryck jag tyckte lät flummigast.

...oftast med trummorna torrt

...exporterar ut trummorna från Fruityloops

...ändra tempot uppåt och neråt 10 - 15 BPM också

...inte lyckas ratta till den.. dista skiten

...och lägga all kosmetika då i stället för under arbetets gång

...ritar upp alla midipatterns som virvlar runt i huvet

😮😛😛😛😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett ganska spännande tema för alla gör på olika sätt, jag valde ut några av dom utryck jag tyckte lät flummigast.

...oftast med trummorna torrt

...exporterar ut trummorna från Fruityloops

...ändra tempot uppåt och neråt 10 - 15 BPM också

...inte lyckas ratta till den.. dista skiten

...och lägga all kosmetika då i stället för under arbetets gång

...ritar upp alla midipatterns som virvlar runt i huvet

😛😛😛😛😛😛

..o vips så har du den kraftfullaste tekniken av oss alla... 😉🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu jobbar jag så här med en ny låt:

Ställer micken mellan gitarren och mitt huvud.

Spelar in.

Demo klar.

Hoppas kunna vidga mina vyer snart med hjälp av tex den här tråden 🙂

Hoppas jag hjälpte nån 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mixar gör jag olika på olika låtar. Men jag brukar börja med bastrumman som går samma takt hela tiden. Sen lägger jag på basgången eftersom den fungerar precis som "seglet i båten". Basen är nämligen bra att bygga på.

Sen ändrar jag lite på trumkompet så man ska kunna höra skillnad på vers och refräng exempelvis, främst för att motverka enformighet.

Några orgel, gitarr eller pianoackord lägger jag därefter på.

Och sist sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

[quote name=Sen ändrar jag lite på trumkompet så man ska kunna höra skillnad på vers och refräng exempelvis' date=' främst för att motverka enformighet.

[/quote]

Vilket proffs.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Klart man mixar med effekter på, om det nu var det frågan gällde.

Dansgrejer bygger ju lika mycket på effekter, mixning och ljudbild som arret.

Link to comment
Dela på andra sajter

...själv så brukar jag börja med kaffebryggen och tätt efter det så plockar jag fram mina djupfrysta muffins. Medans kaffebryggarn puttrar på så slänger jag in mina muffins i microvågen...

Sedan så brukar jag sitta och pilla lite med något piano ljud och lattjar lite. Sällan jag börjar med trummor eller annat för då fastnar jag direkt. Efter att jag har spelat lite på pianot så brukar jag plocka fram mina muffins ur microvågen och hälla upp en kopp kaffe och sedan börjar resan...

😉

....ibland börjar jag med akkeguran.

😉🙂

...sedan när det gäller att mixa och lägga på effekter så brukar jag smälla på nån slags kompressor på trumpaketet och fixa dom först. Sedan fixar jag basen osv.

😄😎😎

Ungefär så gör jag.

😎😎😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir olika tillvägagångsätt från låt till låt.

Ibland börjar det med att man hittar en liten percussionloop man bara måste klippa/kompressa/kompressa sönder och göra en grund av. Som man sedan bygger vidare runt tills man har ett komp som skulle få nelson mandela att känna sig hemma i en afrikans djungeldans... 😉 ... typ..

Eller så kanske man lyckas skruva till det där störtsköna ljudet på synthen som gör att man lyfter upp sig själv ur stolen man sitter i och flyger iväg på melodiernas moln. När man väl landat så kan man ju bygga vidare med trummor, bas effekter osv osv osv...

Sen avslutar man med en maffax-stor kompressor/limiter och trycker sönder allt så det låter tufft 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...